• CamillaG78

Hur göra vid sambons älgjakt?

Min sambo ska som vanligt jaga älg i oktober och nu undrar jag hur det blir med barnomsorgen. Man får ju inte ha barnen på dagis när man har semester. Måste jag ta ledigt från mitt jobb för att vara hemma med dottern? Någon som kan svara på detta?

• Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?
  • mammamuuuu2008

Här i norr jagar man älg mm för att få mat resten av året :)

Åsa31 skrev 2008-04-14 10:08:01 följande:
    Varje år vid älgjsaktstider så har vår lokala tidning artiklar som informerar om att barnen ej har rätt till barnomsorg vid en /eller båda föräldrars semster...Självklart på nå´t vis....Barnsomsorgen är till för att vi ska kunna förvärvsarbeta , söka jobb eller om barnet har säkskilda behov..Inte för att kunna utöva en hobby!!
  • SaramedM
    mammamuuuu2008 skrev 2008-04-14 14:40:35 följande:
    Här i norr jagar man älg mm för att få mat resten av året :)
    Fast det är fortfaraden en hobby som inte ger rätt till barnomsorg
  • littlemum

Intressant! Ska höra vad som gäller i vår kommun. Här jagar vi inte älg utan fiskar hummer. Tidigare år har jag lagt mig ledig när sambon fiskar men jag vet andra som har barnen på förskolan. Får helt enkelt ta och fråga vad som gäller här!

• Legolina

En annan aspekt:

Om en mamma bara skiter i sin familj. Tar semester och drar till Pyrenéerna. De har gemensam vårdnad men hon bestämmer sig får att "sjappa".

Då måste väl pappan få ha barnen på dagis?

Blir mamman i detta fall skyldig pengar eller hur blir det då?

En rent hypotetisk fråga
    Vad händer egentligen och var går gränsen i dessa bestämmelser?

• Yggdrasil
    Legolina skrev 2008-04-15 08:19:06 följande:
    En annan aspekt:Om en mamma bara skiter i sin familj. Tar semester och drar till Pyrenéerna. De har gemensam vårdnad men hon bestämmer sig får att "sjappa".Då måste väl pappan få ha barnen på dagis?Blir mamman i detta fall skyldig pengar eller hur blir det då?En rent hypotetisk fråga Vad händer egentligen och var går gränsen i dessa bestämmelser?
    ja du, det kan man fråga sig

Grejen är att det hela är reglerat av regler, inte av så många lagar. Meningen är väl att förskolesituationen inte ska blir något sorts märkligt bidrag från kommunen där fusk ska kollas upp, förhindras och straffas. Man tänker väl att föräldrar, personal och chefer tillsammans ska kunna hitta bra lösningar på de flesta situationer som uppstår. Och det kan mna nog på de flesta förskolor.

Men på vissa förskolor fuinkar det inte. För att föräldrar har utnyttjat systemet, för att förskolan är underbemannad, eller för att det råder en arbetsplatskultur där flexibilitet inte tillåts.

På sonens förra dagis hämtade jag alltid med andan i halsen, halvsprang från jobbet - jättestressad; jag var ensamstående då och sonen var jätteledsen första månaderna på dagis, därav att jag ville hämta honom så fort som möjligt.

EN gång missade jag en buss och ringde för att säga att jag blev en kvart sen. "jaha, oj då, jag, han får väl vara här lite till då..:" Öh, ja?! JAg jobbar halvtid, springer för att minska restiden och deet är ett problem att jag EN dag kommer 15 min. sent? I övrigt gillade jag dagiset, men när det gällde tider var de hopplösa. Och då kunde jag bli minst sagt irriterad när jag såg hur andra (kärn)familjer löste det så att mamman ALLTID hämtade, punkt. Sedan kunde pappan gå nästan vilka tider som helst, hans arbetstider var aldrig intressanta. SLutade pappor två timmar tidigare en fredag, eller tog ledigt en dag, eller flexade ut ett par timmar på morgonen så var det ingen som ens frågade efter om inte han då borde ha barnen hemma under sin lediga tid.

