Inlägg från: tjenixen |Visa alla inlägg
  • tjenixen

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

Hallå i stugorna. Då härligt det är med vårväder ute. Imorgon ska vi kuska de 20 milen till Stockholm för att gå på Nordbygg-mässan eller om vissa valda delar av sällskapet ska knalla på Ikea istället hmmm:)
    Nu ska jag snart sova för kl 7 åker vi imorgon. Men har ni några tips på vad jag "ska" kika efter på Ikea så hojta gärna. Vad får jag inte missa?

• tjenixen

Hallå tjejer, för killar är det ju ont om här:)
    Usch ja, igår var vi ju till Nordbygg-mässan och sedan IKEA. Vi hade väl sisådär kul på mässan men vi livade upp det hela lite med att vi tävlade om vem som kunde samla på sig flest pennor, bara en från varje företag. Svärmor vann med 30 olika och några dubbletter, sedan maken med 24 och jag med 23 och sist svärfar med bara 15:) Skoj vi hade va? Ja, sen var vi in en sväng till Ikea med och äntligen kunde vi köpa backarna LÅDIS som inte finns i Linköping, 24 st hamnade i bagaget hem så nu kan vi fixa iordning en massa. Bra.

MEN när vi kom hem så stod dörrarna på vid gavel och vi kommer in och det luktar, som som dottern sa, tomtebloss. Hmmmm.. då har äldste sonens tv börjat brinna när han skulle sätta på den. Tur att han var hemma och att han var rådig nog att dra ut kabeln och få stopp på elden. Tv-n ligger nu ute på väg  till tippen. Usch, vilka hemska tankar det hinner komma (helst med tanke på att svägerskan med make och 3 barn blev hemlösa för ett år sedan då deras hus blev totalförstört av brand som startade i en batteriladdare.

Idag har jag kört grus och sand och så har vi lagt plattor framför sidodörren till garaget. Imorgon ska vi hämta hem husvagnen som vi fått överta från svärisarna då de köpt husbil istället. Så den  ska sen städas och fyllas på med pryttlar. Nackdelen är att vi inte kan dra den med vår bil, med B-körkort. Men skam den som ger sig, idag har vi varit och kikat på lite olika bilar med:) men vi kan låna svärmors bil när vi vill i stort sett så det fixar sig ändå.

Nä, herregud vad jag svamlar ikväll. Har ni orkat läsa hela inlägget så är ni guld värda för det blev rätt långt det här.

Nu ska jag snart ta och knyta mig. Kramis på er allihop

• tjenixen

musli: söööt prinsessa.

tårtan: härligt med pelargoner. Jag har köpt 2 rosa söta men vill ha fler. Får bli en tur nästa vecka tror jag så jag kan fylla på pelargonlagret:)

zandrisen: neeej inte magsjuka. Fy, hoppas ni andra klarar er och att maken bara får en lätt variant.

shyme: välkommen in hit, dit vi vandrat nu:)

ja, oj jag känner med igen furuperioden och en hel del lever kvar i vårt hus än, men det ska väck sakta men säkert. Får ta en bit i taget men bort ska eländet.

nu ska jag sooooova. Godnatt på er

• tjenixen

ojojoj nu har jag inte haft tid att vara här inne på ett bra tag igen och jisses vad ni skriver.
    Tårtsmulan: läste om din pappa. Sänder en mängd kramar till dig.

• tjenixen

Godmorgon på er. Här fick man ju gå upp före tuppen idag med. Lilleman vaknar alltid senast 6, vardag som helg. Inte så kul alla gånger men det är bara att bita i det sura äpplet. -3 hade vi när jag kikade förut brrr. Men förhoppningsvis kommer solen sen och värmer upp lite. Här behöver det planteras om en massa plantor idag, får se om vi får tid till det bara.

