• Anonym

Hädanefter blir det en dask i stjärten!

Så sa min sambo idag... om din dotter på 7 år.

Jag och hennes pappa har ett relativt nytt förhållande (ca ett år).
    Vi har nyligen flyttat ihop.
    Tjejen är varannan vecka här, varannan vecka hos mamma, som bor i samma stad.
    Idag när sambon hade hämtat dottern på fritis så hade personalen berättat att hon hade sagt fula ord, kallat personalen för hemska saker (svordomar, könsord etc).

Min sambo konfronterade henne med detta och då ljög hon honom rakt upp i ansiktet och sa att hon inte alls hade sagt så (trots att berörd personal själv berättat för honom).

Han blev då jättearg, och gav henne en smäll på stjärten och kommenderade henne att stanna på sitt rum och inte få nån middag. Och sedan sa han till mig "hädanefter blir det en dask i stjärten när hon håller på med sånt, för det får va slut på det där tramset nu"

Jag vill inte lägga mig i för mycket... men jag tycker faktiskt det var för mycket... ska jag påpeka detta för honom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 16:20
    Uppdatering.
    Jag ringde mamman.
    Hon blev både arg, ledsen, besviken och samtidigt tacksam att jag hörde av mig...

Hon och jag diskuterade länge, om hur man skulle kunna tackla detta.
    Och kom fram till att för dotterns skull är det bättre att JAG sätter ner foten, att jag säger att jag inte tycker det är ok.
    Bättre än att mamman ska göra det, oh att pappan och mamman blir osams och dottern kommer i kläm...

Så jag sa till honom idag att jag inte tyckte det var ok.
    Han blev arg och bad mig att inte lägga mig i hans uppfostran av SITT barn.

Jag är nu hemma hos en kompis... han och jag har inte hörts av sen vi pratade.
    Känner mig lessen nu...

• Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!
  • carola1977

Anonym skrev 2008-04-23 19:01:26 följande:

tack... även fast det är (var?) pappan jag har (hade?) en relation med så är faktiskt hans dotter den hjälplösa i detta..Jag vill inte leva med vetskapen om att ett barn i min närhet blir daskad i rumpan av sin pappa.... Om han och jag ska ha någon fortsatt historia tillsammans så kan han inte fortsätta med daskandet.
    Jättebra agerat TS.
  • Anonym
    iploppa skrev 2008-04-23 19:33:26 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men i det jag läste så hittade jag faktiskt inte att pappan SLOG sin dotter, däremot så fick hon en hård reaktion på lögner som blev slängda.Skumt att ingen reagerar på att en sjuåring ljuger föräldern rakt i ansiktet och har ?bred vokabulär? som hon inte tvekar att använda mot ?främlingar? men alla hänger upp sig på pappan som inte ens gjorde nått märkvärdigt.
    Han gav henne en dask/smäll på stjärten. Hon hade ett rött märke där efteråt (ja, jag såg det när jag var inne och pratade med henne efteråt).
  • iploppa
    Svar på #181
    Det är en astronomisk skillnad mellan ett vuxet förhållande och barnuppfostran.
    Om du inte gör skillnad mellan dessa grejer så måste jag tyvärr säga att jag lider med din omgivning.
  • iploppa
    Svar på #183
    Ja, han daskade till henne.
    Det är en mycket lång väg att gå från att daska till ungen på ?rumpan? och faktiskt slå till henne.
    Måste vist upprepa frågan för tredje gången.
    Hade du nått ?bättre förslag? eller du är för upptagen med att rida runt på moralens höga hästar?
  • susannemalmö

Oj, visste inte att det fanns memoarer skrivna med bara en mening. För du klarade ju av att svara på frågan utan att skriva en hel avhandling.
    Det är ju jättebra att du inte slår dina barn, fast det är ju mindre bra att du faktiskt tycker att det är ok för andra att göra det.
    Men om du nu inte anser att det är att slå sina barn om man daskar dem på rumpan, var går då gränsen? Hur hårt får man lov att slå och hur mycket får man förnedra ett barn utan att det blir för mycket?

