• Flutterby

Vad heter plagget "body" i plural?

På Tradera står det "bodies", men jag skulle vilja skriva "bodys" när det gäller plagget, "bodies" tycker jag bara är kroppar. Vad är rätt?

• Svar på tråden Vad heter plagget "body" i plural?
  • brokig

bodyr skulle jag säga på svenska, bodies på engelska.

Finns det ingen svensk synonym?

• LillaRonjaa

I engelskan så byts väl "y" ut till "ies" när det är flera. Body blir bodies. Som att city blir cities

• LindaJohansson81
    LillaRonjaa skrev 2008-03-31 15:43:48 följande:
    I engelskan så byts väl "y" ut till "ies" när det är flera. Body blir bodies. Som att city blir cities
    Ja men jag tänkte på svensk böjning..Men du har rätt.
  • LillaRonjaa

Ja men body är väl inget svenskt ord Fast det inlägget var eg till TS som undrade

• Istadig

Blev tvungen att kolla upp en amerikansk shoppingsida, *nyfiken*. Hittade orden onesie, bodysuit och snapsuit om det plagg vi skulle kalla "body". Jag säger alltid "bodies", pga att det är ett inlånat eng ord, och då lånar i alla fall jag också även pluralformen av ordet !

• Flutterby
    LAA skrev 2008-03-31 15:41:33 följande:
    Jag förstår inte hur detta ord kommit in i svenskan, egentligen. Säger man inte "onesie" eller något liknande på engelska?
    Bodysuit säger de nog, "onsie" har jag aldrig hört där.
  • LAA

Istadig: då säger du alltså radios, mails, processors, films etc också?

• Istadig
    LAA skrev 2008-03-31 15:54:12 följande:
    Istadig: då säger du alltså radios, mails, processors, films etc också?
    He he, du har rätt, jag är inkonsekvent, jag ska nog börja missionera införandet av det! Hmmm... måste vara för att jag aldrig har hört någon vettig svensk hantering av ordet?! Finns det någon som har facit?
Svar på tråden Vad heter plagget "body" i plural?