• Helomas

Hög risk för Downs syndrom

Hej är ny medlem här och har läst så mycket här nu så jag tycker det är dax att jag skriver något. Jag var till Mama Mia i Sthlm förra veckan och gjorde en Nupp-undersökning. Först gör man ett blodprov och sen veckan efter gör man ett ultraljud. Den låg väldigt bra bebisen så hon kunde nästan på en gång mäta nackspalten och näsbenet och sen mätte hon den från huvudet till stjärt och den mätte runt 6 cm och kollade det mesta som de gör. Allt såg normalt ut och nackspalten mätte 1.5 mm som är ett bra värde enligt henne om man är i v 12+5. Men när hon slog ihop med blodprovet så blev min riskbedömning väldigt hög. Jag vet att min risk är väldigt hög redan eftersom jag är 40 år och då är den redan 1:66 för att få ett barn med T21 och mitt ökade till 1:14. T 13-18 va risken 1:1651 så den risken var inte så hög. Jag frågade va i blodet man kan utläsa som gör att det blir så mycket sämre då sa hon bara att det kemiska kan inte hon. Inget bra svar alls. Jag har varit till expert hemma i min stad och han sa att det är ett hormon som heter papp-A och ett protein som utsöndras i blodet. Risken att föda ett downs syndrom för mig är mindre än 10% och jag vet att enda sättet är att få veta är att göra ett mp eller fvp men tänker inte göra det för att riskera missfall. Vill med detta långa brev veta om fler har fått så hög risk vid en nupp-undersökning? Vill dela min oro med flera och veta om de har gjort fvp eller mp. Hoppas ni ser detta och svarar någon.

• Svar på tråden Hög risk för Downs syndrom
  • Little J

Jag vet att flera i 40+ trådarna (svårt att få barn) som har blivit gravid/har fått barn har gjort nupp och kub tester. Kanske du kan fråga där?

• Nina Kanin II

Här där jag bor görs NUPP-test på alla. Jag är 29.
    Här görs ett UL i v.12 och sedan tas ett blodprov i v. 15 och resultaten läggs ihop.
    Jag har just tagit blodprovet och har inte fått resultatet ännu. Fick låg risk på UL.

♥ Gull-Ivar ♥
  • solrosen71

Hej! Jag fick dåligt värde på KUB 1:151 (NUPP var jättebra men blodprovet drog ner siffrorna). Vi bestämde oss för att göra mkp eftersom det kan göras tidigare än fvp. Risken för missfall vid mkp är ngt högre, 1,5%, än vid fvp ca 1%. Om du vänder på det så är det ju faktiskt 98,5% respektive 99% chans att allt går bra efter provet, och så får man ju ett tillförlitligt svar. Vi fick veta att alla 46 kromosomer är normala känns jätteskönt!
    Provet var inte otäckt att göra, det gick snabbt, kändes som ett litet stick och var över på ett par minuter.

Lycka till!

• MyraTyra

Hej, jag har gjort Nupp-testet med båda mina barn. Första fick jag bra siffror så ingen anledning till oro (28år). Givetvis trodde jag att det skulle vara likadant med nummer 2. Men efter nupp-testet fick vi beskedet att det var 1 chans på 17 att barnet hade DS. Kommer inte ihåg måtten men barnmorskan tyckte inte det såg bra ut alls. Kommer ihåg att hon även mätte näsbenet eftersom barn med DS ofta har kort näsa kunde man få indikationer även på det.
    Vi valde att göra fostervattensprov för att få veta och det visade sig vara hur bra som helst. Falsk alarm och 2 veckors av oro helt i onödan.
    Så även "dåliga" siffror kan visa sig bli ett friskt litet barn.

Lycka till!

• Helomas

Äntligen någon med hög risk känns som det är bara jag som har fått det. Det här blodprovet som man gör verkar som de flesta får sämre utgångsläge när de har räknat ihop det. Tack MyraTyra för ditt inlägg. Ser att du är mycket yngre än mig och hade så dåliga siffror. Skulle aldrig ha gjort det här testet känner jag nu eftersom det bara har gjort mig förvirrad och inte klokare av det här. Hörde att det bara har funnits i 10 år. Visst är det bra att det finns alternativ att göra abort och inte gå hela vägen. Men som sagt det finns värre sjukdomar än DS och man ska inte stirrra sig blint på just det. Tack för alla råd och tips jag får!

• plommon

Hej,
    ska göra FVP på tisdag. Gjorde KUB test för någon vecka sedan och fick bra siffror på NUPP, 36 år och ca 1:1559, nackspalt på 1,3 mm men blodprovet visade en risk på 1:26 på DS och resultatet blev 1:137

Vet inte heller vad det var med blodprovet som drog ner värdena. Nu är det bara att invänta resultat från FVP. Hade jag kunnat välja idag så hade jag skippat KUB och satsat enbart på FVP då det är det mest pålitliga. Och då hade man slupit den här oron.
    Lycka till TS!

• nenne40

Önskar dig all lycka! Och hoppas att du får ett tillfredsställande svar.

Jag är själv 39 år och gjorde KUB för ca 1 månad sen och fick mkt bra svar (1:3916). Det svaret vi fick har gjort att vi valde att inte gå vidare med fostervattenprov. Jag tycker det är bra att det finns andra testmetoder än enbart fostervattenprov, men man ska ju alltid vara medveten om varför man gör testerna. Valet vilka tester man vill göra och hur man går vidare är ju upp till var och en...

Vi tänkte först enbart göra fostervattenprov, men valde KUB först efter lite betänkande.

• Whitething

Hejsan!

Jag fick mitt första barn några dagar innan jag fyllde 40 - det gick bra !
    Här där jag bor finns det ingen foterdiagnostik att tillgå annat än fvp o mkp, tro mig jag har undersökt alla möjligheter.

Hade två missfall innan jag blev med mitt andra barn, då vågade jag inte chansa längre, jag gjorde ett fvp vilket jag var jätteglad för. Jobbigt att vänta på svaret men ack så glädjande när det kom.

Tänkte bara säga att jag såg på tv kanske för två vecor sedan om en undersökning i Usa på 50 000 gravida kvinnor - missfall ja men att det kunde knytas till fvp, nä det gick inte göra.
    Så det där m missfallsriskerna efter ett fvp kanske skall tas m en nypa salt, för oj vilka missfall som sker ofta ofta.

Lycka till, jag är avundsjuk på dig, synd är att jag inte kom att träffa min drömprins förrän sent i livet, kan säga att jag skulle ha många många barn. Fast jag är överlycklig för mina två små busråttor som jag har haft lyckan att få.

• Soffiie

hej
    Jag gjorde kub med min förra graviditet. vi fick en risk på 1:36 och då bestämde vi oss för att göra ett moderkaksprov. det visade normala kromosomer. Det var mina blodvärden som ökade risken.
    I vecka 22 dog vår flicka hon hade någon sort av skelettdysplasi. jag tror personligen att det var därför jag fick hög risk på cub men som sagt man vet ju aldrig.. Tror inte jag ska göra cub med denna graviditet.. Lycka till TS

Svar på tråden Hög risk för Downs syndrom