• xxJessikaxx

Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!

Vill ju när jag kokar mjölkstuvade makaroner att de skall bli krämiga, inte vattniga. Brukar ta standardmjölk och har i smör också och ändå blir det för såsigt. Tycker jag låter de puttra nog länge också, men ändå...
    Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!
  • Birgitta2
    Felidae skrev 2008-04-22 12:44:33 följande:
    Mjöl i stuvade makaroner? *skakar på huvudet* Håller med appapp2!
    Hur gör man annars en stuvning? Man kan använda toppredning också, men nån sorts mjöl behövs ju.
  • Moniqe1979
    Birgitta2 skrev 2008-04-22 13:57:46 följande:
    Hur gör man annars en stuvning? Man kan använda toppredning också, men nån sorts mjöl behövs ju.
    nej behövs inget extra mjöl om man har ordentliga makaroner som inte förkokas.
    jag kokar bara gammeldags makaroner direkt i standard mjölk med lite salt och peppar ibland även lite muskot. inget extra fett inget extra mjölk blir krämigt kladdigt och jätte gott tar ca 20-25 minuter att koka ihop.
  • Moniqe1979
    Moniqe1979 skrev 2008-04-22 14:20:22 följande:
    inget extra fett inget extra mjölk
    menar såklart inget extra MJÖL sorry
  • Birgitta2
    Moniqe1979 skrev 2008-04-22 14:20:22 följande:
    nej behövs inget extra mjöl om man har ordentliga makaroner som inte förkokas.jag kokar bara gammeldags makaroner direkt i standard mjölk med lite salt och peppar ibland även lite muskot. inget extra fett inget extra mjölk blir krämigt kladdigt och jätte gott tar ca 20-25 minuter att koka ihop.
    I och för sig finns det ju stärkelse i pasta... men jag tror inte jag skulle kunna göra en stuvning utan mjöl. Skulle inte ens våga försöka. Men jag förkokar ju mina makaroner.
  • Moniqe1979
    Birgitta2 skrev 2008-04-22 14:26:02 följande:
    I och för sig finns det ju stärkelse i pasta... men jag tror inte jag skulle kunna göra en stuvning utan mjöl. Skulle inte ens våga försöka. Men jag förkokar ju mina makaroner.
    ja förkokar man skulle jag ju oxå behöva nån typ av redning för att få till en stuvning men som sagt "rätt" pasta har tillräckligt med stärkelse i sig självt.
  • appapp2
    Birgitta2 skrev 2008-04-22 14:26:02 följande:
    Prova du. Resultatet blir minst 7 resor bättre än "felstuvade" och förkokade mackisar.
    Alltså. Bra makaroner innehåller så mycket stärkelse att de självstuvar om man kokar dom i mjölk. Resultatet blir en mycket godare stuvning och ett homogenare resultat. Dock måste man röra konstant eller ha en bra kastrull...
  • Dahliaer

Fel FEL FEEEEEL allihop

1 Ställ grytan på spisen, ös på värmen
    2 häll i en klick fett i botten som får smälta
    3 häll i mjölk som får koka upp på svagare värme (om du inte vill ha svart i botten)
    4. När det kokat upp så häller du i makaronerna, låter dom koka.
    5 VIKTIGT ha i nån matsked SOCKER, lite salt, rör om och smaka av.

DE PERFEKTA MAKARONERNA!

• Dahliaer

Glömde, rör ofta i grytan

• Iroyg

Allt som innebär att man ska stå och röra om vid spisen en längre tid går bort för min del. Jag förkokar och gör en 5-minuters bechamelsås så slipper jag stå i barngråt och röra makaroner i 25 minuter.

• isisisis
    Felidae skrev 2008-04-22 12:44:33 följande:
    Mjöl i stuvade makaroner? *skakar på huvudet* Håller med appapp2!
    Vad tror du makaroner är gjorda av??

(skakar på huvudet)
Svar på tråden Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!