Tänkte höra med er lite om hur ni skulle ha gjort i vårt ställe.
    Mina småttingar, en tjej på snart 6 år och en kille 3,5 år leker en hel del tillsammans men har sina rum på olika våningsplan. Lilleman har ett krypin på ca 6 kvm med snedtak. Där får han plats med sängen, en bokhylla, en garderob och ett litet lekbord, inget mer. Det är då lagom så man kan gå in och backa ut typ. Dottern har ett rum på ca 13 kvm. Där har hon säng, en sekretär, en liten liten kökssoffa, två 80-garderober, en expedithylla och har ändå plats över på golvet.
    Nu satt jag och funderade på om det skulle funka för dem att dela rum så att de får alla leksaker på ett ställe (ja de lär ju dra runt dem i huset ändå men ni förstår hur jag menar), de får glädje av varandra när de ska sova, enklare när man ska läsa saga mm. Skulle ni ha haft varsitt rum eller låtit dem dela? Såna här tankar som kan dyka upp när man blir snurrig av att gå upp tidigt:)

Annars så får ni gärna tipsa om härliga möbler att ha i ett inglasat uterum. Vi bara måste slänga ut den gräsliga möbeln som står där.

• tjenixen
    LCroft skrev 2008-04-20 07:33:11 följande:
    Godmorgon!tjenixen: Det är ju både för och nackdelar med att dela rum, fördelarna är ju att man har sällskap. Nån att ligga och småprata med innan man somnar, tryggheten osv. Nackdelarna är ju när de hunnit bli lite äldre att när den ena har kompis hemma så kan de ju inte stänga in sig på dens rum och leka i fred. När de ryker ihop, syskonen alltså, kan man inte heller sätta dem i varsitt rum och lugna ner sig en stund.Jag tror faktiskt inte att jag hade satt dem tillsammans. Ida har ju ett pytterum hon med, men hon sover ju iofs bara där. Leksakerna har hon här nere istället. Men sen är det ju så beroende på hur nära syskonen är. Mina småsystrar som det är 1 år 10 år emellan har alltid delat rum, och fast de ibland grälade nåt fruktansvärt om vem ska städa vad och att den andra alltid också skulle vara på rummet när den ena ville vara i fred med sin kompis har de ju trots allt gillat det. Det blev en hel del svammel såhär från morgonen
    Jo, lite så går tankarna här med. Mina små kan leka väldigt bra tillsammans ibland men i nästa stund så är de som hund och katt. Här är ju stora storebror 16 år i år och meningen är att han ska få ett nytt rum som bara måste göras om från grunden med att gräva upp lera, i med singel, frigolit ja hela kittet men sen har han ett nytt rum och då kan storasyster på 13 ta hans gamla och då kan de små få varsitt rum vägg i vägg med varandra istället. Så ja, det lutar kanske åt att vi får ha det som vi har det i några år till och vips så har väl äldste sonen hunnit flytta hemifrån t o m:)
    Gud så man kan vela ibland men då är det så skönt att kunna bolla tankar med er här ju.
  • tjenixen

Oj, känns som om jag varit härifrån en hel evighet nu. Det har varit alldeles för mycket så jag har helt enkelt inte hunnit sitta något här.

Kaktus: stort grattis till lilla Alma

• tjenixen

Åh, så mycket fint jag har kikat på hos er nu. Har läst och läst så jag är alldeles rödögd:)

Jag är nyfiken på hur ni har det på era altaner eller i era inglasade uterum etc. Vad har ni för möbler, textilier, färger, pynt, växter ja ALLT??????

• tjenixen
    Tårtsmulan77 skrev 2008-06-12 20:33:42 följande:
    Finns några bilder i mitt galleri på vår inglasade balkong.Vi bor i lägenhet och har inte så stor balkong men får göra det bästa möjliga av den.Nu är inte vi klara på långa vägar på balkongen...en hylla till ska målas och sättas upp på väggen och tunna vita voilegardiner ska upp i fönstren så fort vi har skaffat en gardinstång.Lite annat pyssel ska också fixas.
    Vilken söt liten sittgrupp ni har. Ser ljust och härligt ut.
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.