• Flutterby

Vad heter plagget "body" i plural?

På Tradera står det "bodies", men jag skulle vilja skriva "bodys" när det gäller plagget, "bodies" tycker jag bara är kroppar. Vad är rätt?

• Svar på tråden Vad heter plagget "body" i plural?
  • giftgrodan

Jag tror att det heter bodyer.

Anledningen till att det heter partyn är för att det är ett ett-ord. Annars får ord som slutar på -y -er i plural. Ponnyer, hobbyer etc.

• LAA

I såna här lägen brukar jag drabbas av klåda över hela kroppen av ren och skär vilja att hitta på ett äktsvenskt ord, men hur jag än funderar kan jag inte komma på något passande. Grentröja? Knäppisjumper? Endeling? Monodräkt?

Mitt modersmål finska är ofta lite skojigt i liknande situationer, för där finns massor av konstruerade (men vettiga) ord för de flesta (men inte alla) företeelser som importerats rätt av till svenskan från engelskan. Men när det gäller body är det bom stopp även där. Tror ni inte finnarna kallar det body, de också!

• Flutterby
    LAA skrev 2008-03-31 21:22:08 följande:
    I såna här lägen brukar jag drabbas av klåda över hela kroppen av ren och skär vilja att hitta på ett äktsvenskt ord, men hur jag än funderar kan jag inte komma på något passande. Grentröja? Knäppisjumper? Endeling? Monodräkt?Mitt modersmål finska är ofta lite skojigt i liknande situationer, för där finns massor av konstruerade (men vettiga) ord för de flesta (men inte alla) företeelser som importerats rätt av till svenskan från engelskan. Men när det gäller body är det bom stopp även där. Tror ni inte finnarna kallar det body, de också!
    Haha! Undrar vad det heter på Island, de brukar ju alltid(?)hitta på egna ord på allting!

Jag tycker "bodysar" låter bäst, nu när jag "smakat" på olika varianter ett tag.
  • giftgrodan

Pluralisböjningen av ordet body är inte självklar på svenska vare sig i Finland eller i Sverige. Här hör man många tala om ?flera bodyn? och i Sverige är det inte ovanligt med formen ?bodysar?. Ingendera är att rekommendera, utan i stället följer body samma böjningsmönster som t.ex. ponny­?ponnyer: en body, flera bodyer.

www.kotus.fi/index.phtml&s=2475

• brokig

Jag köper bodyer rakt av. Men det beror alltså främst på att body är utrum och inte neutrum?

Jag kan inte komma på att jag nånsin använt ordet.

• giftgrodan

men lite intressant, det verkar ju vanligt i svenska att man lånar in det engelska plural-s:et och använder i singular. Chips, keps, kex... Antar att det låter mer svenskt på det sättet.

• astalacasta

Jag skulle välja bodies eller bodyer.

I talspråk svänger jag mig också med bodysar ibland, men jag skulle inte skriva det.

• Flutterby
    drSteffo skrev 2008-03-31 22:03:33 följande:
    Att lägga upp bilder på Facebook infattas definitivt av PUL eftersom de är katalogiserade och sökbara på namn för det mesta (sen får man bilderna andra lagt upp i ens egna profil).
    ?
  • Chomsky

Flutterby skrev 2008-03-31 22:10:22 följande:

?
    Postades i fel tråd. Har anmält det för radering.
  • Reyngirl
    LAA skrev 2008-03-31 21:22:08 följande:
    I såna här lägen brukar jag drabbas av klåda över hela kroppen av ren och skär vilja att hitta på ett äktsvenskt ord, men hur jag än funderar kan jag inte komma på något passande. Grentröja? Knäppisjumper? Endeling? Monodräkt?
    OT: Hmm, men body är ju det svenska ordet för det... Det heter Onesie på engelska...
  • Reyngirl
    Flutterby skrev 2008-03-31 21:40:29 följande:
    Jag tycker "bodysar" låter bäst, nu när jag "smakat" på olika varianter ett tag.
    Så brukar jag också säja
Svar på tråden Vad heter plagget "body" i plural?