• CamillaG78

Hur göra vid sambons älgjakt?

Min sambo ska som vanligt jaga älg i oktober och nu undrar jag hur det blir med barnomsorgen. Man får ju inte ha barnen på dagis när man har semester. Måste jag ta ledigt från mitt jobb för att vara hemma med dottern? Någon som kan svara på detta?

• Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?
  • Zofye

På min arbetsplats är det som så att då den skiftarbetande föräldern har ledigvecka så är barnet hemma med den föräldern.
    Sen så är det för mig fullkomligt obegripligt varför man vill lämna sitt barn på dagis då man själv är ledig.

mammamuuuu2008 skrev 2008-04-13 14:32:15 följande:
    tänkte bara fråga, hur är det med shift arbete då? om man har lediga veckor?
  • Fillay

Jag blir så himla irriterad på det svenska dagissystemet när jag läser diskussioner som detta. Att det ska vara slika regler är för mig sjukt. Verkligen helt konstigt. Men det är ju självklart för att jag är van vid annat.

• Legolina
    SaramedM skrev 2008-04-14 08:37:05 följande:
    Nej inget alls bortsett från att ni inte har rätt till det....
    var står det?

Har missat det helt faktiskt...
  • Yggdrasil
    LAV0LINA skrev 2008-04-14 08:39:45 följande:
    På min arbetsplats är det som så att då den skiftarbetande föräldern har ledigvecka så är barnet hemma med den föräldern. Sen så är det för mig fullkomligt obegripligt varför man vill lämna sitt barn på dagis då man själv är ledig.
    jag tycker det är en rätt knepig inställning.

säg en ensam mamma som jobbar heltid. är det fel om hon är ledig en dag och har barnet på dagis halva dagen för att för en gångs skull hinna göra ärenden, handla, städa i lugn och ro etc och kunna ägna sig helt åt barnet resten av dagen och hitta på något kul?

Eller som i mitt fall: vi har en liten bebis, treåringen är på dagis 20 timmar i veckan. sambon är halvt f-ledig, jobbar halvtid. jag jobbar och går i skola, sammanlagt ca halvtid. vi är alltså ofta hemma båda två. vi har dels jättelugna dagar, treåringen leker av sig och har kul med jämnåriga, vi kan hämta honom tillsammans, vill han vara hemma en dag är det helt ok, är det ont om folk på dagis en dag kan han vara hemma. vi behöver aldrig stressa, behöver aldrig sitta och svettas över att ta ut en vab-dag _igen_ för det är bara att vara hemma när man har lust.

Jag tycker inställningn i sverige är så himla märklig. Först ska man vara hemma ett och ett halvt år non-stop, pappan ska vara hemma tre månader av den tidne. Sedan ska barnet in på dagis, föräldrarna ska jobba heltid och man ska vara sönderstressad jämnt. DET har alla förståelse för. Att hitta andra lösningar är omöjligt. Att ha barnet på dagis halvtid och ibland vara hemma som vuxen fast barnet är i barnomsorg är FEL - att ha barnet på dagis 10 timmar per dag för att man jobbar båda vuxna är RÄTT.

Finns ingen logik i det osm jag ser det - är inte det viktigaste barnen och hur de mår? Inte vuxna konstiga moralaspekter på om man "bör" ha dagis om man är hemma?

Och som sagt - förskolan kan kanppast spara in en personal den dagen då ett barn är på dagis trots att föräldern har semester! det hela rör sig på ett hypotetiskt plan, inte ett praktiskt.

Sedan att det finns folk som gärna har barn på dagis för jämnan, som åker bort veckovis utan att ta dem med osv - är naturligtvis helt förkastligt.

Men jag kan likaväl tycka att i en familj med två vuxna där båda MÅSTE jobba heltid även om det innebär tio-elvatimmars dagar på dagis för barnen, så är något himla snett.
  • Legolina

Är det någon här som vet var man kan läsa vilkea regler som gäller. När får barnet vara på förskolan och inte?

(ang om ena förälderns tar semester för att göra något som barnet INTE kan vara med på?)

• Yggdrasil
    Legolina skrev 2008-04-14 09:49:40 följande:
    Är det någon här som vet var man kan läsa vilkea regler som gäller. När får barnet vara på förskolan och inte?(ang om ena förälderns tar semester för att göra något som barnet INTE kan vara med på?)
    när du skriver vilka tider som önskas står det oftast inom parentes att du har rätt till studie-/arbetstid plus restid. Sedan att vissa förskolor inte bryr sig alls om du t.ex. en dag klipper dig efter jobbet och andra står och väntar i halen om du kommer tio minuter sent är en annan femma. Det är alltså så reglerna ser ut, men det är inte FÖRBJUDET att med personalens godkännande förlänga tiden en enstaka dag.
    Är det kooperativ bruakr de vara mer flexibla.

KOlla på din kommuns hemsida.
  • Yggdrasil

En sak till - jag kan faktiskt hålla med de som tycker att det blir lite märkligt att vara ledig EN VECKA med full barnomsorg för att syssla med en hobby. Skulle någon ställa samma fråga gällande att mamma ska exempelvis anlita en personal shopper (lite skruvat kanske) och vara hela dagarna i olika affärer, under en veckas tid så är frågan om inlägget ens skulle ta på allvar.

Jag undrar också om dessa pappor lika gärna tar ut semester för att vara hemma med barnen lite sådär mitt i terminen, och om de vabar lika mycket.

Det är intressant att jakt tydligen får en stor del av den manliga befolkningen med barn att ta ut _semester_!

man skulle kanske ta med det i beräkningarna när det kmmer till kvoterad f-ledighet osv. För pappor kan visst en hel del och familjeekonomin klarar visst en hel del...när det är kul alltså.

Så, nu har jag lyckats stöta mig med båda sidor, nu kan jag göra mig en kopp kaffe!

• Lilla K

Hoppar in med ett svar till Legolina: Skollagen: www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx&bet=1985:1100

2 a kap, 6§: "Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall
    tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till
    föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget
    behov."

Min tolkning: dvs ej vid semester.

Men sen är det många förskolor som ändå låter barnen vara på förskolan när ena föräldern har semester, men det är inget man som förälder har rätt att kräva.

• CamillaG78
    LAV0LINA skrev 2008-04-14 08:39:45 följande:
    På min arbetsplats är det som så att då den skiftarbetande föräldern har ledigvecka så är barnet hemma med den föräldern. Sen så är det för mig fullkomligt obegripligt varför man vill lämna sitt barn på dagis då man själv är ledig.
    Vill och vill... Min dotter ska vara på dagis mellan 9-12 timmar under sina "lediga" veckor för att hon ska få lite rutin på det hela. Hon är bara 13,5 månader och då glömmer man fort.
  • Lilla K

Äh, länken funkar ju inte, en lägg till :1100 för hand i webadressen, så kommer du direkt till Skollagen.

Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?