• CamillaG78

Hur göra vid sambons älgjakt?

Min sambo ska som vanligt jaga älg i oktober och nu undrar jag hur det blir med barnomsorgen. Man får ju inte ha barnen på dagis när man har semester. Måste jag ta ledigt från mitt jobb för att vara hemma med dottern? Någon som kan svara på detta?

• Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?
  • Legolina
    Yggdrasil skrev 2008-04-14 09:53:40 följande:
    när du skriver vilka tider som önskas står det oftast inom parentes att du har rätt till studie-/arbetstid plus restid. Sedan att vissa förskolor inte bryr sig alls om du t.ex. en dag klipper dig efter jobbet och andra står och väntar i halen om du kommer tio minuter sent är en annan femma. Det är alltså så reglerna ser ut, men det är inte FÖRBJUDET att med personalens godkännande förlänga tiden en enstaka dag. Är det kooperativ bruakr de vara mer flexibla.KOlla på din kommuns hemsida.
    Ja, men det framgår inte av den blanketten (schema) om den ene föräldern kan göra något annat. Det står bara att tiderna styrs av vårdnadshavarens arbets-/studietider. Och det står inget annat på kommunens hemsida.

Barnets tider kan ju följa mammans arbetstider men pappan är bortrest.

Så utgår man från det så kan man ta semester och göra något "barnovänligt" medans den andre föräldern arbetar och låta barnet vara på förskolan... eller?

(självklart använder jag i första hand mina semesterdagar till att umgås med sonen - så inga påhopp tack!)
  • linus mam

På vår förskola får barnen inte vara på förskolan när en förälder har semester. MEN om mamman/pappan är föräldraledig får den andra föräldern ta semester o ha äldre barnet/barnen på förskolan. Lite lustigt men så är det hos oss.

Sen finns ju undantag, vid vår inskolning hade pappan semester o jag var föräldraledig med bebben i magen som var sen. Då blev det ett glapp på en vecka, men då sa förskolan att de ville ha sonen där för hans skull så han inte skulle bli hemma 1-2 veckor efter inskolningen.

• Åsa31

Varje år vid älgjsaktstider så har vår lokala tidning artiklar som informerar om att barnen ej har rätt till barnomsorg vid en /eller båda föräldrars semster...
    Självklart på nå´t vis....Barnsomsorgen är till för att vi ska kunna förvärvsarbeta , söka jobb eller om barnet har säkskilda behov..Inte för att kunna utöva en hobby!!

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Jennie med ie
    linus mam skrev 2008-04-14 10:03:42 följande:
    På vår förskola får barnen inte vara på förskolan när en förälder har semester. MEN om mamman/pappan är föräldraledig får den andra föräldern ta semester o ha äldre barnet/barnen på förskolan. Lite lustigt men så är det hos oss.
    Inte särskilt lustigt eftersom det äldre syskonet har sin tid på förskolan baserat på lagen om barnomsorg för föräldralediga om minst 15 h/vecka, inte baserat på föräldrarnas arbets/studie-tider, rätten till vistelsen försvinner därför inte för att den andre under nån period har semester.

Men om man har "vanlig" barnomsorgsplats för att båda normalt sett arbetar eller studerar och sedan den ena har semester så har då denna inga arbets/studietider under denna tid och rätten till barnomsorg försvinner därmed (ja förrutom den tid som omfattas av den allmänna förskolan om barnet är minst 4 år).
  • linus mam

Okej, jag skrev mest konstigt eftersom förskolepersonalen o rektorn tyckte det var lite konstigt när jag kollade upp det då pappan skulle ta semester för att renovera huset.
    Jennie med ie skrev 2008-04-14 10:11:17 följande:

Inte särskilt lustigt eftersom det äldre syskonet har sin tid på förskolan baserat på lagen om barnomsorg för föräldralediga om minst 15 h/vecka, inte baserat på föräldrarnas arbets/studie-tider, rätten till vistelsen försvinner därför inte för att den andre under nån period har semester.Men om man har "vanlig" barnomsorgsplats för att båda normalt sett arbetar eller studerar och sedan den ena har semester så har då denna inga arbets/studietider under denna tid och rätten till barnomsorg försvinner därmed (ja förrutom den tid som omfattas av den allmänna förskolan om barnet är minst 4 år).
  • linus mam

När de kollade upp reglerna skulle det stå.

