• CamillaG78

Hur göra vid sambons älgjakt?

Min sambo ska som vanligt jaga älg i oktober och nu undrar jag hur det blir med barnomsorgen. Man får ju inte ha barnen på dagis när man har semester. Måste jag ta ledigt från mitt jobb för att vara hemma med dottern? Någon som kan svara på detta?

• Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?
  • Mrs Jane Doe
    mammamuuuu2008 skrev 2008-04-13 14:25:34 följande:
    jag är ju inte i den sitsen ännu... över ett år dit nu, kanju tala om att jag är barnledig med en ny född och har 2 åringen hemma. sade upp platsen hon hade... valde att inte ha 15 timmars platsen kvar.Vet inte hur ob dagis funkar men funderar oxo hur man gör då som min sambo som jobbar dygn gör med dagiset? och om jag hade kvar mitt gamla natt jobb? hur/ när har man då barnen på dagis när båda gör skift jobb med långa pass? Tycker ändå att varje förälder har rätt att ha sina barn på dagis hur/när de själva vill och behöver... Man betalar ju för en tjänst och jag tycker inte det är så d-vla billigt med platsen. Men tror ändå att är man normalt funtad så är ju barnen hemma och ledig tillsammans med föräldrarna då och då eller?När jag sade upp platsen och skulle få lillen så var dagis personalen på mig om att hon skulle gå kvar på 15 timmar... trots att jag var hemma.
    Ok - själv tycker jag att barnomsorgen är billig - iom maxtaxan betalar man ju bara en bråkfel av vad det egentligen kostar!
    Och faktum är ju att vill man utnyttja tjänsten - som man betalar för - får man också följa de regler som finns... Inget konstigt med det tcker jag!
  • Mrs Jane Doe
    mammamuuuu2008 skrev 2008-04-13 14:32:15 följande:
    tänkte bara fråga, hur är det med shift arbete då? om man har lediga veckor?
    När jag jobbade oregelbundna tider gällde samma regler som vanligt - jobb = dagis, ledig = inte dagis.
    Dottern följde mitt schema vilket betydde att hon vissa veckor gick uppemot 20 timmar och andra veckor inget alls.
  • Yggdrasil

fast som vanligt så blir det så himla hetsigt när sånt här diskuteras. Kolla först med dagis! Mitt dagis är iofs ett kooperativ och inte kommunalt - där gör man som man vill.

det är ju faktiskt inte heller så att ett barn som fortsätter sitt normala schema trots att en förälder har en ledig dag, ställer till det för dagis på något sätt. Det är inte så att den vecka skulle kunna upptas av någon bättre behövande...

gud, folk blir så griniga när det kommer till detta - massa dagis bryr sig inte alls om man har dem på dagis en dag när man är ledig, men här på FL låter det alltid som om alla dagis har stenhårda oruckbara regler.

• SusanneJ

min syster och hennes man åkte utomlands en vecka. barnen var hemma med barnvakt och fick gå på dagis, men det var bara om barnvakten (min mamma och bror) hade sysselsättning tex jobb/studier.

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • Anna Paulita
    mammamuuuu2008 skrev 2008-04-12 22:34:35 följande:
    Vet tyvärr inte hur det är... men jag skolade in våran dotter och min sambo var på älgjakt och hade semester... jag var arbetssökande. det låter ju jätte konstigt om man inte får ha barnen på dagis under hösten/vinter/vår om den ena jobbar och den andra har semester... Vet att det står i dagis infon här att barnen ska ha rätt och vara "hemma" fyra veckor om det går på dagis/förskola året om.Jag drabbas annars jätte hårt för min sambo jagar september, oktober och november (jobbar skift och har semester) och jagar runt hela länet och finns inte hemma så mycket och jag har förhoppningsvis jobb efter barnledigheten jag är på nu. Hur gör man då??????????
    Då får han helt enkelt inte jaga så mycket.
  • Anna Paulita

Det är så konstigt tycker jag, när en kvinna vill gå till frisören på dagistid blir det en djävla halabaloa och liv, men om en man ska på älgjakt är många väldigt förstående...Tycker det är jättemärkligt. Faktiskt.

• SaramedM

Det brukar vara artiklar varje år om man bor norrut om att man inte har rätt till barnomsorg om en förälder är ledig tex för älgjakt.

• Jennie med ie

Rätt självklart i min mening. Barnfri semester får man gärna ha, men ordna barnvakt eller ha den andre föräldern hemma i så fall. Det är inte samhällets ansvar att ge föräldrar möjlighet till barnfri semester, varken på hemmaplan eller bortaplan. Sen om en del förskolor/kommuner tillåter det ändå, so be it, men det är definitivt ingen självklarhet.

• Legolina
    CamillaG78 skrev 2008-04-08 20:33:30 följande:
    Min sambo ska som vanligt jaga älg i oktober och nu undrar jag hur det blir med barnomsorgen. Man får ju inte ha barnen på dagis när man har semester. Måste jag ta ledigt från mitt jobb för att vara hemma med dottern? Någon som kan svara på detta?
    Visst fär man ta semester för att göra något annat än att ha hand om barnen - men om du också är ledig så tror jag att de höjer på ögonbrynen.

Min sambo tar semester för älgjakten, jag jobbar och sonen kommer gå på dagis. Inget konstigt med det.

(Jämf. jag tog semester ett par dagar för att träffa vänner i en annan stad. Sambon jobbade och sonen var på dagis)
  • SaramedM
    Legolina skrev 2008-04-14 08:35:42 följande:
    Visst fär man ta semester för att göra något annat än att ha hand om barnen - men om du också är ledig så tror jag att de höjer på ögonbrynen.Min sambo tar semester för älgjakten, jag jobbar och sonen kommer gå på dagis. Inget konstigt med det.(Jämf. jag tog semester ett par dagar för att träffa vänner i en annan stad. Sambon jobbade och sonen var på dagis)
    Nej inget alls bortsett från att ni inte har rätt till det....
Svar på tråden Hur göra vid sambons älgjakt?