flickmamman skrev 2008-03-15 22:00:36 följande:
jag var chockad, sjuk och inte redo att bli mamma, fick havandeskapsförgiftning och jag fick min dotter i v 29. Dagen innan akutsnittet, fick jag reda på att jag förmodligen kommer att bli mamma de närmsta veckorna. jag fattade INGENTING...jag hann inte fatta det ens då jag såg min LILLA dotter i kuvösen och det jag tänkte på var att folk sa GRATTIS...till vadå? att jag blev så sjuk? jag fattade helt enkelt inte. och jag var inte mig själv på flera veckor... det tror jag inte någon inne på neo förstod.första gången jag höll i min dotter tyckte jag att det var jättejobbigt. jag forstod att jag förväntades tycka att det var underbart och det var jobbigt, ville bara lämna ifrån mig den lilla fågeln tillbaka till personalen. kändes som att det var deras... Lite mer förståelse till chockade föräldrar kanske...
precis på pricken om hur jag upplevde allt... (fast min dotter kom i v.32)
Mer förståelse till att alla reagerar olika saknade jag, själv mådde jag uruselt och bara grät konstant trots att alla tyckte att jag skulle vara glad att allt gått bra. Men det var ju inte det första som jag tänkte på i den situationen, för mig var det en stor chock att jag hade blivit mamma...
Sen hade jag velat fått en genomgång av hur allt var på Neo, när vi kom dit så var det nästan fullbelagt så det kändes som att vi glömdes bort då vi förväntades "må så bra".
Så vi fick i princip leta oss till all information genom att fråga andra föräldrar.
Det viktigaste för oss hade nog varit att man tar hand om föräldrarna också och inte bara barnen i chocken som uppstår.