Inlägg från: Severus |Visa alla inlägg
  • Severus

    Ni som är "outbildade" och tjänar över 20.000:-/mån, VAD jobbar ni med?

    Valde denna kategori så alla kan komma till tals utan att behöva röja vem man är.

    Jag vet att det finns de med kort resp. ingen utbildning kan tjäna över 20.000:-/mån
    Nu menar jag inte superdunder nattpass med massor av OB-tillägg, utan vanliga arbetsdagar.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-24 12:51
    Ja, som ni märkt har tråden flyttas, så det där med att vara anonym är passé
  • Svar på tråden Ni som är "outbildade" och tjänar över 20.000:-/mån, VAD jobbar ni med?
  • Severus
    Den där Linn skrev 2008-03-10 12:38:48 följande:
    Telefonvärdinna, heter det om man ska vara lite finare i kanten
    Provisionslön?
  • Severus
    Anonym skrev 2008-03-10 12:45:59 följande:
    Vad är "outbildad"? Räknas gymnasieutbildning som sista utbildning el högstadiet?
    Ja.
    Jag tänkte mest KY-utbildning eller högskola/universitet
    småkurser räknar jag inte dit
  • Severus
    Anonym (nöjd) skrev 2008-03-10 12:46:58 följande:
    Inköpskoordinator i Köpenhamn, har endast 3 årigt gymnasium.Tjänart 33000:- /mån brutto.
    Skulle också vara nöjd med den inkomsten!
  • Severus
    Anonym (Oxå nöjd) skrev 2008-03-10 12:48:50 följande:
    Chef för en teknisk support. Har 45.000 kr/mån (och är dessutom tjej ) .
    Wow!!!!
  • Severus
    Anonym (Oxå nöjd) skrev 2008-03-10 12:53:29 följande:
    Varför ställer du frågan förresten?
    Nyfiken på hur illa man ligger till med många år på universitet och höga studielån.
  • Severus
    Anonym (hepp) skrev 2008-03-10 13:00:14 följande:
    Min man tjänar ca 27.000 i månaden (före skatt), men kommer snart ha mellan 29-30.000 efter att ha jobbat på FRA (Försvarets Radioanstalt för er som inte vet) i 6 år, avslutat gymnasiebetyg och enstaka kurser på högskolan men inte mer än max 40 poäng. Själv kommer jag ha runt 23-24.000 när jag börjar jobba igen efter f-ledigheten, har en 2-årig KY-utbildning inom logistik och transport.
    Min väninnas KK jobbar på FRA och han är väl relativt nöjd med sin lön.
    Fast han har högskolepoäng vad jag förstått
  • Severus
    Anonym (Oxå nöjd) skrev 2008-03-10 13:03:11 följande:
    Severus; är även lite ställd över kommentaren "Jag vet att det finns de med kort resp. ingen utbildning kan tjäna över 20.000:-/mån".Det finns rätt många som tjänar mer än så utan något mer än gymnasium. Lägsta ingångslön för mina anställda är runt 21.000 och de flesta ligger runt 24-25.000kr/mån.Samtidigt tycker jag att det är skit att inte tex vårdpersonal inte har mer i lön än vad de har. De har ju ändå hand om andra människors liv.
    Uppenbart är det så.
    Fast de jag känner som är outbildade ligger mellan 18-23.000:-
    Jag själv ligger på 20.200:- för heltidsjobb som farmaceut med allt ansvar det innebär.
    *suger illa*

    Håller med ang vårdyrkena.
    Skam att de får sån låg lön!!!
  • Severus

    Jösses, vilket bottennapp till utbildning jag har!!
    I alla fall när det kommer till löner.....
    och så 300.000:- i studielån

  • Severus
    Anonym (Oxå nöjd) skrev 2008-03-10 13:13:58 följande:
    Du får göra något drastiskt.Med din utbildning borde du ju kunna få jobb hos de privata läkemedelsbolagen. Där finns det "snuskigt mycket pengar" som Stina i Saltkråkan säger. Lite extrastudier i ekonomi sen måste du ju vara den perfekta produktchefen hos nån av de stora. Eller ve och fasa - kanske tom pillertrillare (säljare). Om det nu är högre lön du siktar på.
    Jag har kommunikation, företagsekonomi, affärsjuridik, försäljning&service, marknadsföring och administration som extra kurser dessutom...
    Utöver min kandidatexamen alltså.

