Inlägg från: MariaX m 2 |Visa alla inlägg
  • MariaX m 2

Sockerpullornas tråd

Ankmor skrev 2008-04-13 09:36:07 följande:
    Igår var jag (och Tussa76 & Jessica6) på kurs hos Paula på Tårtdecor! Vi fick lära oss att göra orkidé och primula samt att sätta ihop en bukett.Det var pilligt värre men superkul! Tiden bara flög iväg!Tradigast (men kul) var att göra bladen - de tog såååå lång tid... Det var absolut väl värt pengarna och jag vill göra om det igen och igen och igen osv... När kursen var slut shoppade jag loss i butiken, jag shopade för hela 577kr!!! Iiik!! Men oj vad skoj det var! heheHär är ett par bilder på mina alster som jag knåpade ihop igår.Hoppas de blir klickbara - annars finns de ju i mitt galleri...Jag är väldigt stolt över mig själv!
    Ååå så snyggt !!
    Jag ser dina drömmar sakta lossna från mitt liv...
  • MariaX m 2

Cool tårta Solaika, den lät förskräckligt god oxå Tråkigt med din lilla mus

• MariaX m 2
    Tussa - Kul att höra ifrån dig !! Jag vill oxå gå kurs, läääängtar till hösten '09... då ska jag åka till tårtdecor om nu Alan Dunn kommer dit igen.

Hoppas du kan komma in här lite oftare snart, vi saknar dig härinne 
  • MariaX m 2
    Kul Tussa, då blir det ju kortare tid kvar tills ni får se bäsen  !! Håller tummarna för att lägenheten blir dyyyr, den ser ju jättefin ut  !

Jag har gjort tårta idag. Sen klockan 9 imorse och nu är den äntligen spacklad och täckt ... 6 timmar, 3 sp-täcken och 3 spacklingar senare .

Jag kommer aldrig mer använda fryst smörkräm, ballinas sp eller frångå mitt utmärkta recept på sp. Så himla dum man är, "jag gör såhär så sparar jag lite tid..." jo pyttsan!! Nää, det blir nygjord smörkräm och egen sp hädanefter, fy tusan vad jobbigt jag har haft det med denna j-kla tårta!!!!! Hoppa sför all del att den blir hyfsat fin nu iaf.
  • MariaX m 2
    Fru Humla - Jaa Ballinas lär det inte bli igen tror jag. Jag vet inte om det direkt var nåt fel på den men 500 g räckte definitivt inte för att täcka tårtan konstigt nog.

Smörkrämen ja, joo jag tog upp den ur frysen och smakade på den, tyckte att den kanske smakade lite konstigt men men tänkte jag, den kan väl inte ha blivit dålig. Spacklade på den och sen började jag tveka, till slut fick jag skala av den Sen spacklade jag med grädde och så gick det åt skogen och sen till slut med ny smörkräm som sen smakade precis som den förra, det var citronessensen som smakade lite finurligt så den första var helt OK bevisligen. Suck. Men nu är den färdig iaf, tårtan alltså

Här är dagens stötesten, fylld med rårörda hallon och vaniljmousse.

• MariaX m 2

Tack tjejer ! Den blev inte som jag ville men OK ändå

Ang ballinas sp'n, nej, det räckte knappt. Var tvungen att kavla jättetunt, typ 2-3 mm och sen var det inte mkt runt att "avvecka" med. Konstigt jag vet

• MariaX m 2
    Ankmor skrev 2008-04-17 19:08:15 följande:
    Ta en titt på Muffinsfiaskot som blev en succé Aldrig mer Eldorados stora muffinsformar!!!!
    Hehe, de ser ut som mina muffins alltid ser ut Fast om man vill göra snygga cc's kanske det är lite osmidigt . Men jag förstår att de var goda, de ser väldigt goda ut  
  • MariaX m 2
    Ankmor skrev 2008-04-17 19:53:49 följande:
    Mmm nog blev de goda alltid, det borde de ha blivit med Kesella Vanilj och 200g hackad vit choklad i smeten!Men nu har jag bestämt mig för att investera i muffinsbleck, ett i taget - men minst 2 av varje storlek skall jag ha!
    Jaa såna bleck är jättebra, jag har ett med 12 hål tror jag, funkar fint. Men muffinsen blir inte fina men men Det finns alltid nya saker att köpa, jösses vad mkt pengar det ligger i tårtlådan...
  • MariaX m 2
    Tussa76 skrev 2008-04-18 08:55:38 följande:
    MariaX: Alldeles ljuvlig tårta!! Som vanligt Trist bara när det ska bråka så.... Kan man kanske få ta del av ditt superrecept på SP?? Gör du egen FP också? Jag gillar nämligen inte ballingas FP.. tycker den är för "seg" på något sätt.. svårt att få fina kanter.. Gillar Diamond paste, men den är ju så DYR!!
    Tack så mkt Kyss, vad glad jag blir!! Det bråkade så himla mkt att jag vet inte vad, det jag skrev förut var bara en droppe i havet...

Mitt superbraiga recept är det med gelatin och vit sirap, jag tror det finns i JFLs blogg men jag kan inboxa det till dig om du vill Fp gör jag oxå själv, ballinas är alldeles för kladdigt och nu när jag testar Diamond paste (som jag älsakde innan) tycker jag att min hemgjorda t o m är bättre! Man vänjer sig, det är nog det som är svaret DP är alldeles för dyrt, om man gör själv får man iofs köpa CMC eller gum tragacanth men det blir mkt billigare ändå! Jag inboxar !!
  • MariaX m 2
    Tussa76 skrev 2008-04-18 09:13:57 följande:
    Mm.. det är ju sådär.. vissa tårtor VILL bara inte bli till, och har det väl börjat strula så slutar det visst ALDRIG!!Skulle bli jätteglad för recepten! Bättre än DP? JIPPIE!!   Tänk vad kul vi ska ha på sockerpullsträffen i sommar!! Massa massor att kladda med och pullor att babbla med Kan det bli bättre?? Hur många dagar vill ni stanna??
    Ååå vad kul det ska bli, bara massa snack och blommor och god mat kan vi väl äta oxå

Jaa jag tycker den är bättre dock torkar den FORT så man måste vara snabb som tusan Jag fixar fp-receptet när jag kan sen, måste göra nån nytta nu. Sp-receptet är skickat
Svar på tråden Sockerpullornas tråd