• xxJessikaxx

Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!

Vill ju när jag kokar mjölkstuvade makaroner att de skall bli krämiga, inte vattniga. Brukar ta standardmjölk och har i smör också och ändå blir det för såsigt. Tycker jag låter de puttra nog länge också, men ändå...
    Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!
  • xxJessikaxx
    TheSunset skrev 2008-04-21 16:18:40 följande:
    Jag smälter lite smör..se häller ner lite mjöl...blandar runt...sen häller jag i mjölk och vispar tills det blir lite tjockt...se häller jag ner det i dom färdigkokade makaronerna....Vips färdigt...
    Tack för alla svar!
    Exakt sådär gör jag men inte med förkokta, brukar inte förkoka men det kanske är ett tips? Grädde kanske man inte kan misslyckas med men helst vill jag inte "fetta till det" mer än nödvändigt heller. Men som sagt, många verkar ju förkoka dem, skall testa det då
  • xxJessikaxx
    JewelGirl skrev 2008-04-21 16:21:53 följande:
    Kungsörnens gammeldags makaroner är nog knepet. Jag gör som på förpackningen och bra resultat var gång. Nu blev man sugen på det oxå!
    Jaaa det är ju kanongott!
  • appapp2
    xxJessikaxx skrev 2008-04-21 16:27:51 följande:
    Tack för alla svar!Exakt sådär gör jag
    Aha! Då är det ju därför. Du gör helt enkelt fel.

Det finns ett (1) rätt sätt att göra stuvisar:
    1) Koka upp mjölk
    2) I med salt, muskot svartpeppar och gammaldags makaroner
    3) Koka långsamt under konstant omrörning till rätt konsistens (typ 20 minuter)

Ät!
  • Moniqe1979
    appapp2 skrev 2008-04-21 16:31:19 följande:
    Aha! Då är det ju därför. Du gör helt enkelt fel.Det finns ett (1) rätt sätt att göra stuvisar:1) Koka upp mjölk2) I med salt, muskot svartpeppar och gammaldags makaroner3) Koka långsamt under konstant omrörning till rätt konsistens (typ 20 minuter)Ät!
    håller med om att detta är "rätt sätt" misslyckas aldrig med konsistensen ända är att jag någon gång klantat mig och glömt röra och brännt alltihopa men det är ju en helt annan sak
  • dio

och här använder vi flera ton av socker istället för salt Mums!

• Eelle

gör stuvningen vid sidan av i en shaker, med ett ägg i + lite mjöl & mjölk. sen häller jag i det i mackaronerna. har inget smör i. brukar alltid bli bra, låter de stå en liten pluttstund på svag värme så de får tjockna till med.

• xxJessikaxx

många olika makaron-bud
    Gjorde i af så att jag köpte Kungsörnens gammaledagsa och kokade dem på sidan om i vatten och så en stuvning på standard-mjölk, smör och mjöl som jag gormade i mararonerna i och det blev super.

• isisisis

Jag kokar makaronerna separat,och gör en bechamel(vit grundsås) och häller över.
    En nypa socker och lite riven muscot.

• Felidae

Mjöl i stuvade makaroner? *skakar på huvudet* Håller med appapp2!

Svar på tråden Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!