• underworld

Surkärringar

Jag blir så trött på folk som säger att skaffa dig utbildning o jobb innan du skaffar barn. Jag vill inte betala skatt för att du ska skaffa barn.
    Bättre att dom går till alla knarkare och invandrare (svenskar också) som inte vill göra någonting.
    Jag tycker helt klart att det är bra mycket bättre att dom går till nytta;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-08 21:36
    jag har redan ett barn och har lägsta fp.
    Sambon får en ganska hyfsad lön så varför klaga? Vi har så det räcker och blir över;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 12:28
    Jag förstår inte hur ni tänker.
    Nu va ju inte vårat barn planerat, utan det bara blev så. Och vem har sakt att jag INTE kan försörja mitt barn. Vi är ändå två om barnet.
    Och jag hade INTE tänkt att släpa fötterna efter mig hela livet.
    Vad är felet?
    Usch o fy på er vad jag blir arg.
    Så man är en dålig mamma om man inte har utbildningen klar när man får barn?
    Allvarligt hur f*n tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 12:44
    JAG GÅR INTE PÅ SOC

• Svar på tråden Surkärringar
  • grodanboll85
    SaramedM skrev 2008-05-10 08:25:31 följande:
    Har du lust att svara på min fråga också?Att innan man planerar barn bör man ha försörjningen klar på egen handNej det är inte upp till var och en , inte om man gör det utan att kunna försörja dem
    nu lägger jag mej i lite grann här va jag förstått av TS så va inte barnet planerat. 

på vissa inläggg låter de som att ja om du råkar bli gravid så gör abort istället å skaffa barn när du skaffat utbildning.

Jag blev gravid oplanerat hade precis blivit arbetslös men hade inte en tanke på en abort då vi hade gjort en abort 3 månader tidigare. Blev gravid båda gångerna trots p-piller som dock är ganska vanligt.

Nu kanske folk tycker att jag är en omogen person som skaffat barn när jag får ut lägsta nivån men har man åtminstone en fast inkomst om man klarar sej varje månad på de pengar man har så vad är då problemet?

Man kan faktiskt plugga sen när föräldrar ledigheten är slut som TS oxå skrev så ska hon plugga till uska när hennes föräldrar ledighet är slut.
  • Vroooooom
    grodanboll85 skrev 2008-05-10 12:50:01 följande:
    nu lägger jag mej i lite grann här va jag förstått av TS så va inte barnet planerat. på vissa inläggg låter de som att ja om du råkar bli gravid så gör abort istället å skaffa barn när du skaffat utbildning.Jag blev gravid oplanerat hade precis blivit arbetslös men hade inte en tanke på en abort då vi hade gjort en abort 3 månader tidigare. Blev gravid båda gångerna trots p-piller som dock är ganska vanligt. Nu kanske folk tycker att jag är en omogen person som skaffat barn när jag får ut lägsta nivån men har man åtminstone en fast inkomst om man klarar sej varje månad på de pengar man har så vad är då problemet?Man kan faktiskt plugga sen när föräldrar ledigheten är slut som TS oxå skrev så ska hon plugga till uska när hennes föräldrar ledighet är slut.
    Det är en stor skillnad på att bli gravid av misstag och att planera att skaffa barn och förvänta sig att bli försörjd av staten. Det är inte riktigt att ha alla hästar i stallet anser jag.
    Men självklart ska man inte tvinga någon till att göra en abort och det tror jag få faktiskt vill.

Problemet med att plugga på komvux senare istället för att läsa gymnaiset är för att snart ändras intagningsreglerna för högskolan. Du får mycket svårare att komma in om du har kompletterat dina betyg på komvux.
  • grodanboll85
    Vroooooom skrev 2008-05-10 15:49:20 följande:
    Det är en stor skillnad på att bli gravid av misstag och att planera att skaffa barn och förvänta sig att bli försörjd av staten. Det är inte riktigt att ha alla hästar i stallet anser jag.Men självklart ska man inte tvinga någon till att göra en abort och det tror jag få faktiskt vill.Problemet med att plugga på komvux senare istället för att läsa gymnaiset är för att snart ändras intagningsreglerna för högskolan. Du får mycket svårare att komma in om du har kompletterat dina betyg på komvux.
    man behöver inte läsa upp gymnasie studierna för å plugga till uska. Men TS hade ju inte planerat sin graviditet så vitt jag ser i TS iaf utan hon blev gravid oplanerat. Å hon gick ju inte på bidarg sa hon. Men egentligen får vi alla som är föräldrar någon sorts bidrag för barn dvs barnbidraget. Ingen som sakt att hon måste plugga på högskolan för å utbilda sej till uska men vill man vidare utbilda sej inom de området så är de högskola/universitet som gäller.
  • BymBym

Så många menar alltså att om man av någon anlening behöver soc så har man ingen rättighet att skaffa barn?

Man vet aldrig varför människor har hamnat i olika situationer om man inte varit i samma sits själv....

Och vad är det som säger att om 10 år så bidrar just den personen mer till staten än någon annan av oss här....

• grodanboll85

jag tycker att de är bra att soc. finns å kan hjälpa till om de är något som krisar. Annars skulle de vara många som stod på bar backe utan tak över huvudet å mat.

så man ska inte kritisera någon som går på soc. å tänker skaffa lr redan har barn.

man vet aldrig vilken anledning denna personen har å gå på soc. å man ska inte spekulera i något heller.

• Flamma

Men Sverige är ett bidragssamhälle, det är bara att gilla läget. Tack vare att jag gick hemma ett tag och tog hand om våran son (levde på sambons lön), så blev jag "utskriven" ur Försäkrningskassan. Så egentligen borde jag ha bett om nån form av bidrag. Hur sjukt låter det inte?

Men visst, sen tycker jag ju att man ska klara sej själv, såklart! Kanske är "dumt" att skaffa barn om ingen har någon inkomst. Men Ts skriver ju att hennes sambo har bra lön, så då ser jag inte några problem

• Reglementet

Bym

Jag tycker verkligen inte man ska planera att skaffa barn om man behöver få hjälp av soc. Tycker du verkligen det? Borde man inte först fixa så man inte är beroende av soc?

• Valkyriah

Håller med reglementet.

Jag anser att det är jättebra att soc finns och att de som verkligen behöver får hjälp.

Man att PLANERA barn för att "soc ändå finns" tyder bara på en sak.

Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • BymBym
    Reglementet skrev 2008-05-10 18:51:31 följande:
    BymJag tycker verkligen inte man ska planera att skaffa barn om man behöver få hjälp av soc. Tycker du verkligen det? Borde man inte först fixa så man inte är beroende av soc?
    Har aldrig sagt att det är det optimala, men om man nu är i den situationen och ändå vill ha barn. Ska man inte få det då?
  • Valkyriah
    BymBym skrev 2008-05-10 18:58:05 följande:
    Har aldrig sagt att det är det optimala, men om man nu är i den situationen och ändå vill ha barn. Ska man inte få det då?
    Då anser jag att man bör vänta tills man har egen ekonomi.
    Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
Svar på tråden Surkärringar