Lucifer
Hur känner ni inför namnet Lucifer?
Hur känner ni inför namnet Lucifer?
Hahaha, min äldsta dotter kom med det namnet som 14 åring... Tack och lov fick hennes båda söner helt normala namn. Nog för att de små liven kan vara djävliga ibland men så illa vill väl ingen sitt barn, eller?
Kanske ska klargöra att jag inte planerar att döpa någon av småknoddarna till Lucifer innan alla här avskyr mig :)
Dock har vi pratat om att döpa en eventuell son till Amir, åtminstonde i andranamn, fast både jag o pappan är helsvenskar (inte så vanligt svenskt namn).
Har fått veta att det betyder prins på persiska och efter det har jag fastnat vid det namnet, för vem är mer prins för mig än min lilla skatt!?
Bara för att det finns 36 personer som heter Lucifer betyder det väl inte att de fått sitt namn som barn i Sverige. De kan ju ha flyttat hit. Staten tvingar ju inte någon att byta namn. "Nja, det står i ditt pass att du heter Lucifer, du får nog komma på nåt finare om du ska bli medborgare här"
På en tjock jävlig liten katt skulle det passa fint. Men för "gudskull" inte på en människa!
Tänk att det finns föräldrar som inte tänker ett endaste dugg på sina barns bästa! Det kan man ju omöjligt göra om mam döper sitt barn till Lucifer. Idioti tycker jag. Känns som om de bara vill ha uppmärksamhet.
Amir är sött
relaterar det till djävulen- ondska o mörker, tyvärr, för namnet i sig är igentligen fint,. Amir var förresten jätefint namn=)))
tycker Lucifer är ett mycket vackert men kanske inte ett praktiskt gångbart namn. för mig har namn liksom alla ord en innebörd & betydelse & jag tycker det är viktigare att ha den i åtanke än om namnet passar till eventuella syskon ody. men det är en smaksak & jag har märkt att få resonerar så.
det är inget fel på Lucifers b e t y d e l s e som ju bara är typ "ljus-bringare" eller Morgonstjärnan, tvärtom. men eftersom många kopplar det enbart till den fallne ängeln & därmed till satan så blir det ju lite mer komplicerat.
tror dock att i takt med att namnet bli vanligare så kommer man inte självklart göra den "negativa" kopplingen, kolla bara på namnet Loke som ju under 2007 låg på plats 84 på "100 top"-listan & fortfarande klättrar.
(håller med om att amir är fint.)
Nej, det går ju inte....det är ju satan ju.
Nej nej såklart.
Klippt o klistrat från Wikipedia:
Enligt den kristna traditionen anses numera Lucifer ha varit den ängel som stod Gud närmast, vilket då skulle förklara hans namn som ljusbringare då han skulle ha varit den starkast lysande stjärnan på Guds himmel.
Lucifer ansåg sig bara lyda under Gud, men när Gud skapade människan och krävde att alla änglar ska lyda under dem, vägrade Lucifer och gjorde uppror.