Inlägg från: dottermorochmormor |Visa alla inlägg
  • dottermorochmormor

Jävla helvetes skitgrannar!!

familjen K skrev 2008-03-31 19:16:10 följande:

Men TS, hur kan du trivas med dina grannar om de är så farliga att du inte törs prata med dem. Om jag bodde med mina barn i ett flerfamiljshus med människor runt omkring mig som jag var så rädd för så skulle jag definitivt INTE trivas. Men man är ju iofs olika... Själv har jag både sagt till grannar och själv blivit tillsagd när ljudet varit för högt, det har gått jättebra med sänkt musik som lösning åt båda hållen Inga sura miner alls och inga behov av livvakter
    [/citat]

Mitt svar blir det här som jag tycker formulerade riktigt bra hur jag tänker, även om det inte var jag själv som skrev det:
    mintchocolate skrev 2008-03-31 19:20:03 följande:
    [citat]
    familjen K skrev 2008-03-31 19:16:10 följande:
    Om folk är onyktra kan de tappa omdömet. Nu vet jag inte om TS grannar var det och även om man inte är rädd för sina grannar, kanske man inte vill gå upp och stöta sig med vem som helst. Det spelar inte alltid någon roll att man är trevlig, folk kan ta det fel.
  • dottermorochmormor

familjen K skrev 2008-03-31 19:27:22 följande:

Fast TS säger ju att hennes grannar ringer man inte på hos.... vilket för mig antyder att hon inte gärna pratar/träffar dem.Man kan ju inte förutsätta att de ska ta det fel (definitivt inte pga härkomst), de allra flesta människor uppskattar kommunikation. I de fall (2) jag har fått klagomål så har jag tappat omdömet pga av dels alkohol och dels feststämmning, men bara för man tappar omdömet om vad som är högt för grannar och inte betyder inte att man tappar humöret och blir aggressiv eller våldsam.
    Ja, mina grannar ringer man inte på hos när dom har fest, men av den anledningen att jag inte har lust att prata eller träffa dom, utan av den anledning att jag inte riktigt vet var jag har dom och hur dom skulle reagera.
  • dottermorochmormor
    dottermorochmormor skrev 2008-03-31 19:31:36 följande:
    familjen K skrev 2008-03-31 19:27:22 följande:
    Ja, mina grannar ringer man inte på hos när dom har fest, men --INTE -- av den anledningen att jag inte har lust att prata eller träffa dom, utan av den anledning att jag inte riktigt vet var jag har dom och hur dom skulle reagera.
    Det blev ett litet fel där, det ska vara med ett INTE i meningen som jag har skrivit i nu......
  • dottermorochmormor

sär skriven skrev 2008-03-31 19:39:59 följande:

jag tycker det låter som två helt olika sidor om grannarna dels visar sådan hänsyn att de sätter upp en lapp, dels är farliga.
    Jag har aldrig skrivit att dom är farliga, bara att jag inte har lust att ringa på när dom festar. Jag vet inte vilka dom är och vad dom använder för substanser när dom "berusar" sig. Knivmord och misshandelsfall har skett för mindre än att man ringt på och bett någon minska volymen på en fest...Vi har som sagt 28 lägenheter i huset, lite svårt att lära känna alla på den korta tid vi ändå bott här.
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 20:32:19 följande:
    Men om du inte säger till dem så vet dem ju inte att du stör dig på deras festan ....eller hur?
    Om dom inte förstod att dom störde varenda boende i den här kåken i fredags är det något som är riktigt fel med dom....
  • dottermorochmormor
    mirre2 skrev 2008-03-31 20:34:50 följande:
    Hon klagade inte ens PÅ MIG hon skrek åt mina gäster Tycker faktiskt att man ska gå och knacka på och söka den som bor där festen e och inte skrika jävla helvete idioter sänk musiken osv till gästerna..De e bättre och gå säga till vänligt men bestämt de hade jag gjort!
    Hur som helst är hon en värre granne än jag är.
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 20:42:36 följande:
    Men så kan du väl inte tänka, dem fattar säkert att det var hög musik osv men om ingen säger något så kommer det bli likadant nästa gång. FÖr dem tänker " ja ingen klagade ju "
    Kan jag väl!
    Man måste väl förutsätta att grannarna innehar någon form av intelligens och kan tänka lite själva.
  • dottermorochmormor
    Disela skrev 2008-03-31 20:41:57 följande:
    De hade ju satt upp en lapp. Herregud, det är ju fredag. Okej om det skulle vara varje fredag och lördag. Men en gång (vad det verkar vara) fan låt människor ha lite skoj!
    Som jag skrivit tidigare bor vi i ett hus med 28 lägenheter.
    Om alla har en fest var, blir det nästan en hel månads festande, och alla måste ju få festa?! Då blir det inte bara en gång, eller hur?!
    Sure, klart man ska få ha fest, och det has det i det här huset, det kan jag lova. Men ska man ha en fest som man vet kan bli högljudd, med mycket folk, kan man hyra en för ändamålet lämplig lokal. Varför är det så svårt att ta den hänsynen när man VET att festen stör andra människor?? Jag begriper det inte!! Jag förstår inte oviljan.

