Inlägg från: tjenixen |Visa alla inlägg
  • tjenixen

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

Fiskar tips från er gurus ang dotterns rum så jag har fotat med:)

Nu har jag fotat 6åriga dotterns rum. Och som sagt, ignorera tapet och garderober. Garderob ska hon få en stor alt två mindre vita och vi funderar på om de ska stå bakom dörren istället?? Tapet ska bli någon neutral som hon kan byta textilier etc till lättare. Favortifärgen nu är som synes röd:) T o m kläderna som hänger på knoppbrädan är röda överlag som ni ser:) Möblerna är i alla fall vita:) Tak och golv ska bytas sen med, blir vitt i taket och något laminat på golvet kanske.
    Men som sagt nu till möblering och tanke med möbler och vad hon kan tänkas behöva/avvara för att få lekplats och att det inte ska se så trångt ut.

Sett från dörren åt vänster
    Här står jag i dörren in till rummet och fotar åt vänster.

Sett från dörren åt höger
    Här fotar jag från dörren åt högra hållet.

Från fönstret och mot dörren
    Från fönstret och snett mot dörren (där vi ev tänkt ställa framtida garderober)

Sett från sängen mot garderoben och dörren
    Här sitter jag i sängen och fotar mot dörren/garderoberna.

Den ena garderoben rymmer här alla kläder och den andra rymmer dockor, mjukdjur, spel/pussel, dockservis, vävstol, och lite blandad kompott. (vuxenspel på övre hyllan med)
    Sen har hon ju då fullt i expedithyllan med bratz, trollz, min lilla pony, böcker, barbie, dockmat etc
    Ändå har hon ju då inte fått mycket nya egna leksaker i och med att hon är tredje barnet och även har 3 äldre kusinbarn hon fått ärva av.

• tjenixen
    Musli: ja, egentligen har vi nog inte plats för soffan men den är ju bara sååå söt och rymmer alla serietidningar under locket med:) Och de nya garderoberna kommer nog hamna bakom dörren.
  • tjenixen
    libero skrev 2008-06-26 21:40:21 följande:
    Musli!Har du fått jobb??Det har jag missatTjenixen!Den lilla soffan är ju helt underbar.Kul att se dig här föresten.Jag håller mig till 2 trådar här på FL och du är med i båda.Hoppas att ni har det bra allihopa.Har ni semester eller jobbar ni?
    Ja, jag huserar inte i så många trådar här heller. Jag hinner inte. Det är ett par inredning och så camping med. Kul att "ses" både här och där:)
  • tjenixen

Ser att ni pratar soffa och färg. Jag var helt inne på en vit förut när vi ska byta den vi har. Men vi har pratat fram och tillbaka och när vi ska byta från den vi har nu lutar det åt att det blir en gråspräcklig eller hur jag ska förklara det. Men vi kommer nog behålla den gamla hörnsoffan vi har ett tag till, i alla fall så länge barnen är i kladdåldern så några år till blir det nog. Så vi kommer inte satsa på en vit soffa, det känns inte hållbart och försvarbart i vår familj. Så tänker vi. Men det är ju så olika hur man känner och vilka vanor man har etc.

• tjenixen
    sommarnatt skrev 2008-06-30 13:01:38 följande:
    Hej på er alla!Läser här nästan varje dag...och kikar i era fina bloggar.Ni har alla så fina hem, blir så avis då en annan bor i ett halvfärdigt trist tråkigt och av nån anledning nästan alltid ett stökigt hem.Kul är det i alla fall att se på alla era fina bilder..det ger mig många fina tips och idéer....och mer lust till att fixa här hemma.
    Oh, vi är flera här som lever i stökiga, halvfärdiga, renoveringstörstiga hus mm. Så man får fota lite fina vrår när man vill visa något ibland:)
  • tjenixen
    Mammatilltretroll skrev 2008-06-30 20:10:40 följande:
    Hej igen tråden!Hoppas någon orkar och vill tycka om vår soffa... :)Nu har jag smakrådsönskan om vår hall också..Vi håller på att renovera lite light hemma. Hallen är nymålad i vitt. På väggen som ligger till höger sett framifrån på bilden ska en fin vit spegel 50x50 cm upp och under den en shabby vit hylla med lite värmeljus på.Jag var så trött på att se röran med skor och jackor så jag testade att hänga upp ett tyg på en gardinstång framför. Men jag kan inte bestämma mig för om det blev bra eller inte. OM det ska vara tyg så ska det bli ett annat tyg, men det kändes kanske lite väl kalt om man inte ser någonting alls? Eller kan man ha ett tyg hängandes bara på sidorna som en gardin? Vad tycker ni?Vad ska vi göra åt hallen? Draperi eller inte?Om vi inte har draperi kanske vi borde fixa nya hyllplan som går från vägg till vägg, eller funkar det med 10 cm luft på varje sida som det är nu?
    Jag röstar på draperi men ett som är något bredare så det blir lite veckigt när man drar för och inte så stramt som på bilden. Jag skulle välja ett i vitt eller ett som  tar upp någon annan färg som ni kanske har runt omkring. Ni kan använda stång eller vajer och sen ringar eller öljetter för att få tyget att smidigt dra sig undan när man ska in i garderoben.
  • tjenixen
    Hjorthan skrev 2008-07-02 06:25:42 följande:
    Jag gillar sängarna skarpt! Men om du vill ha soffor tror jag på Klippan.
    Skulle precis skriva det Hjortan skriver så jag instämmer med föregående skrivare bara:)
  • tjenixen

