• Småkottarna

Disken blir inte ren i maskinen !!

Min 2 månader gamla bänkdiskmskin har slutat diska rent. Det spelar ingen roll hur lätt smutsig disken är, den blir inte ren. Till och med flåt på en talrik som man egentligen bara kan skölja bort under kranen sitter kvar efter maskinen är färdig.

Jag har bytt från euroshoppers billigaste maskindiskmedel till Yes powerdrops och dom nya löser den inte ens upp utan den delar sig och sen ligger den kvar i grovsilen i botten på maskinen när den är klar.

Har aldrig haft diskmaskin förr så jag vet inte vad som är felet. Någon kunnig som har lust att hjälpa mig?

• Svar på tråden Disken blir inte ren i maskinen !!
  • Barbabok

Ja vatten ligger det konstant i silhålet, annars skulle packningarna torka ut.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Småkottarna
    wero73 skrev 2008-03-23 16:20:01 följande:
    Ja vatten ligger det konstant i silhålet, annars skulle packningarna torka ut.
    Okej. Men nu undrar jag en sak. Strilaren? Snurra runt disken? Var sitter den? Jag har ett blad som roterar UNDER disken, som en propeller, men ingenting på sidorna.

Kan ni förklara för mig vad hålet som är inringat är till för? Jag hittar inte det i bruksanvisningen!
  • Småkottarna

Spridaren såklart! Inte strilaren.

• BellaMaxi

Så här står det på Electrolux hemsida:

Strilrör (1)

Det är viktigt att alla hål i strilröret är öppna. Ett igensatt

hål kan markant försämra diskresultatet. Om du behöver

rengöra strilröret, skruva loss muttern moturs, ta bort

brickan och lyft upp strilröret. Rensa hålen och skaka ur

eventuella rester.

Det är hålet som sitter i mitten av själva spridaren (bladet som snurrar runt inne i diskmaskinen)

• Rostis

salt används endast i södra europa för vattnet är så hårt där att inte diskmedlet fungerar annars, så salt kan du glömma....

• Småkottarna
    BellaMaxi skrev 2008-03-23 16:26:58 följande:
    Så här står det på Electrolux hemsida: Strilrör (1) Det är viktigt att alla hål i strilröret är öppna. Ett igensatt hål kan markant försämra diskresultatet. Om du behöver rengöra strilröret, skruva loss muttern moturs, ta bort brickan och lyft upp strilröret. Rensa hålen och skaka ur eventuella rester.Det är hålet som sitter i mitten av själva spridaren (bladet som snurrar runt inne i diskmaskinen)
    Jahaa! Det satt ingenting där men jag tog loss det och sköljde ur det för säkerhets skull.
  • sahara

Jag hade problem för inte så länge sen med våran nya diskmaskin.Den diskade inte riktigt rent och det blev beläggning.

Fick rådet att köpa en liten flaska med maskinrengöring för diskmaskin.Tror märket var Finish.Den fanns att köpa i vår lilla ica-affär.

Efter det var diskmaskinens diskresultat perfekt igen.

Enligt bruksanvisningen ska man köra en sån flaska en gång i månaden.

• Småkottarna
    BellaMaxi skrev 2008-03-23 16:32:33 följande:
    Okej, har du kollat så du har sköljmedel i sköljmedelsdoseraren?
    Ja, jag fyllde på den när lampan lös, men jag vet inte om jag gjorde rätt. På bilden jag la in är sköljmedlet den runda till höger. Jag hällde sköljmedlet rätt på den runda så rann det ner, men jag är inte säker på om man ska göra så. Ska man det? Eller är det som det inringade hålet är till för?
  • Småkottarna
    sahara skrev 2008-03-23 16:32:38 följande:
    Jag hade problem för inte så länge sen med våran nya diskmaskin.Den diskade inte riktigt rent och det blev beläggning.Fick rådet att köpa en liten flaska med maskinrengöring för diskmaskin.Tror märket var Finish.Den fanns att köpa i vår lilla ica-affär.Efter det var diskmaskinens diskresultat perfekt igen.Enligt bruksanvisningen ska man köra en sån flaska en gång i månaden.
    Jag ska köpa en sådan och testa en rengöring!
Svar på tråden Disken blir inte ren i maskinen !!