• karinALICEsonny

"Fru gårman"

Såg nyss på TV4 nyheterna att de ska införa en "fru gårman" precis som det finns en "herr gårman"

Visst kan det väl vara en kul grej att sätta en kvinna på skylten istället för en karl, MEN gör då så på samtliga skyltar. FRAMFÖR ALLT byggarbetsskyltarna.

Sen tyckte jag det var en förfärligt dålig, missvisande bild av dagens kvinna på skylten. Inte bara att figuren hade klänning, hon var både smal och hade utmärkande byst. Hur ska vi mulliga kvinnor som går i jeans känna oss?

Visst är det bara en figur, men har den så stor betydelse för jämställdheten så borde den ha lika stor betydelse för kvinnans ideal.

Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-29 21:51
    Rättelse: byggarbetsskyltar heter visst vägarbetsskyltar

• Svar på tråden "Fru gårman"
  • 03och05

Men heter den inte Herr gårman för att "här går man" eller fru går man över gatan?

• Suck och suck

Många tjejer ser väl mer ut som "Herr Gårman" om man ska jämföra de där bilderna.

• kobra

det bästa vore väl att bara sätta två fötter på en skylt, helt neutralt och könlöst, fast då kanske det tjafsas om att det ska vara högklackade skor..

rädda herr gårman och skippa fru gårman tack

• Ann R
    03och05 skrev 2008-05-01 20:12:24 följande:
    Men heter den inte Herr gårman för att "här går man" eller fru går man över gatan?
    precis

Vilket urbota dumt påfund, som om det skulle skapa jämlikhet...jösses... med en kvinna som klippt ur en 50-talstidning när de flesta kvinnor var hemmafruar.

Jag undrar hur mycket en sån här satsning kostar och om de pengarna inte skulle göra bättre nytta för jämlikheten på annat is.
  • xxmeyaxx

Personligen tycker jag att det hela är apfjantigt.
    Visst för det där med jämställdhet, men jisses.. Det finns VIKTIGARE saker att tänka på före när det kommer till jämställda saker.. än ett par fåniga vägskyltar, enligt mig.

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • Miss Cee

Eftersom streckgubben på skylten idag är så neutral som det går att göra den, så skulle en ny skylt bara vara ett steg tillbaka istället för framåt.

Skylten är redan neutral, finns inget behov av "varannan damernas" på vägskyltarna.

• Tjockomammut

Jag blir så djävla förbannad på sånt här skit. Ursäkta mitt språk. Men kan de inte lägga pengar på vettigare saker. Barn dör runt om i världen, och i sverige töntar man sig om huruvida vägskyltar är könsdiskriminerande. 

Snart kommer ändå nästa krav eller kränkningsrop. Alla kvinnor har inte kjol! Sexistiskt och fördomsfullt! och är det inte rasistiskt att gårman är SVART! Fy för det rasistiska svenska samhället. Och bögarna  då! ska inte gårman vara bög så inte de känner sig kränkta!

Sverige är bra patetiskt ibland.

• karinALICEsonny

Jag har nu skrivit en protest till vägverket där jag uppgett länkar till diskussionerna här och även omröstningen.

inte för att jag tror att det skulle ändra på något, det är ju redan beslutat.

Men väl värt ett försök...

• Olw

Jag har också skickat i väg ett meddelande till vägverket.

• Velour

Det här är bland det onödigasta man beslutat i Sverige. Vem drev frågan egentligen? Var det kvinnorörelser?

Iaf så känns det som att "jaja, nu ska ni få skyltar ni också"..Ungefär som ett efterhängset och barn som tvingar andra att vara med henne annars jävlar.

Skäms för att vara kvinna om kvinnorörelser strävar efter jämställdhet genom tjat, gnäll, tvång så att man verkligen känner sig mindre som människa.

(Känner samma sak för toplessbadning).

• Finbus
    Velour skrev 2008-05-02 14:03:00 följande:
    Det här är bland det onödigasta man beslutat i Sverige. Vem drev frågan egentligen? Var det kvinnorörelser?Iaf så känns det som att "jaja, nu ska ni få skyltar ni också"..Ungefär som ett efterhängset och barn som tvingar andra att vara med henne annars jävlar.Skäms för att vara kvinna om kvinnorörelser strävar efter jämställdhet genom tjat, gnäll, tvång så att man verkligen känner sig mindre som människa.(Känner samma sak för toplessbadning).
    Jag tror inte att det var några feminister direkt som drev denna frågan. Som jag med flera påpekar i denna tråd är det motsats till strävan om jämställdhet att sätta upp skyltar med kvinnlig könsstereotyp.

Toppless på badhus är inte heller en av kvinnorörelserna stora frågor utan medias stora intresse. Ses väl som en sexigare fråga än mäns våld mot kvinnor mm. Det är verkligen inte en stor fråga för mig heller men där förstår jag i alla fall jämställdhetssynpunkten eftersom det handlar om olika regelverk beroende på om man har snopp eller inte.

Om det nu skulle vara en kvinnorörelse som drivit igenom frågan om ?fru gårman? så skall jag genast ansluta mig till denna förening eftersom de måste ha ett otroligt inflytande om de lyckats få igenom denna superidiotiska idé
  • Aros

Jag är helt för jämnställdhet och blir lätt arg på ala orättvisor som grundar sig på kön, etniskt ursprung elelr religion i vårt samhälle. Men jag måste säga att Fru Gåman inte bara är löjlig utan också idiotisk! Handen på hjärtat, hur många har känt sig diskriminerade när dem är ute och går? Betvivlar att det är speciellt många. Det kommer kosta massor av pengar att trycka nya skyltar samt sätta upp dem. Hade hellre sett att vägverket använde dem pengarna till att göra fler övergångsställen säkrare, bygga ut cyckel- och gångbanor samt laga vägarna.

• karinALICEsonny

skulle man kunna få ihop en namninsamling med protest om detta och trycka upp i nyllet på vägverket?

• lokisse

Kan ju säga att jag har fatt en del fragor om det som svensk tjej i tyskland.
    Om det är alvarligt menat och om jag oksa tycker sa ...
    samma sak med bara bröst grejen.. tyskarna är oftast nakna när dom badar bastu i sina stora gemensama bastuanlägningar som far svenska bad att blekna i jämförelse..

Svar på tråden "Fru gårman"