• Alexandra88

kjejsarsnitt?

Jag vill hemskt gärna göra kjejsarsnitt ist för att födda vaginalt, jag är så himmla rädd för att födda vaginalt, tror någon att man kan få göra KS ist för vaginalt?

• Svar på tråden kjejsarsnitt?
  • Bedazed

KS gör oxå ont, man har samma eftervärkar som vid vaginal förlossning. Men d e klart snittet o när bebisen kommer ut känns ju inte lika mycket. Som sagt, tala med din BM o berätta hur du känner, förstår hon dig inte, byt. O se till att ha så mycket info om båda grejjerna!! Kram kram

• Alexandra88
    Svar på #10
    jo jag vet att det finns men det finns ju väl inget sm håller hela tiden? under hela förlosningen?
  • Winnertaco
    Alexandra88 skrev 2008-03-06 13:04:06 följande:
    Svar på #10jo jag vet att det finns men det finns ju väl inget sm håller hela tiden? under hela förlosningen?
    Det är olika. Vissa som tar eda känner ingenting, inte ens under krystningen. Andra får mindre effekt men blir ändå hjälpta. På vissa tar den inte alls, men det är ovanligt, oftast är den felsatt i sånna fall och man får sätta om den!
    Johanna 061223
  • ior74

Alexandra88 skrev 2008-03-05 14:57:20 följande:

tack för alla svar, jag är rädd för att det ska göra jätter ont (det kommer det ju göra) men jag är inte något för smärta jag klara inte av någon smärta alls typ. Det känns bättre för mig att få göra ett KS
    Är det bara smärtan du vill slippa så är tyvärr inte ks något alternativ. Visst, det gör inte ont när barnet kommer ut, men du har ont efteråt istället.
    Jag har själv blivit katastrofsnittad efter över ett dygn av värkar och hade hellre haft värkar några timmar till än blivit snittad.
    Den här gången kommer jag dock be om planerat snitt eftersom jag är rädd för komplikationer vid en vaginalförlossning efter ett ett snitt.

Vill du verkligen ha ks så tror jag inte att de kan neka dig det. Men jag skulle föreslå att du pratar med din bm och går på de samtal som erbjuds.
  • Alexandra88
    Svar på #13
    okej men vart sätter mn EDA då?
  • Bedazed

I ryggmärgen mellan två kotor i ryggen.

• Alexandra88
    Svar på #16
    usch gör inte det skit ont?
  • ica003

jag har ett akut kejsarsnitt och en vaginal förlossning i bagaget.

Jag respekterar de som är förlossningsrädda och funderar på kejsarsnitt. Man måste få lov att känna så. Sen är det ju till den personen och hennes läkare att ta beslutet.

Men min erfarenhet är att den vaginala förlossningen var jobbigare (men samtidigt mycet mycket häftigare) och ondare så klart. Men efteråt kände jag mig mycket bättre efter den vaginala förlossningen. Jag kunde röra mig mycket bättre och sköta mig själv. Efter snittet hade jag smärtstillande i flera dagar + att jag sedan fick en infektion och fick gå på antibiotika och smärtstillande i ett par veckor...

Men ska tilläggas, såna komplikationer verkar mer sällsynta när det gäller planerade snitt.

Jag önskar dig lycka till med ditt beslut och din förlossning, oavsett vilken det blir.

Och Grattis till pyreliten i magen!

För att komma till toppen av berget måste man gå i uppförsbacke
  • 4barnsMom

Ts, Nej i början av förl får man ju ha ont.. Men sen finns jättebra bedövningar och tala med bm innan så hon skriver att du vill ha det du kan få..

Man kan oxå göra en "deal" om man är jätterädd som går ut på att man kan få tala om ifall man fått nog. Känner man att nu står jag inte ut så kan man få löfte om ks under förlossningens gång. Då står i papperen att man får säga ifrån och man då gör ett snitt... Men det krävs ju en del för att bli beviljad.

Min väninna hade så efter en mycket jobbig första förl och detta gjorde henne mycket lugnare och på så vis kunde hon klara en bit till och en bit till och vips så var det över! Fördelen är ju att alla smärta försvinner (oftast) och man är fri! Man är inte lika "sjuk" som efter ett ks som trots allt är en stor operation

Är man rädd och det finns med i papperen att man tex gått hos aurora och så så brukar man bli mycket bra behandlad, kanske lite extra koll på en sån mamma.

Jag har iof fött 4 barn, men jag kan råda dej att prata med nån och i möjligaste mån prova att föda barn "rätt väg" Barnet mår ju som sagt bättre av det oxå...

Det är en riktigt underbar upplevelse jag inte skulle vilja vara utan, fats jag var vettskrämd inför min första och lite så är det nog inför alla förlossningar..

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
Svar på tråden kjejsarsnitt?