• karinALICEsonny

"Fru gårman"

Såg nyss på TV4 nyheterna att de ska införa en "fru gårman" precis som det finns en "herr gårman"

Visst kan det väl vara en kul grej att sätta en kvinna på skylten istället för en karl, MEN gör då så på samtliga skyltar. FRAMFÖR ALLT byggarbetsskyltarna.

Sen tyckte jag det var en förfärligt dålig, missvisande bild av dagens kvinna på skylten. Inte bara att figuren hade klänning, hon var både smal och hade utmärkande byst. Hur ska vi mulliga kvinnor som går i jeans känna oss?

Visst är det bara en figur, men har den så stor betydelse för jämställdheten så borde den ha lika stor betydelse för kvinnans ideal.

Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-29 21:51
    Rättelse: byggarbetsskyltar heter visst vägarbetsskyltar

• Svar på tråden "Fru gårman"
  • presens konjunktiv
    Trinity78 skrev 2008-04-29 22:04:23 följande:
    upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/...
    Den saknar tuttar, alltså. Plus att kvinnor sällan går så bredbent.

Jag håller med TygTiger om att det är jättetrist att människa = man, men det är minst lika trist att kvinna = människa i kjol.
    A conclusion is simply the place where you got tired of thinking.
  • Smulu

Om man ska rita en teckning som illustrerar kvinna respektive man så är ett väldigt enkelt sätt att särskilja dem att rita dit en kjol på bilden av kvinnan.

Om vi antar att bilden av man respektive kvinna skulle ha byxor, hur skulle vi då på en bild visa vilken bild som visar kvinna och vilken bild som visar man. (Även analfabeter ska enkelt kunna förstå).

Angående det där med Här går man figuren så spela roll hur den ser ut bara man enkelt förstår vad figuren/märket vill visa.

• Reglementet

Men man kan ju inte se om den saknar tuttar, armen är i vägen.

• Pudan

Herregud vilket löjligt trams att lägga pengar på när det finns så mycket andra viktigare hål man kan stoppa de slantarna i...........!!!!

Är helt för jämställdhet osm jag anser ska vara fullkomligt självklart helst men det där inslaget kunde lika gärna visats som 1:a aprilskämt!

Se istället till att handikappanpassa alla offentliga miljöer om det går sa att ingen blir utestängd pga svårigheter att röra sig, hjälp ungarna i skolan så att de inte behöver gå ut 9:an utan att kunna läsa och se till att alla får den vård de behöver när de behöver den!

Blev så irriterade över inslaget i nyheterna igår att jag valde att städa ur klädkammaren istället. Där hittade jag massor av hela bra saker som vi aldrig använder som nu ska gå till bättre behövande - känns klart mer behjärtansvärt än att rita ett fruntimmer på gatuskyltar.

• Olw

Tycker det är trams!
    Finns det inte vettigare saker att lägga våra skatte-pengar på?!

• kobra

det här är det absolut löjligast påhittet...herr gårman är ju liksom =häär gårman..
    fru gårman blir ju patetiskt
    jag har under hela min uppväxt sett denna figur som könlös, för mig och de allra flesta är det en figur liksom

ja vart är världen på väg....

• Olw

Är detta jämställdhet?!

Lägg lite energi och resurser för att få lika lön för samma arbete i stället- ni som kämpar&brinner för jämställdhet.

Tycker inte att ni ska se detta som någon vinst....
    Bara trams ju..........

• SusanneJ

men heter det inte "herr gårman" för att det betyder "här går man" men så har man bara livat upp det hela med herr just för att det är en gubbe på skylten.
    det är väl ingen humor i "fru gårman"? tycker det är löjligt iaf.
    (och vem säger att hon är gift då??? hon kan väl lika gärna vara singel. )

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • Finbus

Instämmer i att det är otroligt fånigt och en helt idiotisk kostnad. Kan inte ses som jämställdhet och introducera en könsstereotyp bild av kvinna.

Svar på tråden "Fru gårman"