Låter härligt med era shoppingturer.

Här ska jag gå över huset det sista för idag ska min käre far ha syskonträff här. ( vi bor i min fars och hans syskons föräldrahem nämligen ). Så det ska städas och plockas det sista. Svärisarna kommer och hämtar de båda yngsta barnen så de får ha en lite roligare dag än att tillbringa den med 16 vuxna här. Vädret visar sig från sin bästa sida så snart ska jag ta dukarna och gå ut och fixa sittplatser etc till alla.

• tjenixen

Godmorgon alla goa här inne.
    Idag står tvätt på tapeten och förberedelser inför ev Ölandsresa på måndag. Men nu säger de ju att det ska regna där hela nästa vecka så det vet i 17 om man har så stor lust att åka då???
    Ska i alla fall åka och kika om vi kan hitta en pool till de yngsta barnen idag. De älskar att bada men de tycker det är lite kallt i sjön så då kan man ju bada hemma i liten pool istället:) Annars duger vattenspridaren gott.
    Igår fick vi äntligen den gamla markisen på plats på altan och det var sååå skönt.
    Invändigt har vi inte gjort så mycket. Har möblerat om 6åringens rum och det blev himla bra. Satte upp andra gardiner och ett förhänge för sängen så hon kan mysa lite med. Nu är det bara tapeter som fattas och andra garderober. De garderober som står är 80 cm breda och det går ju fasiken inte att hitta inredning till dem då nya standarden är 100cm:(. Vill ha tag i trådbackar som är mycket smidigare än att bara ha hyllplan när man ska ha överblick över kläder. Någon som vet om det finns 80 cm inredning att hitta någonstans?

• tjenixen
    libero skrev 2008-07-04 08:25:00 följande:
    Mettan!Ha en härlig semster!!!Tjenixen!!På Öland regnar det aldrigDet är ofta de säger att de ska regna men ju längre upp man kommer på Öland så blir det finare och finare väder. Vi ska också en sväng dit till nästa helg och ställa upp vår vagn. Åh jag älskar Öland. Jag har varit där nästan varje sommar sedan jag var barn.Minigrynet!Du måste visa oss bordet när det är målat.Idag ska jag in till stan en  sväng. sedan ska jag njuta av det fina vädret.
    Låter ju bra att det inte regnar på Öland. Tyvärr har vi ju varit med om att det regnat en hel del där då:) Prognoserna säger ju att det ska bli regn i stora delar av landet nästa vecka och näää det vill vi inte tro på, så det så. Var brukar ni ställa upp er vagn?
  • tjenixen
    libero skrev 2008-07-04 08:56:04 följande:
    Vi är alltid på Böda. Vart ska ni?Usch jag vill inte ha regn nästa vecka.Kommer inte ihåg vilket år det var men det var när vår minsting precis hade börjat krypa så det måste ha varit -06. Då regnade det nästan en hel vecka och allt var precis dygnsurt. Vattnet hade runnit in i vårt förtält och där kröp hon. Jisses det glömmer jag aldrig. Vi bodde i en sjö det året
    Vi har planerat att åka till Saxnäs och till Kappeludden/Borgholm. Vill inte heller ha regn. Det msåte inte vara 25 grader och strålande sol men regnet får gärna lysa med sin frånvaro i alla fall.
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.