• MissLaila

Becel, bra eller dåligt smör?

Jag har valt Becel som bordsmargarin då det är mjölkfritt och har inte en massa dåliga fetter i innehållet..
    Men nu har jag fått höra att det finns ett ämne i smöret som kroppen uppfattar som östrogen.. Någon mer som har hört det?
    Jag kontaktade igår konsumentinformationen på Becel och dom sa att dom absolut inte hade något ämne som kan uppfattas som östrogen och hon hade aldrig hört talas om det heller..
    Man tycker ju att dom borde veta vad dom pratar om..
    Men visst blir man lite rädd när man får höra sånt..
    Någon mer som använder Becel till hela familjen?

• Svar på tråden Becel, bra eller dåligt smör?
  • annasbäbis

Ska skriva nya matsedlar med LCHF kost inför storhandling nästa vecka, ska bli spännande!

Lillstrumpa 08 skrev 2008-05-22 12:06:21 följande:

Annasbäbis: Kul! Lycka till!Jag är väldigt intresserad av näringslära och första gången jag kom i kontakt med LCHF blev jag provocerad, va helt insnöad på lågfett träsket. Det va nog bra att bli provocerad för det gjorde att jag fortsatte läsa om det. Är själv inte överviktig eller sjuk men bestämde mig för att prova, man kan liksom inte avfärda nåt som man inte själv provat. Det visade sig att jag mådde utmärkt. Inga blodsockersvängningar eller sötsug längre. magen mådde jättebra och jag kände mig nöjd efter att jag ätit, nåt jag inte gjort på åratal. Och jag gick INTE upp i vikt trots att jag åt ca 70 energi% fett varje dag i 10 veckor.Och nej det finns inte massor med forsking som styrker att mättade fetter är farliga för oss. Inga oberoende studier iaf. Det finns mycket brister i den forskning som idag styr våra näringsrekomendationer. Men som någon sa, livsmedels och läkemdelsindustrin tjänar massor med pengar på detta. Därför kommer det dröja innan det sker en ändring.
  • quinoa

Muminmy:
    "Hur många tror du vet skillnaden i kyldisken? Om man inte vet att kolesterolsäknande livsmedel inte ska ges till barn? Varför överhuvudtaget ge becel till barn när det finns produkter som inte är kemiskt behandlade och alltså mer riskfria? (förutsatt att barnet inte är mjölkallergiker)"

Jag håller med dig att det kan vara ett problem vid kyldisken om Becel pro.activ finns att tillgå bredvid vanliga Becel. Detta margarin samt Benecol och Becel pro.actives övriga produkter bör absolut vara i en avdelning för sig så att man inte kan ta fel.
    Däremot är det absolut ingen fara att ge sitt barn vanliga Becel.

• Flickan och kråkan

Dietister brukar vad jag vet rekommendera så naturliga produkter som möjligt, dvs inga lightprodukter och annat med en massa otrevligheter. Margarin inte undantaget.

Vad jag vet i alla fall....

• quinoa

Frösöblomster:
    Nope, dietister brukar, generellt sätt vad gäller smör och margarin, rekommendera att man oftast använder flytande margarin och oljor till matlagning och lättmargarin på smörgåsen.

• Flickan och kråkan

quinoa skrev 2008-05-23 12:53:33 följande:

Frösöblomster:Nope, dietister brukar, generellt sätt vad gäller smör och margarin, rekommendera att man oftast använder flytande margarin och oljor till matlagning och lättmargarin på smörgåsen.
    Ok. Kanske olika då. Olja till matlagning självklart. Min mamma fick dock förhållningsorder att hålla sig till enbart naturliga produkter (vilket olja ju är). Inga "lätta" produkter överhuvud taget. Den dietist jag känner säger samma sak.

Fuskar själv en hel del, men tycker att det känns bättre att slippa diverse tillsatser och helt enkelt njuta med lite sans istället Innehållet i margarin känns sådär måste jag säga när man vet vad det är, men det gäller ju många produkter.
  • quinoa

Visst kan man äta både smör och grädde och skippa lättprodukter, om man äter bra i övrigt och inte är allt för stillasittande och inte äter för mycket.
    Men för många så är ex flytande margariner en stor källa för bra omättade fettsyror. Speciellt för de som inte äter fisk.
    Man kan ju givetvis tycka vad man vill om tillverkningsprocessen vad det gäller en mängd livsmedel och jag förstår om man vill välja det som känns mest naturligt.