I sin hyrda/lånade lokal kan dom sedan ha precis hur skoj dom vill utan att störa sina grannar.
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 21:06:19 följande:
    Gud vad du ska misstolka allt.Du vill verkligen inte se poängen med mitt inlägg.
    Och du vill inte se poängen med mitt.

Festa jättegärna hur mycket ni vill, men ska ni festa högljutt som dom gjorde i fredags, gör det i en lämplig lokal.

Åter igen: Jag förstår inte oviljan, jag förstår inte bristen på respekt för sina grannar och medmänniskor.
  • dottermorochmormor
    tessan8micke skrev 2008-03-31 21:23:20 följande:
    Jag har bara läst sista sidan, men jag kan faktiskt inte förstå hur du kan tycka att man minsann ska hyra lokal om man ska ha fest. Hänsyn och respekt är självklart jätteviktigt, jag har i princip aldrig fester hemma, men jag blir inte sur när andra i huset har fest. En fredagkväll måste man väl få ha fest?!Jag kan sucka lite för mig själv när jag vill sova och musiken dånar, men samtidigt gör de ju inget fel.Om det börjar bli riktigt sent kan man ju gå till grannen och säga till?Vad tycker du att de ska göra, gå runt i huset och fråga hur dagen har varit så de inte stör någon som haft en jobbig dag på jobbet?
    Nej, du har inte läst hela tråden och det ursäktar ditt ställningstagande och dina missförstånd.

En fest kan vara väldigt högljudd och stökig, som den grannarna hade i fredags. En fest kan också vara ganska lugn och mindre högljudd, men ändock en fest. OM man nu ska ha en fest där det är väldigt många inbjudna och man vet med sig att festen riskerar bli högljudd och man bor i ett flerfamiljshus med många, i stort sett bara, barnfamiljer - VARFÖR då denna ovlija att hyra/låna en lokal?! Jag begriper det inte! Jag förstår inte hur man kan hävda att man har "rätt" att ha en sån fest i ett flerfamiljshus....

Varför "måste" man få ha fest just på en fredag eller lördag?
    Om jag vill ha en fest med dånande musik en tisdag eller onsdag, får jag ha det då? Om inte, varför det?
    En fredag och lördag betyder inte automatiskt att alla har ledigt, det måste du ju vara medveten om?

I ett hus med 28 lägenheter finns ju risken att fler än en lägenhetsinnehavare vill ha en fest, eller hur? Det lär ju inte ske en dag i månaden, detta innebär att det festas rätt ofta, inte bara lite då och då. Detta innebär vidare att det kan upplevas som riktigt störande i längden, DET måste du väl ändå kunna förstå och sätta dig in i?!

