• Småkottarna

Disken blir inte ren i maskinen !!

Min 2 månader gamla bänkdiskmskin har slutat diska rent. Det spelar ingen roll hur lätt smutsig disken är, den blir inte ren. Till och med flåt på en talrik som man egentligen bara kan skölja bort under kranen sitter kvar efter maskinen är färdig.

Jag har bytt från euroshoppers billigaste maskindiskmedel till Yes powerdrops och dom nya löser den inte ens upp utan den delar sig och sen ligger den kvar i grovsilen i botten på maskinen när den är klar.

Har aldrig haft diskmaskin förr så jag vet inte vad som är felet. Någon kunnig som har lust att hjälpa mig?

• Svar på tråden Disken blir inte ren i maskinen !!
  • BellaMaxi

Du hällde ner sköljmedlet i rätt hål, det är det runda till höger, hålet som du ringat in står det ingenting om i brukanvisningen så jag vet inte vad det kan vara...

• Småkottarna
    BellaMaxi skrev 2008-03-23 16:38:43 följande:
    Du hällde ner sköljmedlet i rätt hål, det är det runda till höger, hålet som du ringat in står det ingenting om i brukanvisningen så jag vet inte vad det kan vara...
    Nä, jag vet inte heller... märkligt.. Har ni något tips på en bra sort maskindiskmedel som funkar på bänkdisk då? Får ju köpa ett annat nu om powerdropsen inte fungerar, vilket de ju inte gör eftersom hela klumpen ligger kvar i maskinen efter den är färdig.
  • Småkottarna

Nu har jag rengjort den grundligt, silar och spridare och grejer, fyllt på sköljmedlet och bara satt in 5-6 glas och 2 tallrikar. Tog vanliga euroshoppers diskmedel nu då och normalprogrammet. Ska se om det gjorde någon nytta.

• BellaMaxi

Okej, berätta hur det gick sen, är nyfiken på om något av våra tips fungerat! :)

• Småkottarna
    BellaMaxi skrev 2008-03-23 17:32:08 följande:
    Okej, berätta hur det gick sen, är nyfiken på om något av våra tips fungerat! :)
    Jajamensan! skinande ren blev disken!!! Det var inte så mycket i den denna gången, 5 glas, en kopp, 3 äggkoppar, 3 tallrikar och ett gäng bestick. Så nu ska jag prova fylla den lite mer och se om det blir någon skillnad!
  • sahara

rostis: På vissa ställen i Sverige är vattnet hårt och då måste man ha salt i diskmaskinen.
    Vi har hårt vatten och utan avhärdaren hade inte våran diskmaskin blivit långlivad.

• ludenben

Det är väl främst de med egen brunn som har hårt va??

sahara skrev 2008-03-23 21:40:48 följande:
    rostis: På vissa ställen i Sverige är vattnet hårt och då måste man ha salt i diskmaskinen.Vi har hårt vatten och utan avhärdaren hade inte våran diskmaskin blivit långlivad.
  • Suck och suck

Alltså vi har en diskmaskin gammal som gatan, min sambo säger att fördelen iallafall är att han "fattar hur den funkar".
    Och RÄTT VAD DET ÄR, så tvättar den inte rent, mellan varven.

"Fixa diskmaskinen!" säger jag.

Han:

*brukar byta ut någon jädra kudde (stor som en sockerbit), som jag inte fattar vad det är för något

*ta ut propellern och ta bort om riskorn fastnat i något vattenspruthål ("Bulgur" är förädisk. Den har precis rätt storlek.)

*Idag har han limmat några muttrar som satt lösa

Jag är FRUKTANSVÄRT trött på vår ANTIKA diskmaskin!!!
    Jag LOVAR, INGEN på hela forumet har en så uråldrig diskmaskin. Tur att man har en händig karl iallafall.

• Suck och suck

Akta er som sagt för Bulgur och Qinoa iallafall. De går inte ihop med era diskmaskiner heller tror jag.

• Suck och suck

Och på morronen nu var hela golvet fullt med vatten, från diskmaskinen Grrrrrrr...! Nån slang eller nåt? Dessa antika interiör i vårt hus!!

Svar på tråden Disken blir inte ren i maskinen !!