Som dietist kan man ju ge olika råd till olika patienter beroende på bla vilket problem som föreligger samt personens vardag och förutsättningar.
    Men generellt sätt så brukar de flesta dietister förespråka det som jag skrev i mitt förra inlägg.

• MuminMy
    quinoa skrev 2008-05-23 12:53:33 följande:
    Frösöblomster:Nope, dietister brukar, generellt sätt vad gäller smör och margarin, rekommendera att man oftast använder flytande margarin och oljor till matlagning och lättmargarin på smörgåsen.
    till barn? det har jag aldrig hört...
    quinoa skrev 2008-05-23 13:20:34 följande:
    Visst kan man äta både smör och grädde och skippa lättprodukter, om man äter bra i övrigt och inte är allt för stillasittande och inte äter för mycket.Men för många så är ex flytande margariner en stor källa för bra omättade fettsyror. Speciellt för de som inte äter fisk.Man kan ju givetvis tycka vad man vill om tillverkningsprocessen vad det gäller en mängd livsmedel och jag förstår om man vill välja det som känns mest naturligt.Som dietist kan man ju ge olika råd till olika patienter beroende på bla vilket problem som föreligger samt personens vardag och förutsättningar.Men generellt sätt så brukar de flesta dietister förespråka det som jag skrev i mitt förra inlägg.
    Fast varför ska man använda flytande margarin istället för den obearbetade produkten olja? jag ser inte vitsen faktiskt...

Använd olja till allt som absolut inte kräver fast fett, och använd då smör i så liten mängd som möjligt. Det är det mest hälsosamma för de som inte behöver specialkost av en eller annan anledning.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • quinoa

MuminMy:
    Mitt svar till Frösöblomster gäller de generella rekommendationer som ges. Till barn över två år rekommenderas samma som till vuxna, alltså samma som ovan.

Att man inte enbart går ut med en rekommendation om att bara använda olja beror på massor av saker, men bl.a. så är inte flytande margariner och lättmargariner giftiga som många verkar anse, skulle de vara det skulle de inte få säljas.
    Fast vill man bara äta mat som är så naturlig som möjligt så förstår jag det och då är ju givetvis oljan jättebra.

"Använd olja till allt som absolut inte kräver fast fett, och använd då smör i så liten mängd som möjligt. Det är det mest hälsosamma för de som inte behöver specialkost av en eller annan anledning"
    En jättebra princip att ha, men tänk på att långt ifrån alla har de kunskaper om mat och matlagning som du har.

• MuminMy

quionoa. Nä, alla har inte dessa kunskaper och just därför är det väl bättre att rekommendera vanligt smör till barn och undvika margariner helt och hållet, då riskerar man ju inte att någon av misstag t.e.x tar becel p-a till sitt barn i oförstånd (har ni sett att det tom finns ägg som är preppade med nåt sånt nu )

• Mollan

Muminmy: De där äggen är ju bara omega3-rika pga att hönorna fått omega3-rik kost. Inget konstigt med det och inte är de "preppade" heller.

• MuminMy
    Mollan skrev 2008-05-24 14:31:17 följande:
    Muminmy: De där äggen är ju bara omega3-rika pga att hönorna fått omega3-rik kost. Inget konstigt med det och inte är de "preppade" heller.
    fast lite märkligt är det väl ändå?
  • Orangejuice

Jag använde Becel förut, men slutade så fort jag fick veta att det innehåller TRANSFETTER!!! Nu använder vi Bregott här hemma! Naturligt och gott!

MissLaila skrev 2008-05-20 09:37:44 följande:
    Jag har valt Becel som bordsmargarin då det är mjölkfritt och har inte en massa dåliga fetter i innehållet..Men nu har jag fått höra att det finns ett ämne i smöret som kroppen uppfattar som östrogen.. Någon mer som har hört det?Jag kontaktade igår konsumentinformationen på Becel och dom sa att dom absolut inte hade något ämne som kan uppfattas som östrogen och hon hade aldrig hört talas om det heller.. Man tycker ju att dom borde veta vad dom pratar om..Men visst blir man lite rädd när man får höra sånt..Någon mer som använder Becel till hela familjen?
Svar på tråden Becel, bra eller dåligt smör?