Hur löser vi dilemmat på bästa sätt för alla inblandade?!
    Jo, vi hyr lokal när vi har fest - så slipper man störa sina grannar och alla är nöjda och glada.
  • dottermorochmormor
    tessan8micke skrev 2008-03-31 22:25:28 följande:
    "Nej, du har inte läst hela tråden och det ursäktar ditt ställningstagande och dina missförstånd."Och vadå ursäktar ditt ställningstagande? Sätt dig inte över mig är du snäll. Det är mina åsikter, inte missförstånd.
    Jag sätter mig inte över någon alls. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. Trist att du inte besvarade några av mina frågor, hade varit roligt att få din synpunkt på dom...

Du har dina åsikter, det har du rätt till. Jag har mina, och lika stor rätt till dom som du till dina.
  • dottermorochmormor
    tessan8micke skrev 2008-03-31 22:22:04 följande:
    Om man alltid ska ta hänsyn till att folk kanske ska upp och jobba så kan man ju aldrig ha fest hemma då?Jag tror ärligt talat inte att jag behöver läsa hela tråden. Jag ser det inte på samma sätt som du helt enkelt. Jag anser fortfarande att man har "rätt" att ha en högljudd fest hemma, så länge man sänker eller avslutar i rimlig tid.
    Och varför har man inte "rätt" till ro i sitt eget hem då??
    Med ditt synsätt blir det omöjligt för mig om alla ska få ha "rätt" till sina högljudda fester....
  • dottermorochmormor
    Litetdahl skrev 2008-04-01 11:55:20 följande:
    TSJag tror faktiakt att mycket av din agression angående detta, det har ju i allafall gått några dagar nu, ligger i att du faktiskt inte gjorde något åt, eller vågade göra något åt, allt oväsen. Om du nu inte tycker om att ringa på hos grannarna, vilket verkligen inte är farligt på något vis. Förstår jag inte varför du inte ringde någon störningsjuor. Annat du kunde gjort är att ringa grannarna på telefon och be dem lugna ner sig, prata med en annan granne som du känner mer förtroende för och be denne ringa på, prata med grannarna dagen efter, lämna en lapp i deras brevlåda etc etc. Gjorde du över huvud taget något som kan få grannarna att förstå att de faktiskt störde dig och ditt barn med sin fest?Att inte göra något åt oväsendet och sedan klaga på FL.... Det känns ungefär som att irritera sig på att jälka borgarna vann valet men ändå inte ha röstat. Mycket snack och liten verkstad skulle jag vilja säga.
    *skrattar*
    Jadu, nu är det så här att jag inte är det minsta agressiv. Och festen är slut för länge sedan. Att diskussionen fortsätter här är ju en helt annan sak, dessutom har ju diskussionen halkat in på andra småvägar. Det är ju inte bara jag som sitter och skriver här, eller hur?!
    Är det här ett forum som heter "irriterande"?! Är det inte liiite meningen att man ska kunna rasa ur sig här över saker som irriterar en??
    Vad vet du om jag har pratat med mina grannar när vi träffats i trapphuset nu efteråt eller inte?!

Till sist....jag fortsätter väl diskussionen hur länge jag vill utan att behöva fråga om lov!

Ha nu en jättefin dag!
  • dottermorochmormor
    Litetdahl skrev 2008-04-01 12:29:51 följande:
    Vet inte om det är mig du frågar, men jag tycker verkligen inte att man ska behöva acceptera at barnen blir rädda och ledsna över allt oväsen. Men, för att undvika detta i det här fallet måste man agera. Grannarna förstår ju inte om man inte bedriver en fungerande kommunikation.Nu vet jag inte om TS faktiskt har diskuterat detta med sina grannnar. Väntar på svar...
    Min sambo träffade på grannen i trapphuset och sa som det var, att vi upplevt deras musikspelande som att vi satt i deras högtalare. Sambon tipsade om hyresvärdens finfina lokal att ha fest i fortsättningsvis eller att han åtminstone kan hejda sig med musikspelandet.
Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!