LAV0LINA skrev 2008-04-14 08:39:45 följande:
På min arbetsplats är det som så att då den skiftarbetande föräldern har ledigvecka så är barnet hemma med den föräldern. Sen så är det för mig fullkomligt obegripligt varför man vill lämna sitt barn på dagis då man själv är ledig.
jag tycker det är en rätt knepig inställning.
säg en ensam mamma som jobbar heltid. är det fel om hon är ledig en dag och har barnet på dagis halva dagen för att för en gångs skull hinna göra ärenden, handla, städa i lugn och ro etc och kunna ägna sig helt åt barnet resten av dagen och hitta på något kul?
Eller som i mitt fall: vi har en liten bebis, treåringen är på dagis 20 timmar i veckan. sambon är halvt f-ledig, jobbar halvtid. jag jobbar och går i skola, sammanlagt ca halvtid. vi är alltså ofta hemma båda två. vi har dels jättelugna dagar, treåringen leker av sig och har kul med jämnåriga, vi kan hämta honom tillsammans, vill han vara hemma en dag är det helt ok, är det ont om folk på dagis en dag kan han vara hemma. vi behöver aldrig stressa, behöver aldrig sitta och svettas över att ta ut en vab-dag _igen_ för det är bara att vara hemma när man har lust.
Jag tycker inställningn i sverige är så himla märklig. Först ska man vara hemma ett och ett halvt år non-stop, pappan ska vara hemma tre månader av den tidne. Sedan ska barnet in på dagis, föräldrarna ska jobba heltid och man ska vara sönderstressad jämnt. DET har alla förståelse för. Att hitta andra lösningar är omöjligt. Att ha barnet på dagis halvtid och ibland vara hemma som vuxen fast barnet är i barnomsorg är FEL - att ha barnet på dagis 10 timmar per dag för att man jobbar båda vuxna är RÄTT.
Finns ingen logik i det osm jag ser det - är inte det viktigaste barnen och hur de mår? Inte vuxna konstiga moralaspekter på om man "bör" ha dagis om man är hemma?
Och som sagt - förskolan kan kanppast spara in en personal den dagen då ett barn är på dagis trots att föräldern har semester! det hela rör sig på ett hypotetiskt plan, inte ett praktiskt.
Sedan att det finns folk som gärna har barn på dagis för jämnan, som åker bort veckovis utan att ta dem med osv - är naturligtvis helt förkastligt.
Men jag kan likaväl tycka att i en familj med två vuxna där båda MÅSTE jobba heltid även om det innebär tio-elvatimmars dagar på dagis för barnen, så är något himla snett.