    Borde söka mig bort från apoteken...
  • Severus
    xxmeyaxx skrev 2008-03-12 14:54:07 följande:
    Syftar du på före eller efter skatt? Grundlön osv osv?
    Grundlön, före skatt
  • Severus
    Anonym skrev 2008-03-12 18:05:00 följande:
    Jobbar också på lager med ackord utan att slita häcken av mig, tjänar ca 24000 i mån. Har dock en yrkesutbildning på fyra år också i ett annat yrke där jag tjänade 18000... Det blir lager ett tag till för mig! =)
    På Stockmos(saft/läskfabriken nära mig) tjänar man över 20.000:- efter något/några år på jobbet.
    De börjar på 15.000:-, efter 6 mån har man 18.000:-
    Då krävs ingen utbildning, det är inga nätter och inga helger.

    Jag har kastat bort min tid på massor med år på universitetet för att ha skulder och dessutom tjäna mindre än en saftfabriksanställd.....
  • Severus
    Hymen skrev 2008-03-21 03:46:53 följande:
    Jag gick treårigt gymnasium.Jag jobbar som säljare.Jag har fast lön 34 500,-/mån.Det känns lite konstigt, eftersom jag inte förtar mig direkt..

    Det var ingen pisslön direkt!!!!


    Måste säga att jag blir lite avis

  • Severus
    Hexx skrev 2008-03-21 19:37:26 följande:
    VART???? Behövs det en säljare till så är jag intresserad!
    Jag med!
    Är det i stan så kan jag ta bussen dit
  • Severus
    Hallonröd skrev 2008-03-21 20:06:38 följande:
    Kanske folk vill lägga i sig på denna lista så man kan jämföra i hela landet www.lonelistan.se/index.php
    Det har jag gjort nu.
    Hoppas fler inom samma nisch gör det så man får ett hum om hur andra tjänar, om man själv är underbetald eller vad det är frågan om..
  • Severus
    Hallonröd skrev 2008-03-21 21:06:51 följande:
    Ja den listan är skitbra..synd bara att att så få vet om den bara Låter onekligen dåligt för dig med tanke på dina studier, var du jobbar och vad du gör...
    Japp...man skulle valt IT på högskolan istället...
    Mitt ex har varit med på TV4, tidningar mm pga att han är rik nu efter att ha startat upp it-företag, fast han är så ung mm
    Han valde rätt nisch(plus att han ÄR begåvad och vet hur han skulle satsa och på rätt grej)
  • Severus
    Hallonröd skrev 2008-03-21 21:15:50 följande:
    Kanske funkar med IT igen....men förut så var det ju inget jobb att satsa på. Den s.k. IT-bubblan sprack ju och det blev blaj för många. Men många var nog inte så seriösa kanske, de ville nog bara tjäna snabba pengar och flasha lite för polarna
    Ja, minns det där.
    Det var en anledning till att jag inte valde IT, vilket jag ångrar idag.
    Får inget mer studielån heller om jag skulle vilja omskola mig.
    Därav min tråd, outbildade kan tjäna skitbra ändå.
  • Severus
    Dreamrose skrev 2008-03-24 12:49:24 följande:
    nu har jag lagt in mig på listan
    Hoppas fler gör det!
    Eftersom man är anonym på den sajten borde man inte känna sig obekväm heller.
    Har favoritat den sidan
  • Severus
    SystraMi skrev 2008-03-24 13:02:34 följande:
    Ok, kanske inte ska klaga... (eller jo). Pratade precis med min mamma som jobbat som förskolelärare i 25 år, hon har 20650 i lön. Fy fan...
    Det var ruttet efter 25 år i yrket!!!!!!!!!!(är visserligen ruttet efter 10 år i yrket med...)
  • Severus
    TheEvilActress skrev 2008-03-24 02:15:04 följande:
    Av nyfikenhet undrar jag: Tycker ni att man ska få högre lön pga utbildning eller pga vad jobbet kräver? T.ex. om det är psykiskt eller fysiskt krävande? Eller om det tar upp mycket av ens tid? etc. Vad är viktigt för er när det gäller betalning?

    utbildning ska generera i högre lön än en som "bara" gått ut 9:an t ex


    men sedan så tycker jag generellt att många yrken ligger pissigt lågt, t ex inom vård/utbildning

Svar på tråden Ni som är "outbildade" och tjänar över 20.000:-/mån, VAD jobbar ni med?