• MildaMaränger

Vita tråden del 8

Varmt välkomna till vårt älskade Vita hem del 8. Vi diskuterar stilar såsom romantiskt, klassiskt, skärgårdsstil, manhattan/upper east, lantligt men vår röda tråd är VIT!
    ♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt!
    Vi gillar även sommarfina pasteller, tomterött och andra vackra nyanser att blanda ut det vita med!

I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    Glad sommar!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 21:02
    Bloggtråden www.familjeliv.se/Forum-5-87/m30502074.html
    Bildtråden www.familjeliv.se/Forum-11-241/m31136578.html
    Trädgård: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32239176.html
    Butik: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m32239517.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-16 21:16
    Gemensamma bloggen för Vita hem och Shabby
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-28 20:09
    Vita hems Bebissnack! Tipsa om allt från BB till shopping...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m33152200.html
  • Svar på tråden Vita tråden del 8
  • Peak

okej beredda på bildbombning?? Vill ni ha stora eller små bilder?

♥ Lowe mitt allt ♥
  • Beatrize74

Birks... kolla om du fått en kommentar nu...jag såg inget, men har provat att göra som du sade. Kanske tar det en stund för det att synas?

Kickan08...ja, nog har vi det tungt vi också. Det är inte lätt att balansera allt. Det är ju ändå också så mycket traditionellt så att hemmets vård läggs helt på kvinnan. Och om hemmet är stökigt så är det HON som är stökig. Om man kommer till en familj där det lligger tidningshögar på köksbordet varje gång så sägs det "Hon har så rörigt på köksbordet"...inte att "De har stökigt". Jag reagerar på det många gånger.

Jag kan också tänka på hur orättvist det är när kvinnan far runt som en vessla i köket, gör hasselbackspotatis, reder sås, värmer ciabatta i ugnen, gör grönsakssallad med vinägrett, korkar upp vin, dukar med de inköpta servetterna och ljusen, lägger på den rentvättade strukna duken....
    ..och mannen får allt beröm för det goooda köttet han grillat när han suttit och vänt på köttbitarna medan han snackat med grabbarna och klunkat öl ute på altanen.

Nej, det är inte alltid man orkar hålla undan allt och det är en omöjlighet att göra idag, om man jobbar, om man har småbarn. I alla fall har jag en mall i bakhuvudet hur det såg ut hemma hos mig när jag var liten, men jag har svårt att greppa det faktum att mamma ju var HEMMAFRU och gjorde detta på heltid...när jag och lillebror dessutom gick i skola, förskola om dagarna. Då är det klart att man suckar över sin egen inkompetens när man vattnar blommorna och ser hur dammigt det är bakom blomkrukorna och att det ligger jord runtomkring krukorna.
    "Näe..måste jag hinna DET också..." typ..."...plocka ner alla blomkrukar...torka av med disktrasa...torka fönsterbrädorna.." och så lyfter man blicken till fönstren...och suckar ÄNNU tyngre då de skulle ha behövt tvättas för lääänge sedan.

Näe...vi får försöka acceptera oss som vi är. Det vi kan, det vi gör. Så är det ju bara!

(Fast...pssst....till nästa höst ska jag börja jobba heltid igen och då ska vi unna oss städhjälp för den slanten. LYX!)

• Birks och Kalles mamma
    Camilla R skrev 2008-05-05 10:16:35 följande:
    Birks och Kalles mamma skrev 2008-05-05 10:07:28 följande: Vad var ni ute på för äventyr då??? Nyfiken som jag är
    Vi var ute och försökte se Sälar. Vi åkte först ner förbi Sandhamn och ut till Bullerön en ö långt ut i havsbandet där Bruno Liljefors hade en atelje. Sedan åkte vi tillbaka mot Vaxholm och tog vägen genom Skenoraström, vidare förbi Ingarökyrka och sedan över till Baggenstäket och vidare förbi Skurusundet innan vi vände fören mot Vaxholm igen. En härlig tur. Fast några sälar såg vi inte men vi åt en god, men sen, lunch på Nämdökrog.
  • Peak

okej först...vad är det för träd? SÅg det när vi var ute igår det var ju jättefränt!!

Vårat hus framifrån

vänster sida, in mot v-rum

hö sida, in mot köket (och en sambo som står och pratar i telefon)

huset jag smygfotade, tycker det är fin grön färg - passar det på vårat??

