• xxJessikaxx

Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!

Vill ju när jag kokar mjölkstuvade makaroner att de skall bli krämiga, inte vattniga. Brukar ta standardmjölk och har i smör också och ändå blir det för såsigt. Tycker jag låter de puttra nog länge också, men ändå...
    Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!
  • Meus Veritas

Jag gör så här

Kokar makaroner i vatten
    Häller av vatten
    Fyller på med lite mjölk, lite mindre än att det täcker.
    Låter det bli nästan kokat,
    I med redning o salt
    o sen vänta till det kokat upp o tjocknat.

• Birgitta2

Använd grädde och gör en stuvningsbas. Häll i förkokta makaroner och låt dem gona ihop sig i stuvningen.

• svårt att vara unik

Red av det. Antingen genom att pudra mjöl över makaronerna innan mjölken, eller med maizena när du hällt i mjölken och kokat upp. Strunta i smöret. Koka makaronerna lite kortare eftersom de behöver koka någon minut med mjölken för att den ska tjockna.

• Moniqe1979
    xxJessikaxx skrev 2008-04-21 16:08:16 följande:
    Vill ju när jag kokar mjölkstuvade makaroner att de skall bli krämiga, inte vattniga. Brukar ta standardmjölk och har i smör också och ändå blir det för såsigt. Tycker jag låter de puttra nog länge också, men ändå...Vad gör jag för fel?
    vilka makaroner använder du? tycker kungsörnens gammeldags blir mycket bättre än tex coops långkoks makaroner snabb makaroner går ju absolut inte. kanske skall ha i lite mindre mjölk från början?
  • svårt att vara unik

Just det, koka makaronerna i vatten först!

• LickMeUp

jag har alltid gjort om det står på paketet. misslyckas aldrig.
    kryddar lite extra bara

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • TheSunset

Jag smälter lite smör..se häller ner lite mjöl...blandar runt...sen häller jag i mjölk och vispar tills det blir lite tjockt...se häller jag ner det i dom färdigkokade makaronerna....
    Vips färdigt...

♥ ♥ Hampus 990910 & Julia 061101& Liten bf 0811? ♥ ♥
  • JewelGirl

Kungsörnens gammeldags makaroner är nog knepet. Jag gör som på förpackningen och bra resultat var gång. Nu blev man sugen på det oxå! Skrattande

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • piixelslyna

Jag gör stuvningen vid sidan om. Blandar ihop det sen bara. Blir bra varje gång!

Svar på tråden Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!