• karinALICEsonny

"Fru gårman"

Såg nyss på TV4 nyheterna att de ska införa en "fru gårman" precis som det finns en "herr gårman"

Visst kan det väl vara en kul grej att sätta en kvinna på skylten istället för en karl, MEN gör då så på samtliga skyltar. FRAMFÖR ALLT byggarbetsskyltarna.

Sen tyckte jag det var en förfärligt dålig, missvisande bild av dagens kvinna på skylten. Inte bara att figuren hade klänning, hon var både smal och hade utmärkande byst. Hur ska vi mulliga kvinnor som går i jeans känna oss?

Visst är det bara en figur, men har den så stor betydelse för jämställdheten så borde den ha lika stor betydelse för kvinnans ideal.

Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-29 21:51
    Rättelse: byggarbetsskyltar heter visst vägarbetsskyltar

• Svar på tråden "Fru gårman"
  • Trinity78

Jag är definitivt för jämställdhet men såna här saker förlöjligar bara sakfrågan. Jag undrar vad det är för människor som tagit fram ett sånt förslag? De om några verkar ha en jäkligt förlegad bild av kvinnor om de tror att kvinnor inte kan bära byxor...

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • logg81
    Luddvar skrev 2008-04-29 21:21:50 följande:
    Ja, men varför inte göra olika skyltar, en med en fet kvinna, en smal, en rödhårig osv. Skitsmart eller? Allt för jämställdhetens skull. Jag vill ha en blond skylt med en kvinna med små bröst och stor rumpa annars känner jag mig kränkt.
    Ja.... eller varför inte ta ett foto på sig själv när man springer över ett övergångsställe o be vägverket trycka det på skyltarna....

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Luddvar

Absolut. Många skyltar blir det i rättvisans namn men det är smällar man får ta. Det är ju en viktig kamp att föra. *ironisk ifall nån undrar*

logg81 skrev 2008-04-29 21:40:48 följande:
    Ja.... eller varför inte ta ett foto på sig själv när man springer över ett övergångsställe o be vägverket trycka det på skyltarna....
  • logg81

Enklaste lösningen på TS fråga är väl att lite snyggt ta en svart spritpenna o rita dit en kjol på herr gårman...

• karinALICEsonny
    logg81 skrev 2008-04-29 21:46:12 följande:
    Enklaste lösningen på TS fråga är väl att lite snyggt ta en svart spritpenna o rita dit en kjol på herr gårman...
    ja eller rita en streckgubbe .. linus på linjen
  • presens konjunktiv

Jag har väldigt dåligt bildsinne, men hur ser man att "gubben" är just en gubbe?

A conclusion is simply the place where you got tired of thinking.
  • karinALICEsonny
    logg81 skrev 2008-04-29 21:46:12 följande:
    då blir det ju en transvestit, men de ska väl i o f s också få synas i samhället...
  • logg81
    karinALICEsonny skrev 2008-04-29 21:54:35 följande:
    då blir det ju en transvestit, men de ska väl i o f s också få synas i samhället...

Bästa lösningen e nog det där med fotot... så ALLA blir nöjda... Då kan ju även karlarna få en del av samhället oxå...
  • Tygtiiger

Tramsigt. Jag tycker att grönagubben/röda gubben funkar bra som ikon, den ena står still och den andra rör sig. Huvudsyftet här är väl att visa när man ska gå och när man ska stå?

Naturligtvis är det trist att människa alltid är detsamma som man, om inget annat anges, men det SYNS bättre med en människa i byxor som går än en människa i kjol. Det finns andra ojämställdheter jag hellre ändrar på.

Svar på tråden "Fru gårman"