• Flutterby

Vad heter plagget "body" i plural?

På Tradera står det "bodies", men jag skulle vilja skriva "bodys" när det gäller plagget, "bodies" tycker jag bara är kroppar. Vad är rätt?

• Svar på tråden Vad heter plagget "body" i plural?
  • flowerLowa
    flowerLowa skrev 2008-03-31 15:55:58 följande:
    body´s
    fast ni har rätt med stavningen.. ska va bodies...
    ~~BIM: 4/4 ~~
  • Flutterby

Har kollat lite på svenska nätbutiker och där fanns både "bodys" och "bodies". Jag tycker att eftersom "body" är ett inlånat ord som vi försvenskat så sätter man bara ett plural-s på slutet!

• Istadig
    Flutterby skrev 2008-03-31 15:59:01 följande:
    Har kollat lite på svenska nätbutiker och där fanns både "bodys" och "bodies". Jag tycker att eftersom "body" är ett inlånat ord som vi försvenskat så sätter man bara ett plural-s på slutet!
    Fast LAA har en poäng med vad hon skrev till mig ovan... Finns det några regler för "försvenskning"?
  • Flutterby
    Istadig skrev 2008-03-31 15:58:00 följande:
    Har de färgat håret på den stackars ungen?
    Vaddå stackars? Han/hon är jättefin tycker jag!
  • Pyff
    Istadig skrev 2008-03-31 15:58:00 följande:
    Har de färgat håret på den stackars ungen?
    hihihi
    Pyff på er!
  • Istadig
    Flutterby skrev 2008-03-31 16:08:53 följande:
    Vaddå stackars? Han/hon är jättefin tycker jag!
    Håret såg så onaturligt orange ut, nästan färgat, liksom. Kan det vara bilden i sig? Bebben är lika söt som alla bebbar .
  • brokig

De flesta låneord från engelskan får ju en r-ändelse i plural:
    videor, radior, filmer, processorer etc.

Party heter ju däremot partyn i plural.

För partner och designer är ju s-plural vedertaget, även om nollplural är okej att använda.

Jag tycker bodyr känns mest naturligt i munnen, men kanske är bodyn (likt partyn) eller bodys (likt designers) eller body (likt partner) korrekt?

Svar på tråden Vad heter plagget "body" i plural?