• Zofye

Det är ju inte jag personligen som utformat reglerna som vi har i vår kommun gällande barnomsorg. Jag berättade hur reglerna är här och du är mer än välkommen att ge din synpunkt till barn- och utbildningsnämnden i min kommun. Jag tänker varken försvara eller klaga på våra regler, det är inte min uppgift.

Yggdrasil skrev 2008-04-14 09:38:02 följande:
    jag tycker det är en rätt knepig inställning.säg en ensam mamma som jobbar heltid. är det fel om hon är ledig en dag och har barnet på dagis halva dagen för att för en gångs skull hinna göra ärenden, handla, städa i lugn och ro etc och kunna ägna sig helt åt barnet resten av dagen och hitta på något kul?Eller som i mitt fall: vi har en liten bebis, treåringen är på dagis 20 timmar i veckan. sambon är halvt f-ledig, jobbar halvtid. jag jobbar och går i skola, sammanlagt ca halvtid. vi är alltså ofta hemma båda två. vi har dels jättelugna dagar, treåringen leker av sig och har kul med jämnåriga, vi kan hämta honom tillsammans, vill han vara hemma en dag är det helt ok, är det ont om folk på dagis en dag kan han vara hemma. vi behöver aldrig stressa, behöver aldrig sitta och svettas över att ta ut en vab-dag _igen_ för det är bara att vara hemma när man har lust.Jag tycker inställningn i sverige är så himla märklig. Först ska man vara hemma ett och ett halvt år non-stop, pappan ska vara hemma tre månader av den tidne. Sedan ska barnet in på dagis, föräldrarna ska jobba heltid och man ska vara sönderstressad jämnt. DET har alla förståelse för. Att hitta andra lösningar är omöjligt. Att ha barnet på dagis halvtid och ibland vara hemma som vuxen fast barnet är i barnomsorg är FEL - att ha barnet på dagis 10 timmar per dag för att man jobbar båda vuxna är RÄTT.Finns ingen logik i det osm jag ser det - är inte det viktigaste barnen och hur de mår? Inte vuxna konstiga moralaspekter på om man "bör" ha dagis om man är hemma?Och som sagt - förskolan kan kanppast spara in en personal den dagen då ett barn är på dagis trots att föräldern har semester! det hela rör sig på ett hypotetiskt plan, inte ett praktiskt.Sedan att det finns folk som gärna har barn på dagis för jämnan, som åker bort veckovis utan att ta dem med osv - är naturligtvis helt förkastligt.Men jag kan likaväl tycka att i en familj med två vuxna där båda MÅSTE jobba heltid även om det innebär tio-elvatimmars dagar på dagis för barnen, så är något himla snett.
  • Yggdrasil
    LAV0LINA skrev 2008-04-14 12:00:39 följande:
    Det är ju inte jag personligen som utformat reglerna som vi har i vår kommun gällande barnomsorg. Jag berättade hur reglerna är här och du är mer än välkommen att ge din synpunkt till barn- och utbildningsnämnden i min kommun. Jag tänker varken försvara eller klaga på våra regler, det är inte min uppgift.
    och jag svarade inte på hur det ser ut i din kommun utan den ordagranna meningen:

"Sen så är det för mig fullkomligt obegripligt varför man vill lämna sitt barn på dagis då man själv är ledig."

ok?
  • Zofye

Det framgick inte eftersom du i anslutning till den kommentaren hade en lång utläggning ang ensamstående skriftarbetande förälder, er egen situation och annat ang dagistider.

ok?  

Yggdrasil skrev 2008-04-14 13:00:39 följande:
    och jag svarade inte på hur det ser ut i din kommun utan den ordagranna meningen:"Sen så är det för mig fullkomligt obegripligt varför man vill lämna sitt barn på dagis då man själv är ledig."ok?
  • Zofye

Och med den kommentaren menar jag "jag tycker det är en rätt knepig inställning."

Nästa gång får du gärna förklara tydligare vad det är du tycker är en lustig inställning så man inte missuppfattar.

Yggdrasil skrev 2008-04-14 13:00:39 följande:
    och jag svarade inte på hur det ser ut i din kommun utan den ordagranna meningen:"Sen så är det för mig fullkomligt obegripligt varför man vill lämna sitt barn på dagis då man själv är ledig."ok?
Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?