kjejsarsnitt?
Jag vill hemskt gärna göra kjejsarsnitt ist för att födda vaginalt, jag är så himmla rädd för att födda vaginalt, tror någon att man kan få göra KS ist för vaginalt?
Jag vill hemskt gärna göra kjejsarsnitt ist för att födda vaginalt, jag är så himmla rädd för att födda vaginalt, tror någon att man kan få göra KS ist för vaginalt?
KS gör oxå ont, man har samma eftervärkar som vid vaginal förlossning. Men d e klart snittet o när bebisen kommer ut känns ju inte lika mycket. Som sagt, tala med din BM o berätta hur du känner, förstår hon dig inte, byt. O se till att ha så mycket info om båda grejjerna!! Kram kram
Alexandra88 skrev 2008-03-05 14:57:20 följande:
I ryggmärgen mellan två kotor i ryggen.
jag har ett akut kejsarsnitt och en vaginal förlossning i bagaget.
Jag respekterar de som är förlossningsrädda och funderar på kejsarsnitt. Man måste få lov att känna så. Sen är det ju till den personen och hennes läkare att ta beslutet.
Men min erfarenhet är att den vaginala förlossningen var jobbigare (men samtidigt mycet mycket häftigare) och ondare så klart. Men efteråt kände jag mig mycket bättre efter den vaginala förlossningen. Jag kunde röra mig mycket bättre och sköta mig själv. Efter snittet hade jag smärtstillande i flera dagar + att jag sedan fick en infektion och fick gå på antibiotika och smärtstillande i ett par veckor...
Men ska tilläggas, såna komplikationer verkar mer sällsynta när det gäller planerade snitt.
Jag önskar dig lycka till med ditt beslut och din förlossning, oavsett vilken det blir.
Och Grattis till pyreliten i magen!
Info om EDA: www.vardguiden.se/Article.asp
Ts, Nej i början av förl får man ju ha ont.. Men sen finns jättebra bedövningar och tala med bm innan så hon skriver att du vill ha det du kan få..
Man kan oxå göra en "deal" om man är jätterädd som går ut på att man kan få tala om ifall man fått nog. Känner man att nu står jag inte ut så kan man få löfte om ks under förlossningens gång. Då står i papperen att man får säga ifrån och man då gör ett snitt... Men det krävs ju en del för att bli beviljad.
Min väninna hade så efter en mycket jobbig första förl och detta gjorde henne mycket lugnare och på så vis kunde hon klara en bit till och en bit till och vips så var det över! Fördelen är ju att alla smärta försvinner (oftast) och man är fri! Man är inte lika "sjuk" som efter ett ks som trots allt är en stor operation
Är man rädd och det finns med i papperen att man tex gått hos aurora och så så brukar man bli mycket bra behandlad, kanske lite extra koll på en sån mamma.
Jag har iof fött 4 barn, men jag kan råda dej att prata med nån och i möjligaste mån prova att föda barn "rätt väg" Barnet mår ju som sagt bättre av det oxå...
Det är en riktigt underbar upplevelse jag inte skulle vilja vara utan, fats jag var vettskrämd inför min första och lite så är det nog inför alla förlossningar..