• Helomas

Hög risk för Downs syndrom

Hej är ny medlem här och har läst så mycket här nu så jag tycker det är dax att jag skriver något. Jag var till Mama Mia i Sthlm förra veckan och gjorde en Nupp-undersökning. Först gör man ett blodprov och sen veckan efter gör man ett ultraljud. Den låg väldigt bra bebisen så hon kunde nästan på en gång mäta nackspalten och näsbenet och sen mätte hon den från huvudet till stjärt och den mätte runt 6 cm och kollade det mesta som de gör. Allt såg normalt ut och nackspalten mätte 1.5 mm som är ett bra värde enligt henne om man är i v 12+5. Men när hon slog ihop med blodprovet så blev min riskbedömning väldigt hög. Jag vet att min risk är väldigt hög redan eftersom jag är 40 år och då är den redan 1:66 för att få ett barn med T21 och mitt ökade till 1:14. T 13-18 va risken 1:1651 så den risken var inte så hög. Jag frågade va i blodet man kan utläsa som gör att det blir så mycket sämre då sa hon bara att det kemiska kan inte hon. Inget bra svar alls. Jag har varit till expert hemma i min stad och han sa att det är ett hormon som heter papp-A och ett protein som utsöndras i blodet. Risken att föda ett downs syndrom för mig är mindre än 10% och jag vet att enda sättet är att få veta är att göra ett mp eller fvp men tänker inte göra det för att riskera missfall. Vill med detta långa brev veta om fler har fått så hög risk vid en nupp-undersökning? Vill dela min oro med flera och veta om de har gjort fvp eller mp. Hoppas ni ser detta och svarar någon.

• Svar på tråden Hög risk för Downs syndrom
  • MammaNord

Hej. I min stad tar dom inte blodprov i samband med Nupp-testet och jag vet att det är så på många andra ställen i Sverige också. Därför kan man ju undra hur väsentligt svar ett blodprov verkligen ger. Gjorde själv Nupp-test förra veckan och var från början fast besluten att genomföra det, men min beslutsamhet bleknade nästan helt under väntan på läkartiden. Orkar, vill, kan man ta itu med ett negativt svar? Nu hade jag turen at få ett positivt svar...

• Helomas

Varför gör de inte ett blodprov på vissa ställen? när de slår ihop proven så blir det 90% tillförlitilgt sägs det. Tack för ditt inlägg och lycka till med din graviditet!

• Monana

Ville bara svara på en tidigare fråga högre upp: Kub-test står för kombinerat ultraljud och blodprov medan nupp-test "bara" är mätning av nackspalten. Så det är ett Kubtest du gjort Helomas.  Har oxå gjort kubtestet denna graviditet (pga oro för att jag arbetar med gravt utvecklingsstörda) dock fick jag jättebra resultat (var 28 år när testet gjordes)

Kvinnor behöver en anledning för att ha sex, män behöver bara en plats!!!
  • Helomas

Ok då vet jag. Risken för dig är ju väldigt liten men jag förstår din oro när du jobbar med utvecklingsstörda. Jag är mer nojig nu p g av min ålder men det ska nog gå bra.

Hoppas din förlossning går bra! Lycka till med allt!

• Röda

Det har varit folk härinne med sannolikhet på 1:2 där barnet inte haft DS.

Du skulle ju inte blir MER nojig nu - som hade en så bra inställning från början!
    Det är säkert "åldern" som spökar. Om allt ser bra ut så... ja NJUT av att vara gravid (lätt att säga för den med ett facit på hand).
  • anne h
    Helomas skrev 2008-03-27 18:28:09 följande:
    Ok jag kikade och läste lite. Får man fråga hur gammal du är och såg de inte nånting på det obligatoriska ul i v-17-18 några fel. Har barnet klarat sig från hjärtfel som är väldigt vanligt?Kram
    På min minsta unge gjorde de UL minst 6 ggr, tappade räkningen till slut.  (de gjorde detta pga tvärläge)
    Inte någon gång såg de något som inte var som det skulle.
    Ut kom sedan 2 dagar före BP en perfekt liten kille med DS. ( han hade inget hjärtfel.)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Monana

Tack så mycket Helomas ...önskar dig oxå lycka till så klart!!!

Kvinnor behöver en anledning för att ha sex, män behöver bara en plats!!!
  • Pensée

Hej Helomas,

är 38 år och gjorde Nupptest i Lund. Fick värde 1:626 för Downs. Vi hade sagt till vår BM att vi ville gå vidare med KUB test om värdet visade "dåliga" siffror. KUB testet kunde ju både försämra och förbättra siffrorna. Vi fick då resultat 1:2481 för Downs och 1:4600 för trisomi 13 och 18. Har valt att inte oroa mig, de sa att vi inte kunde fått bättre siffror med tanke på min ålder.

Är eg kluven till alla dessa test, tycker bara de rör till det i huvudet. Risken finns ju alltid ändå.

• Nikas

Jag är 27 (28 i sommar) och har gjort KUB. Jag förstår inte detta med att kvinnor över 35 inte förstår varför vi under 30 gör KUB/NUPP. Testen Finns ju och görs utan risk för barn eller mamma, varför ska inte VI kunna ta reda på Våra risker bara för att vi är under 30? Dessa kommentarer om oss under 30 sägs ofta i så bitter ton, inte kan väl Jag rå för att jag är 28?

Jag förstår verkligen inte.

Önskar dig All lycka och självklart ett friskt barn :)

• Helomas

Hej Pensée! Med din ålder och dem siffrorna så skulle jag vara nöjd. Finns det ingen som har lika värden som mig som eller ännu sämre som är i samma ålder som mig?? Känns väldigt ensamt just nu.

Svar på tråden Hög risk för Downs syndrom