• underworld

Surkärringar

Jag blir så trött på folk som säger att skaffa dig utbildning o jobb innan du skaffar barn. Jag vill inte betala skatt för att du ska skaffa barn.
    Bättre att dom går till alla knarkare och invandrare (svenskar också) som inte vill göra någonting.
    Jag tycker helt klart att det är bra mycket bättre att dom går till nytta;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-08 21:36
    jag har redan ett barn och har lägsta fp.
    Sambon får en ganska hyfsad lön så varför klaga? Vi har så det räcker och blir över;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 12:28
    Jag förstår inte hur ni tänker.
    Nu va ju inte vårat barn planerat, utan det bara blev så. Och vem har sakt att jag INTE kan försörja mitt barn. Vi är ändå två om barnet.
    Och jag hade INTE tänkt att släpa fötterna efter mig hela livet.
    Vad är felet?
    Usch o fy på er vad jag blir arg.
    Så man är en dålig mamma om man inte har utbildningen klar när man får barn?
    Allvarligt hur f*n tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 12:44
    JAG GÅR INTE PÅ SOC

• Svar på tråden Surkärringar
  • knäppisen

Om man får vara krass så måste det väl vara bra för ekonomin i sverige om man bara behöver betala ut 180 kr/dag i fp till en 17-18 åring. Det är ett lågt belopp, lite kommer tillbaka i skatteintänkt till staten och de har lång tid på sig att jobba o tjäna in sköna skattekronor till staten efter det att barnen är födda.

Det finns väl värre saker att hetsa upp sig för. Vi behöver fler barn i sverige, inte färre. Nån snubbe har ju räknat ut att man kan bjuda på 180 kr/dag till personer utan inkomst, för det lönar sig i slutändan ändå.

Det finns ju fullt med folk som snyltar på statens pengar utan att bidra med så mycket. Föräldrar bidrar ju ändå med barn som så småningom kommer bidra till allas vår välfärd.

• Vroooooom
    knäppisen skrev 2008-05-08 14:07:38 följande:
    Om man får vara krass så måste det väl vara bra för ekonomin i sverige om man bara behöver betala ut 180 kr/dag i fp till en 17-18 åring. Det är ett lågt belopp, lite kommer tillbaka i skatteintänkt till staten och de har lång tid på sig att jobba o tjäna in sköna skattekronor till staten efter det att barnen är födda. Det finns väl värre saker att hetsa upp sig för. Vi behöver fler barn i sverige, inte färre. Nån snubbe har ju räknat ut att man kan bjuda på 180 kr/dag till personer utan inkomst, för det lönar sig i slutändan ändå.Det finns ju fullt med folk som snyltar på statens pengar utan att bidra med så mycket. Föräldrar bidrar ju ändå med barn som så småningom kommer bidra till allas vår välfärd.
    Nu var det ju mer socialbidrag jag syftade på men...
    Om man tänker efter så när man jobbar så betalar man själv skatt varje månad plus att ens arbetsgivare betalar in en hel del också. Staten får in nästan lika mycket som man får ut.
    Dessutom så lär man ju handla en del mat och andra varor för resten av lönen och det betalar man ju också skatt på.
  • llep

Själv anser jag att man är mer ansvarsfull som förälder om man själv kan försörja sig och sitt/sina barn. Även om man är 25+ och inte kan försörja sig.

Är man "ung"...ja...max 20-25 år och inte kan försörja sig...vänta med barn tills ni kan.

Man måste inte ha mer än grundskola. Lite med gymnasiet är också att du kanske inte får användning för den utb förrän...kanske 10 år efter. Ex.vis om du då vill plugga vidare inom nåt helt annat ev på högskola/uni el likn...då är det väldans bra att ha grundläggande behörighet för att söka in...och inte behöva gå Komvux och ta lån där för att komplettera.

Eller...att om du söker jobb där det egentligen inte krävs mer än grundskola- så kan arb.giv ibland sålla bland de som har högre utb- för att de har annan kompetens ex.vis.

Även om du inte håller med TS...förstår du min syn på resonemanget, varför utb är bra.

• gryning2

Jag tycker lite som övriga - att man bör kunna försörja sig om man planerar barn. Därmed inte sagt att man måste ha en lång utbildning. Men gymnasiet anser nog jag är rätt nödvändigt att gå iallafall.

Samtidigt håller jag med om det som knäppisen skriver: man bidrar ju faktiskt med enormt mycket till samhället när man skaffar barn! Vi har ju problem i Sverige med låga födelsetal och behöver all tillväxt vi kan få. Så man är ju egentligen ingen samhällsbelastning när man skaffar barn utan tvärtom.

• underworld

Däe kom det bästa inlägget;)
    Helt rätt av dig:D

knäppisen skrev 2008-05-08 14:07:38 följande:
    Om man får vara krass så måste det väl vara bra för ekonomin i sverige om man bara behöver betala ut 180 kr/dag i fp till en 17-18 åring. Det är ett lågt belopp, lite kommer tillbaka i skatteintänkt till staten och de har lång tid på sig att jobba o tjäna in sköna skattekronor till staten efter det att barnen är födda. Det finns väl värre saker att hetsa upp sig för. Vi behöver fler barn i sverige, inte färre. Nån snubbe har ju räknat ut att man kan bjuda på 180 kr/dag till personer utan inkomst, för det lönar sig i slutändan ändå.Det finns ju fullt med folk som snyltar på statens pengar utan att bidra med så mycket. Föräldrar bidrar ju ändå med barn som så småningom kommer bidra till allas vår välfärd.
  • SaramedM
    underworld skrev 2008-05-08 21:31:14 följande:
    Däe kom det bästa inlägget;)Helt rätt av dig:D
    Du har ingen kommentar alls till att man bör ha försörjning innan man planerar barn?
  • JeanneDArc

Min spontana tanke var att det är omogna, ogenomtänkta saker som det här som ger unga föräldrar dåligt rykte. Det tycker jag är synd. Våra skattepengar går dessutom till väldigt mycket nyttiga saker som inte involverar människor som medvetet sätter sig i situationer där de inte kan försörja sig. Tex sjukvården och skolorna. Att du sedan gladeligen lever på din sambo är väl kanske inget att vara så stolt över?

• bananglass

Det är som det alltid verkar ha varit här på Unga föräldrar-foumet. Hade man inga fördomar mot unga föräldrar innan så får man det när man börjar läsa här!

• Valkyriah
    bananglass skrev 2008-05-09 11:43:50 följande:
    Det är som det alltid verkar ha varit här på Unga föräldrar-foumet. Hade man inga fördomar mot unga föräldrar innan så får man det när man börjar läsa här!
    Japp,tyvärr är det så.Mina fördomar om unga föräldrar kommer huvdsakligen härifrån fl.
    Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • hannahlilla

Jag förstår inte hur man ens kan tänka tanken att planera barn innan man gått ut gymnasiet och har någorlunda god ekonomi. Det är ju inte bara för barnets skull, man sätter sig själv i en jobbig sits. Att ha dåligt med pengar och behöva plugga extra mycket och extra snabbt för att bli klar nån gång är ingen höjdare, det vet jag själv just nu. Märkligt att vissa har så svårt att vänta, hjälp två, tre år orkar jag inte?! Eller vad?

Elvira, 19/3-07.
Svar på tråden Surkärringar