Tror du verkligen inte att det finns bättre sätt att hantera ett ljugande barn på? Sen är det ju rätt vanligt att barn ljuger om saker de gjort för att de är rädda för följderna, då lär det ju verkligen inte bli bättre till nästa gång om pappan hotar med stryk.

iploppa skrev 2008-04-23 19:35:25 följande:
    Här går det vist het till hehe.Viste inte att jag var tvungen att lägga upp flera år av mitt liv i memoarformat för att kunna svara på ett inlägg, men låt gå för denna gången.Nej, jag slår inte mina barn, nöjd?
  • iploppa
    Svar på #186
    Jag tycker inte att det ?är ok? att andra SLÅR sina barn, men det är fortfarande en stor skillnad mellan att daska till ungen i extrema situationer där man måste agera istället för att (inte)reagera.

Till nästa gång så kanske ungen tänker efter innan hon ljuger sina föräldrar rakt i ansiktet igen?
  • Anonym
    iploppa skrev 2008-04-23 19:42:43 följande:
    Svar på #183Ja, han daskade till henne.Det är en mycket lång väg att gå från att daska till ungen på ?rumpan? och faktiskt slå till henne. Måste vist upprepa frågan för tredje gången.Hade du nått ?bättre förslag? eller du är för upptagen med att rida runt på moralens höga hästar?
    Jag gjorde INGENTING.
    Och det är just mitt icke-agerande när händelsen inträffade som gör att jag INTE kan släppa detta nu.

Pappan gick in med dottern på hennes rum, för att diskutera det hon gjort.
    Jag lät pappan vara ifred med dottern inne på hennes rum, hörde när han smällde till henne, hörde henne börja gråta. Sen kom han ut, och sa att hon hade fått en dask i stjärten och att hon skulle få det hädanefter.
  • HegeOlsen

Var har du läst att pappan INTE slog sin dotter?
    Tänkt jag har läst ända från TS att pappan just _slog_ sin dotter på hennes stjärt.

En "smäll"/"daskt" på stjärten...
    En "smäll"/"dask" på käften...
    En "smäll"/"dask" i magen...
    En "smäll"/"dask" i huvudet...

Är smällen på kroppsstället "stjärten" förmildrande på något sätt i jämförelse med smällar på andra ställen av kroppen?

Lille Bobby fick en del daskar, han dog till slut.
    Det dör flera kvinnor varje månad av de daskar de får av sina män. Ok?

iploppa skrev 2008-04-23 19:33:26 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men i det jag läste så hittade jag faktiskt inte att pappan SLOG sin dotter, däremot så fick hon en hård reaktion på lögner som blev slängda.Skumt att ingen reagerar på att en sjuåring ljuger föräldern rakt i ansiktet och har ?bred vokabulär? som hon inte tvekar att använda mot ?främlingar? men alla hänger upp sig på pappan som inte ens gjorde nått märkvärdigt.
  • iploppa
    Svar på #188
    Jupps det var det jag ville få fram.
    Det saknas reaktioner på att barn ljuger och kastar svärord omkring sig men när pappan reagerar då djävlar går du loss på alla cylindrar.
    Jag har ett förslag till dig, kom på en "bättre" lösning själv innan du sågar andras.
  • Anonym
    iploppa skrev 2008-04-23 19:50:46 följande:
    Svar på #188Jupps det var det jag ville få fram.Det saknas reaktioner på att barn ljuger och kastar svärord omkring sig men när pappan reagerar då djävlar går du loss på alla cylindrar.Jag har ett förslag till dig, kom på en "bättre" lösning själv innan du sågar andras.
    Jag är inte stolt över att jag inte gjorde nåt.

Men jag trodde verkligen inte i min vildaste fantasi att pappan skulle smälla till henne när han gick in på hennes rum för att DISKUTERA.

Har inte sagt att jag har en bättre lösning, men jag kan bara inte tänka mig att en smäll är bästa sättet...
Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!