Legolina skrev 2008-04-15 08:19:06 följande:
En annan aspekt:Om en mamma bara skiter i sin familj. Tar semester och drar till Pyrenéerna. De har gemensam vårdnad men hon bestämmer sig får att "sjappa".Då måste väl pappan få ha barnen på dagis?Blir mamman i detta fall skyldig pengar eller hur blir det då?En rent hypotetisk fråga Vad händer egentligen och var går gränsen i dessa bestämmelser?
ja du, det kan man fråga sig
Grejen är att det hela är reglerat av regler, inte av så många lagar. Meningen är väl att förskolesituationen inte ska blir något sorts märkligt bidrag från kommunen där fusk ska kollas upp, förhindras och straffas. Man tänker väl att föräldrar, personal och chefer tillsammans ska kunna hitta bra lösningar på de flesta situationer som uppstår. Och det kan mna nog på de flesta förskolor.
Men på vissa förskolor fuinkar det inte. För att föräldrar har utnyttjat systemet, för att förskolan är underbemannad, eller för att det råder en arbetsplatskultur där flexibilitet inte tillåts.
På sonens förra dagis hämtade jag alltid med andan i halsen, halvsprang från jobbet - jättestressad; jag var ensamstående då och sonen var jätteledsen första månaderna på dagis, därav att jag ville hämta honom så fort som möjligt.
EN gång missade jag en buss och ringde för att säga att jag blev en kvart sen. "jaha, oj då, jag, han får väl vara här lite till då..:" Öh, ja?! JAg jobbar halvtid, springer för att minska restiden och deet är ett problem att jag EN dag kommer 15 min. sent? I övrigt gillade jag dagiset, men när det gällde tider var de hopplösa. Och då kunde jag bli minst sagt irriterad när jag såg hur andra (kärn)familjer löste det så att mamman ALLTID hämtade, punkt. Sedan kunde pappan gå nästan vilka tider som helst, hans arbetstider var aldrig intressanta. SLutade pappor två timmar tidigare en fredag, eller tog ledigt en dag, eller flexade ut ett par timmar på morgonen så var det ingen som ens frågade efter om inte han då borde ha barnen hemma under sin lediga tid.
Men som sagt, det är olika på olika dagis - det vi har nu är hur flexibelt som helst, de frågar själva om han kan komma tidigare om de ska på utflykt eller något och vad jag gör under de timmar han är där under veckan är min ensak.