• EkoMika

Lucifer

Hur känner ni inför namnet Lucifer?

• Svar på tråden Lucifer
  • rosendal
    jesslin skrev 2008-05-16 14:25:07 följande:
    nej, releterar till Satan tyvärr,
    Håller med!
  • Ann 2008

Tycker det är jättefint!!
    Men det känns som om namnet har blivit förstört pga den kristna mytologin. Många förknippar ju det med djävulen och det är kanske inte så kul att ha den associationen varje gång man säger sitt barns namn. Skulle av den anledningen aldrig döpa mitt barn till det, känns fel. Men själva ordet betyder ju "ljusbringaren" och det kan man väl säga att ett barn är.

• trasselsudd

Jag gillar det inte. Tänker också på satan. Däremot har mamma en katt som heter Lucidor, det är ett bättre namn tycker jag.

• Frågvisa Jag

Askungens katt heter väl också Lucifer ? ; D

• Spacekotten

Det är fint men förknippas för mycket med satan för att jag skulle döpa mitt barn till det.

• hejsvej

Min katt heter också Lucifer och jag tycker att det är ett snyggt namn, men jag vet inte om jag skulle våga mig på att döpa vårt barn till det

• MamiDiddi
    jesslin skrev 2008-05-16 14:25:07 följande:
    nej, releterar till Satan tyvärr,
    Ja jag tycker detsamma tyvärr.
  • JosephineS

Som många andra relaterar jag namnet till satan, inte för att verka negativ men undra om man får döpa barnet kyrkligt

• nolia

min katt heter lucifer och längre än så skulle jag aldrig gå...

• Filurens mamma

Känns trist att föräldrarna dömer barnet att förknippas med symbolen djävulen. Även om man själv tycker namnet är ok så kommer ju omgivningen tänka på vissa saker...

• busbajsen

Lusifer är ju en fallen svartängel. Eller har jag fel? Det är vad jag har läst iallafall.

• busbajsen

Ur wikipedia:

I boken om Jesaja förutsägs den babyloniske kungens fall i kapitel 14, vers 12:

Hur har du inte fallit från himmelen, du strålande morgonstjärna! Hur har du inte blivit fälld till jorden, du folkens förgörare.

Detta ska ha varit Guds reaktion på den babyloniske kungens övermod då han inte erkände att han stod under någon härskare, varken i himmelen eller på jorden. Kungen ansåg sig själv och sina lagar överordnade allt. Därför beskrev Jesaja honom sarkastiskt som morgonstjärnan vars glans kommer att falna då solen (läs Gud) går upp över världen. På ursprunglig hebreiska beskrivs kungen som "helel ben shachar", vilket betyder (ungefär) "lysande son till gryningen". I de grekiska texter som Hieronymos mestadels översatte från står det däremot "fosforos", vilket är det grekiska ordet för morgonstjärnan, planeten Venus. Därför översatte han direkt detta ord till det latinska namnet på samma stjärna, nämligen Lucifer.

Även Jesus omnämns som morgonstjärnan, t ex i 2 Pet 1:19 och Upp 22:16, dock blev inte dessa hänvisningar översatta på samma sätt.

• busbajsen

Min favoritbok är "Lucifers kärlek" ur serien Sagan om Isfolket. Där får man hen annan bild utav Lusifer, en fin bild. Fast jag vet inte om jag skulle döpa mitt barn till det iallafall, som så många sagt innan de flest förknippar ju honom med Satan.

• Reglementet

Tja, det är ju bättre än att döpa barnet till Jesus. Vilka krav ungen får på sig då.

Men det är fint, fast jag föredrar nog ändå Lucian.

• trasselsudd

Jupp

Frågvisa Jag skrev 2008-05-16 17:26:20 följande:
    Askungens katt heter väl också Lucifer ? ; D
  • louise86

hemskt...de förknippas ju till satan..

Svar på tråden Lucifer