• Judy

Vilken kattförsäkring är bäst?

Vilka försäkringsbolag finns det för katter? (vill kolla runt lite)

Vad har ni för försäkring? Vad kostar den? Vad ingår? Man måste märka katten innan man tecknar försäkringen va?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vilken kattförsäkring är bäst?
  • Judy
    OOJaOO skrev 2008-04-21 22:17:51 följande:
    Jag har Sveland på mina katter och är supernöjd. Hade Agria innan, men sedan blev min mamma ombud för Sveland och vi upptäckte att de är MYCKET billigare.De vill ha veterinärintyg om katten är över 3 år. Jag har bara veterinärvård på dem och en självrisk på 1400 och betalar 425kr/år för varje katt.
    Ja det var precis det jag kollade upp också! Billigt tycker jag! Det stod när man skulle teckna försäkringen att man skulle fylla i reg.nr, får man det om man märker katten hos veterinär?
  • Fru annmi
    OOJaOO skrev 2008-04-21 22:17:51 följande:
    Jag har Sveland på mina katter och är supernöjd. Hade Agria innan, men sedan blev min mamma ombud för Sveland och vi upptäckte att de är MYCKET billigare.De vill ha veterinärintyg om katten är över 3 år. Jag har bara veterinärvård på dem och en självrisk på 1400 och betalar 425kr/år för varje katt.
    De va' Billigt..Va' har du för kisse?
    Kanon ju om det inte kostar mer ju..
  • Dundermamman
    Judy skrev 2008-04-21 22:45:14 följande:
    Ja det var precis det jag kollade upp också! Billigt tycker jag! Det stod när man skulle teckna försäkringen att man skulle fylla i reg.nr, får man det om man märker katten hos veterinär?
    Reg.nr har raskatter med stamtavla! Du behöver inte fylla i varken den rutan, säljarens namn eller pris eftersom livförsäkring inte går att få till en huskatt/blandras.
  • Dundermamman
    Fru annmi skrev 2008-04-21 23:17:18 följande:
    De va' Billigt..Va' har du för kisse?Kanon ju om det inte kostar mer ju..
    Jag betalar knappt 500:- per katt och då ingår livvärde på 5 000:-. Visserligen har jag lite rabatt, eftersom jag har katteriförsäkring, men jag tycker absolut att du kan kolla upp deras priser om du är intresserad!
    Jag har norska skogkatter!
  • Judy
    Dundermamman skrev 2008-04-22 07:24:21 följande:
    Reg.nr har raskatter med stamtavla! Du behöver inte fylla i varken den rutan, säljarens namn eller pris eftersom livförsäkring inte går att få till en huskatt/blandras.
    Jaha okej
  • arianne03

Obs! Tänk på att det blir _stor_ skillnad på Sveland och Agria om det händer något:
    Svelands försäkring: Upp till 20 000
    Vid 1 100 kr i självrisk kostar försäkringen 605 kr/år och om Du väljer den högre självrisken på 1 400 kr blir premien 425/år kr. I båda fallen betalar Du även 25% av de ersättningsbara kostnaderna hos veterinären

Agrias försäkring: Upp till 30 000
    1 100 i självrisk, premien blir 754 kr/år. Du betalar 10% av de ersättningsbara kostnaderna hos veterinären

I mitt fall har min katt tvingats ligga inne _en_ natt på djursjukhus, totalt med prover etc kostade det ca 8000:-

Sveland: 1100+25% av 6900=2825
    Agria: 1100+10% av 6900=1790

Så de 149:- kr/år som agria kostar extra har jag ju tjänat in. Det kan även bli ännu dyrare, djursjukvård är verkligen superdyrt!

• arianne03

Glömde säga, i Agria kan man välja andra självrisker (2100, 3000) och även att betala 20% på resterande kostnader, med lägre årspremie som följd.

• Snutte83

Jag har Agria till min katt, betalar 400kr/år, ca 33kr/månad.

Självrisk 3000kr, 20%.

• Judy
    Svar på #36
    Men vad är det för försäkring du kollat på? Jag tyckte det blev strax över 1000kr/år med agria..
  • arianne03

Och, Sveland har en period på 90 dagar, mot Agrias 125 innan man måste betala ny självrisk. Tex', min katt är njursjuk, och hennes försäkringsperiod började 28 dec (då vi var första gången hos veterinären). Ska på återbesök idag, det är 116 (typ) dagar sen, så då hade vi fått betala ny självrisk om vi haft Sveland.

Summa summarum: Kolla upp vad ni får för försäkringen, och stirra er inte blinda på premien

Svar på tråden Vilken kattförsäkring är bäst?