• xxJessikaxx

Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!

Vill ju när jag kokar mjölkstuvade makaroner att de skall bli krämiga, inte vattniga. Brukar ta standardmjölk och har i smör också och ändå blir det för såsigt. Tycker jag låter de puttra nog länge också, men ändå...
    Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!
  • Iroyg

Blä för ketchup till stuvade makaroner... Vanliga "torra" makaroner är ketchup jättegott till, men varför förstöra en stuvning med att hälla ketchup på den?

• Skimra
    ming skrev 2008-04-22 16:00:26 följande:
    Helt OT, men vad kan man ha till stuvade makaroner?
    Vi har alltid korv och ketchup till. Finns inget bättre! Antingen falukorv eller grillkorv eller vad vi nu har för korv hemma.
    ~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Magrat

Jag hoppar över ketchupen också, men visst kan den stå på bordet om någon vill ha.
    Men mjölk är jättegott till!

• appapp2
    Iroyg skrev 2008-04-22 16:09:07 följande:
    Blä för ketchup till stuvade makaroner... Vanliga "torra" makaroner är ketchup jättegott till, men varför förstöra en stuvning med att hälla ketchup på den?
    jag förstår hur du tänker, men för mig är kerren lika viktig som köttbullarna
    varför ha hovmästarsås till laxen? bea till steak frites? majjo till moules frites?
  • xxJessikaxx

Haha vilken kul utveckling det har blivit av den här tråden. Heja mig!

• Birgitta2

Och jag blev så sugen av den här tråden så igår blev det gräddstuvade makaroner med bacon. Gud så gott det blev! Man får inte glömma svartpeppar vid serveringen.

• ming
    Birgitta2 skrev 2008-04-23 08:49:22 följande:
    Och jag blev så sugen av den här tråden så igår blev det gräddstuvade makaroner med bacon. Gud så gott det blev! Man får inte glömma svartpeppar vid serveringen.
    Jag blev så sugen att jag inte längre klarade min Cambridgekur.
  • Birgitta2
    appapp2 skrev 2008-04-22 16:07:22 följande:
    köttbullar och broccoli! drick mjölk till och ät en knäckis.falukorv och senap! drick mjölk till och ät en knäckis.ketchup är såklart ett måste i bägge fallen.broccoli passar läskigt bra till stuvisar.
    För att inte tala om knaperstekt bacon! Såååå gott med den sältan till stuvningen. Och jag som aldrig aldrig nånsin äter ketchup, älskar ketchup till makaronistuvning.
  • Felidae
    isisisis skrev 2008-04-22 15:44:18 följande:
    Vad tror du makaroner är gjorda av?? (skakar på huvudet)
    Jag syftade på tilltaget att tillsätta mjöl under matlagningen. Jag är medveten om att makaroner innehåller mjöl, och det har jag ingenting emot. Förlåt om jag var otydlig i mitt förra inlägg.
  • marickan

När jag stuvar makaroner använder jag kungsörnens gammeldags makaroner. Tycker dom är godast att stuva. Kokar dem först i vatten en stund så de mjukas upp. Sedan häller jag bort det mesta av vattnet och häller på mjölk. Lite salt och ca. en matsked socker. När makaronerna är förkokta i vatten tar det inte lika länge för dom att bli klara. Vispa lite mjölk och vetemjöl och häll i stuvningen och låt koka en stund så ska du se att stuvningen tjocknar. Ibland får jag tom spä med mjölk för att det blir väl tjockt. Jag går alltid på känn. Har inget recept.

• marickan

Prova göra som jag och ni slipper använda fet mjölk och smör. Jag kör på lättmjölk.

• Mr p daddy

ja använder oxå kungsörnens gammeldags,, men kokar dom endast i mjölk o smör,, har gasnka mycke socker, salt o peppar i oxå.. sen kokar ja dom i ungeräfr 20 min,, då blir dom perfekt krämiga!!!!!!

Svar på tråden Mjölkstuvade makaroner blir vattniga!