• kidA

    Klarar man Matte B på 1 månad?

    Klarar man att plugga Matte B hemma själv och tenta av kursen på 1 månad?

    Det är det enda som står emellan mig och drömutbildningen nu.


  • Svar på tråden Klarar man Matte B på 1 månad?
  • Peand
    kidA skrev 2008-04-08 23:23:47 följande:
    jag har ju läst det förut. o jag började läsa den här terminen oxå, på distans. men skrev av fr kursen då jag inte hann med att lämna in alla uppgifter (mammaledig samtidigt). så den värsta biten har jag precis tagit mig igenom. det som är "nytt" för mig på resten av kursen är funktioner o sannolikhetslära. o de borde jag hinna fixa på 1 månad.
    Tror på dig
    Klart det blir ssk till hösten!
  • kidA
    Peand skrev 2008-04-09 08:46:15 följande:
    Tror på dig Klart det blir ssk till hösten!
    tack

    du är klar med matten alltså?
    vad tycker du man ska koncentrera sig mest på? är det funktionerna o andragradsekvationerna? o får man ha formelsamling på proven?
  • Peand
    kidA skrev 2008-04-09 08:47:34 följande:
    tack du är klar med matten alltså?vad tycker du man ska koncentrera sig mest på? är det funktionerna o andragradsekvationerna? o får man ha formelsamling på proven?
    Japp, jag blev officiellt klar i måndags Glad Sååå skönt.....
    andra gradsekvationer var det mycket i min bok samt dessa funktioner. När det gäller sannolikhetsläran var det inte alls mycket man skulle göra, bara få grepp om det hela. Statistiken var för mig mest en uppgift om en val lokalsundersökning där det gällde att räkna felmarginaler och ställa upp det i diagram.
    Min lärare tycker inte om de nationellaproven, så något sådant behövde jag inte göra.
    Och formelsamlingen fick vi iallafall ha med oss på proven. Hoppas att det inte är för annorlunda.
  • kidA
    Peand skrev 2008-04-09 08:51:44 följande:
    Japp, jag blev officiellt klar i måndags  Sååå skönt.....andra gradsekvationer var det mycket i min bok samt dessa funktioner. När det gäller sannolikhetsläran var det inte alls mycket man skulle göra, bara få grepp om det hela. Statistiken var för mig mest en uppgift om en val lokalsundersökning där det gällde att räkna felmarginaler och ställa upp det i diagram.Min lärare tycker inte om de nationellaproven, så något sådant behövde jag inte göra. Och formelsamlingen fick vi iallafall ha med oss på proven. Hoppas att det inte är för annorlunda.
    grattis till att du är klar!

    vad fokuserade proven på då? samma som boken? hade du samma - matematik fr a-e kurs b?
  • Peand
    kidA skrev 2008-04-09 08:53:37 följande:
    grattis till att du är klar! vad fokuserade proven på då? samma som boken? hade du samma - matematik fr a-e kurs b?
    Tack
    Min mattebok hette matte3000 har jag för mig. Och jag gjorde ett prov efter varje kapitel i boken. Uppgifterna var gjorda av min lärare och de var ungefär likadana som uppgifterna i boken.

    Läser du på distans? Isåfall för vilka? Kanske kan hitta någon som har läst matte för samma läroinstans och på så sätt få en hum om vad det innebär.
  • kidA
    Peand skrev 2008-04-09 08:58:31 följande:
    Tack Min mattebok hette matte3000 har jag för mig. Och jag gjorde ett prov efter varje kapitel i boken. Uppgifterna var gjorda av min lärare och de var ungefär likadana som uppgifterna i boken. Läser du på distans? Isåfall för vilka? Kanske kan hitta någon som har läst matte för samma läroinstans och på så sätt få en hum om vad det innebär.
    jag läste på distans. fr elsa brändströms skola i linköping. men iom att jag är mammaledig samtidigt så hann jag inte med det jättesnabba tempot de hade på distansstudierna. skulle ha in massa uppgifter varje vecka. o jag hann inte pga sjukdomar osv.

    så nu ska jag göra en sån prövning ist. dvs tenta av hela kursen på ETT prov i maj har ingen aning hur de lägger upp provet. eller om det är nationella man får göra.
  • Peand
    kidA skrev 2008-04-09 09:02:17 följande:
    jag läste på distans. fr elsa brändströms skola i linköping. men iom att jag är mammaledig samtidigt så hann jag inte med det jättesnabba tempot de hade på distansstudierna. skulle ha in massa uppgifter varje vecka. o jag hann inte pga sjukdomar osv.så nu ska jag göra en sån prövning ist. dvs tenta av hela kursen på ETT prov i maj har ingen aning hur de lägger upp provet. eller om det är nationella man får göra.
    Satsa på att få lite grepp om det mesta, för då bör du ju klara G nivån, och det är ju det som räknas. Hur är boken upplagd?
    Vår bok var uppdelad i A,B och C uppgifter. Klarad man A biten så motsvarade det G nivån.
    Kanske behöver du inte gå in så djupt på de olika bitarna, bara själva grunderna så att du kan räkna de enklaste uppgifterna. Finns tid över sedan kan du ju fördjupa dig.
    Och du, gå in i "vår matte b tråd" och fråga. Finns ju lite experter där som kanske kan hjälpa dig Flört inte bara de som läser matte utan de som sitter "på andra sidan".... Hänger du med?
  • Mama Law

    Det kommer du fixa du har ju tagit dig igenom en del så det ska nog inte va nåra problem!!!!


    Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • Wildblomma

    Jag läste en intensivkurs i MatteB för ett par år sedan och jobbade halvtid samtidigt. Det var extremt jobbigt men det gick och godkänd blev jag på slutprovet! Jag tror ju att om du redan har en del kunskaper så är det inga problem. Lycka till!

  • lisalove

    Nu var det ju ett atg sedan jag läste, men andragradarna ska man absolut lägga krut på. Sannolikhetsläran och statistiken var jag bara och skrapade på ytan med.

  • Stumpan82

    jag läser heltid på högskolan och läsar matte b på distans har till och med den 12 juni på mig då ska jag vara klar läser på distans via liber hermods


    Jag är lyckaste
  • Astons

    Alla har förstås olika förutsättningar, men om du anstränger dig på heltid kan du fixa matte B på 1 vecka. Det gäller att släppa tanken att det är svårt, för det är det verkligen inte. Hela matte B handlar om att lära sig vad grafer är och hur det funkar. Kolla på youtube videos och förstå grafer så kommer du lätt fixa andragradsekvationer och annat också.

    Jag tentade upp matte B på 1 v.

Svar på tråden Klarar man Matte B på 1 månad?