Men som sagt, det är olika på olika dagis - det vi har nu är hur flexibelt som helst, de frågar själva om han kan komma tidigare om de ska på utflykt eller något och vad jag gör under de timmar han är där under veckan är min ensak.
  • Yggdrasil
    LAV0LINA skrev 2008-04-14 13:07:50 följande:
    Och med den kommentaren menar jag "jag tycker det är en rätt knepig inställning."Nästa gång får du gärna förklara tydligare vad det är du tycker är en lustig inställning så man inte missuppfattar.
    men sååå svårbegriplig är jag väl inte

Fråga:
    "jag förstår inte varför man vill ha barnen på dagis när man själv är hemma"

Svar:
    "om du tänker dig in i en av dessa två situationer så ser du nog att det ibland kan finnas en förklaring till att man har barnen på dagis fast man är hemma"

Vad är så svårt att fatta med det?
  • mammamuuuu2008

Dethar inte med älgjakt och göra,men om man är hemma med ett nyfött syskon, VARFÖR ska mandå ha barnenpå dagis?? Det ska väl vara
    hemma med mamman/pappan och sitt nya syskon?? DET är svår begripligt. Att man sedan jobbasr skift, natt etc ochför barnenpå dagis för att hinna göra lite annat och vila upp sig det är förståeligt.

• littlemum
    Svar på #57
    När man är hemma med bebis har syskonet rätt till att vara på fs 15h/v.

Hur vida det är "rätt" eller fel att ha barnet på fs när man är hemma beror nog lite på hur gammalt barnet är osv. Vår son var 3år 9månader när lillasyster kom. Vi valde att ha honom hemma de första 8 månaderna. Dels för att vi skulle komma "tillrätta" med den nya familjen men också för att han VILLE vara hemma med oss. Det var skönt att inte ha någon stress eller tider att passa.

När han hade varit hemma med oss i 8 månader LÄNGTADE han till fs! Inte för det att vi inte hittade på roliga saker och lekte med kompisar när han var hemma men hans behov av att leka med jämnåriga och få vara med i "gruppen" blev så stort att vi givetvis tyckte att han skulle få lov att vara på fs de 3h/dag som han har rätt till.
  • littlemum

Frågade personalen på sonens dagis idag när jag hämtade honom vilka riktlinjer de har ang. hummerfiske el älgjakt. De skulle ta upp det på stormötet idag. Har innan varit lite oklart då vissa har lämnat barnen och andra inte.

• Calzalargas

Är det inte fascinerande att ingen (har inte läst riktigt alla inlägg) fokuserar på vad barnet har rätt till? Som förälder, anser en del, att det är ok att ha barnen på dagis (kortare eller längre perioder) under semestern för att vila upp sig. Men när ska barnet vila upp sig? Om vi föräldrar är trötta efter en arbetsvecka så är väl barnet minst lika trött? Sen är det en annan diskussion vad man har RÄTT till. I min kommun får vi INTE ha barnen på dagis under semestern, inte ens om en av föräldrarna jobbar! Som lärare är jag ledig oftare än många andra föräldrar och tycker det är ett privilegium för min dotter att få loven att vila upp sig på!!

• littlemum
    Calzalargas skrev 2008-04-15 12:24:02 följande:
    Är det inte fascinerande att ingen (har inte läst riktigt alla inlägg) fokuserar på vad barnet har rätt till? Som förälder, anser en del, att det är ok att ha barnen på dagis (kortare eller längre perioder) under semestern för att vila upp sig. Men när ska barnet vila upp sig? Om vi föräldrar är trötta efter en arbetsvecka så är väl barnet minst lika trött? Sen är det en annan diskussion vad man har RÄTT till. I min kommun får vi INTE ha barnen på dagis under semestern, inte ens om en av föräldrarna jobbar! Som lärare är jag ledig oftare än många andra föräldrar och tycker det är ett privilegium för min dotter att få loven att vila upp sig på!!
    Håller med!
  • Anna Paulita
    mammamuuuu2008 skrev 2008-04-15 10:37:00 följande:
    Dethar inte med älgjakt och göra,men om man är hemma med ett nyfött syskon, VARFÖR ska mandå ha barnenpå dagis?? Det ska väl vara hemma med mamman/pappan och sitt nya syskon?? DET är svår begripligt. Att man sedan jobbasr skift, natt etc ochför barnenpå dagis för att hinna göra lite annat och vila upp sig det är förståeligt.
    Det är väl upp till var och en? Knappast något som någon annan kan säga är rätt eller fel. man kan ha sina åsikter men det är inte sanningen. Alla situationer är ju olika.
  • SaramedM

Amen!"

• Zofye

Apploderar!
    Kan inte göra annat än hålla med!

Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?