Hög risk för Downs syndrom
Hej är ny medlem här och har läst så mycket här nu så jag tycker det är dax att jag skriver något. Jag var till Mama Mia i Sthlm förra veckan och gjorde en Nupp-undersökning. Först gör man ett blodprov och sen veckan efter gör man ett ultraljud. Den låg väldigt bra bebisen så hon kunde nästan på en gång mäta nackspalten och näsbenet och sen mätte hon den från huvudet till stjärt och den mätte runt 6 cm och kollade det mesta som de gör. Allt såg normalt ut och nackspalten mätte 1.5 mm som är ett bra värde enligt henne om man är i v 12+5. Men när hon slog ihop med blodprovet så blev min riskbedömning väldigt hög. Jag vet att min risk är väldigt hög redan eftersom jag är 40 år och då är den redan 1:66 för att få ett barn med T21 och mitt ökade till 1:14. T 13-18 va risken 1:1651 så den risken var inte så hög. Jag frågade va i blodet man kan utläsa som gör att det blir så mycket sämre då sa hon bara att det kemiska kan inte hon. Inget bra svar alls. Jag har varit till expert hemma i min stad och han sa att det är ett hormon som heter papp-A och ett protein som utsöndras i blodet. Risken att föda ett downs syndrom för mig är mindre än 10% och jag vet att enda sättet är att få veta är att göra ett mp eller fvp men tänker inte göra det för att riskera missfall. Vill med detta långa brev veta om fler har fått så hög risk vid en nupp-undersökning? Vill dela min oro med flera och veta om de har gjort fvp eller mp. Hoppas ni ser detta och svarar någon.