Ny tunna till tvättmedlet:

♥ Lowe mitt allt ♥
  • Birks och Kalles mamma
    Beatrize74 skrev 2008-05-05 10:42:47 följande:
    Birks... kolla om du fått en kommentar nu...jag såg inget, men har provat att göra som du sade. Kanske tar det en stund för det att synas?
    Verkar inte funka. Jag kan inte ens se att du kommit in som ny användare. Kan du logga in och se bilderna i galleriet?
  • nublu

Hej på er!

Känner väl igen det där med att dra hela lasset. Men nu är det slut med det! Droppen var helgen som var. Vi skulle ju till Estland, bo på fyrstjärnigt hotell och sälja huset. Det visade sig att A) jag spenderat en hel dag och 1500 kr i onödan på dokument som egentligen inte behövdes B) barnen och jag hade inte behövt följa med till juristen utan hade kunnat slippa 50 mil i bil och istället spenderat dagen med fika och lek på stranden och C) avslutningsvis fick jag lösa ut oss från hotellet med mina shoppingpengar. Räkna med att jag är heligt förbannad just nu och att maken är i onåd. Fast han fattar ändå inget "Det är inte mitt fel, det är brorsan som skött allt". GRRRR!

Så, äntligen har jag hävt ur mig det. Nu ska jag gå ner i källaren och jobba en stund och ta med kameran ut i vårsolen!

• Birks och Kalles mamma
    Peak skrev 2008-05-05 10:29:53 följande:
    okej beredda på bildbombning?? Vill ni ha stora eller små bilder?
    Stora!
  • Kaktus76
    Beatrize74 skrev 2008-05-05 10:42:47 följande:
    Birks... kolla om du fått en kommentar nu...jag såg inget, men har provat att göra som du sade. Kanske tar det en stund för det att synas?Kickan08...ja, nog har vi det tungt vi också. Det är inte lätt att balansera allt. Det är ju ändå också så mycket traditionellt så att hemmets vård läggs helt på kvinnan. Och om hemmet är stökigt så är det HON som är stökig. Om man kommer till en familj där det lligger tidningshögar på köksbordet varje gång så sägs det "Hon har så rörigt på köksbordet"...inte att "De har stökigt". Jag reagerar på det många gånger. Jag kan också tänka på hur orättvist det är när kvinnan far runt som en vessla i köket, gör hasselbackspotatis, reder sås, värmer ciabatta i ugnen, gör grönsakssallad med vinägrett, korkar upp vin, dukar med de inköpta servetterna och ljusen, lägger på den rentvättade strukna duken......och mannen får allt beröm för det goooda köttet han grillat när han suttit och vänt på köttbitarna medan han snackat med grabbarna och klunkat öl ute på altanen. Nej, det är inte alltid man orkar hålla undan allt och det är en omöjlighet att göra idag, om man jobbar, om man har småbarn. I alla fall har jag en mall i bakhuvudet hur det såg ut hemma hos mig när jag var liten, men jag har svårt att greppa det faktum att mamma ju var HEMMAFRU och gjorde detta på heltid...när jag och lillebror dessutom gick i skola, förskola om dagarna. Då är det klart att man suckar över sin egen inkompetens när man vattnar blommorna och ser hur dammigt det är bakom blomkrukorna och att det ligger jord runtomkring krukorna. "Näe..måste jag hinna DET också..." typ..."...plocka ner alla blomkrukar...torka av med disktrasa...torka fönsterbrädorna.." och så lyfter man blicken till fönstren...och suckar ÄNNU tyngre då de skulle ha behövt tvättas för lääänge sedan. Näe...vi får försöka acceptera oss som vi är. Det vi kan, det vi gör. Så är det ju bara!(Fast...pssst....till nästa höst ska jag börja jobba heltid igen och då ska vi unna oss städhjälp för den slanten. LYX!)
    *Skrattar* Presic så där känner jag det också. Egentligen inget att skratta åt men vad ska man göra. Vi hade främmande i helgen som vi bjöd på grillat. Jag hade gjort potatisgratäng,olika rörer,skurit upp grönsaker,dukat,rengjort utemöblerna,städat inne och plockat bort det mesta utomhus som låg i vägen m.m
    Maken SATT ute vid grillen med grilltången i ena handen och en KALL öl i den andra. Jag är gravid i den 8:e månaden med allt vad det innebär men springer som en tätting fram och tillbaka. När vi börjar äta så säger mannen i det andra paret -Lars det här har du gjort bra,jättegott var detFörvånad Ok,men allt som var till då,var det inge gott?? Hur gott hade köttet smakat utan alla tillbehör???

Ja,ja det är väl karlar i stora drag....... Men "roligt" att höra att det inte bara är jag som upplever såna här saker och även vad gäller städning!
Svar på tråden Vita tråden del 8