• karinALICEsonny

"Fru gårman"

Såg nyss på TV4 nyheterna att de ska införa en "fru gårman" precis som det finns en "herr gårman"

Visst kan det väl vara en kul grej att sätta en kvinna på skylten istället för en karl, MEN gör då så på samtliga skyltar. FRAMFÖR ALLT byggarbetsskyltarna.

Sen tyckte jag det var en förfärligt dålig, missvisande bild av dagens kvinna på skylten. Inte bara att figuren hade klänning, hon var både smal och hade utmärkande byst. Hur ska vi mulliga kvinnor som går i jeans känna oss?

Visst är det bara en figur, men har den så stor betydelse för jämställdheten så borde den ha lika stor betydelse för kvinnans ideal.

Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-29 21:51
    Rättelse: byggarbetsskyltar heter visst vägarbetsskyltar

• Svar på tråden "Fru gårman"
  • logg81

Jag tycker allt sånt där är larvigt. Det är för mycket av allt "kärringgnäll" även om jag står på "kärringarnas" sida...
    Jag är bara lite mätt på allt...

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Snooze

Rätta mej om jag har fel men kommer inte Herr Gårman från Här Går Man, alltså inget som har med könet att göra?!? Det fick vi lära oss i trafikskolan som barn iallafall Fundersam

• Antitrend

Jag är väldigt nyfiken på vad detta kommer att kosta...

• Freiya

tycker för det första att det är onödigt att överhuvudtaget lägga ner tid och pengar på sånt när det finns bättre saker att lägga pengarna på.
    man ska ju se att det är en kvinna. har hon byxor och är tjock och utan bräst så kan man ju lika gärna tro att det är en man och då istället ha kvar de gamla skyltarna.
    då måste man isf ge herr gårman lite mer hull då också, för alla karlar e ju inte smala. alla har inte låånga smala ben heller för delen.
    får inte barn gå över vägen? tjejbarn och killbarn. hundarna då? och kortväxta män och kvinnor?

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • karinALICEsonny
    logg81 skrev 2008-04-29 21:16:30 följande:
    Jag tycker allt sånt där är larvigt. Det är för mycket av allt "kärringgnäll" även om jag står på "kärringarnas" sida... Jag är bara lite mätt på allt...
    Ja visst är det väl så?

Nästa repotage på TV4 nyheterna handlar om fattiga länder och flyktingar i världen,
    medan vi tjabblar om petitesser så svälter folk världen över.

snacka om i-lands problem.
  • Freiya

samma här. känns som att dom pengarna borde läggas på att förbättra vägarna istället.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Luddvar

Ja, men varför inte göra olika skyltar, en med en fet kvinna, en smal, en rödhårig osv. Skitsmart eller? Allt för jämställdhetens skull.
    Jag vill ha en blond skylt med en kvinna med små bröst och stor rumpa annars känner jag mig kränkt.

• Beckah82

Men... personen på bilden kan väl för farao lika gärna vara en tjej? byxor + kort hår och platt bröst = kille per automatik?

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Antitrend

Jag ska ha en skylt med en kvinna iklädd Vegan-t-shirt...
    Annars är jag misskrediterad som minoritet.

Luddvar skrev 2008-04-29 21:21:50 följande:
    Ja, men varför inte göra olika skyltar, en med en fet kvinna, en smal, en rödhårig osv. Skitsmart eller? Allt för jämställdhetens skull. Jag vill ha en blond skylt med en kvinna med små bröst och stor rumpa annars känner jag mig kränkt.
    Vegan - for the sake of my soul.
  • Lottis Pottis

Tycker de e skit löjligt. Vem bryr sig om de e en man lr kvinna på skyltarna, inte jag iaf. Finns bättre ting att lägga dom pengarna på.

Leksing tills ja dör !
Svar på tråden "Fru gårman"