• MissLaila

Becel, bra eller dåligt smör?

Jag har valt Becel som bordsmargarin då det är mjölkfritt och har inte en massa dåliga fetter i innehållet..
    Men nu har jag fått höra att det finns ett ämne i smöret som kroppen uppfattar som östrogen.. Någon mer som har hört det?
    Jag kontaktade igår konsumentinformationen på Becel och dom sa att dom absolut inte hade något ämne som kan uppfattas som östrogen och hon hade aldrig hört talas om det heller..
    Man tycker ju att dom borde veta vad dom pratar om..
    Men visst blir man lite rädd när man får höra sånt..
    Någon mer som använder Becel till hela familjen?

• Svar på tråden Becel, bra eller dåligt smör?
  • MissLaila
    MuminMy skrev 2008-05-20 13:16:23 följande:
    Det finns bättre laktosfria alternativ, kolla t.ex. in skånemejeriers eller Valios sortiment.
    Nej dom är inte bättre! Där har du palmolja och väldigt mkt soja..
    Valio är bra på Yoghut m.m. Men deras bordsmargarin är inte det bästa.. Och väldigt mkt mjölkproteiner i Valio och andra Laktosfria märken.. Becel använder varken mjölkproteiner, soja eller palmolja. De avnänder sig av rapsolja och rapsolja plus olivolja är inget som är spelciellt farligt när det blir härdat heller för den delen.. Vet du själv skillnaden på mjölksocker, mjölkprotein ocj laktos?
    Känns som att du kanske har kunskap om vad det mesta inehåller och är..
  • MissLaila

Och som sagt så är det i Becel ProActive som det är växtsteroler i, och inte i vanliga Becel.. För det va väl växtsteroler som skulle vara det samma som östrogen.. Förhoppningsvis är det ingen som ger sina barn ProActive då den är till för att sänka kolesterolvärdet..

• MuminMy
    MissLaila skrev 2008-05-20 13:49:44 följande:
    Nej dom är inte bättre! Där har du palmolja och väldigt mkt soja..Valio är bra på Yoghut m.m. Men deras bordsmargarin är inte det bästa.. Och väldigt mkt mjölkproteiner i Valio och andra Laktosfria märken.. Becel använder varken mjölkproteiner, soja eller palmolja. De avnänder sig av rapsolja och rapsolja plus olivolja är inget som är spelciellt farligt när det blir härdat heller för den delen.. Vet du själv skillnaden på mjölksocker, mjölkprotein ocj laktos? Känns som att du kanske har kunskap om vad det mesta inehåller och är..

Jag är själv laktosintollerant så jag har ganska stor koll faktiskt. Jag svarade på LAKTOSfritt alternativ, inte mjölkfritt. Självklart är det massor av mjölkproteiner i deras laktosfria alternativ, de utger sig ju inte för att vara mjölkfria så jag förstår inte problemet? De flesta smör-produkter är i princip laktosfria så är man inte supersuperkänslig så klarar man lite smör på mackan (smör då, inte margarin), är man mjölkallergiker är det ju en helt annan sak.

Mjölksocker och laktos?  Tja, ska man vara petig är väl laktos EN form av mjölksocker, finns andra också, sedan har ju de olika tillverkarna lite olika tekniker. Arlas produketer i låglaktossortimentet är t.ex. sötare än de vanliga då deras metod är att bryta ner laktosen till sötare sockerarter (som då tekniskt sett också är mjölksocker), Valio och skånemejerier jobbar annorlunda. Jag vet dock att Arla har en process på gång i danmark där de forskar mycket (känner en av tjejerna som jobbar där).

Soja i sig är väl inget problem? Det är ju den förädlade varianten man ska undvika. Jag undviker som sagt palmolja för miljöns skull men den är väl inte direkt skadlig för kroppen? Måste jag välja mellan skadlig för kroppen och skadlig för miljön väljer jag skadlig för miljön, tyvärr.

Nästan alla margarin innehåller palmolja, så även de laktosfria, jag förordar som sagt att man helt hoppar över det, även om man är laktosintollerant, och väljer riktigt smör istället.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • quinoa

Muminmy:
    "Frågan är om det är så lämpligt att ge det till barn som INTE har den problematiken? Frågan kom upp då jag sa att jag tyckte det var knasigt av en bekant till mig som gav sin 6-månaders becel på mackan, helt ovetande om vad det kan innebära."

Du pratar om fel margarin, det är inte Becel proactive som ts frågan handlar om utan vanliga Becel (vilket var det som din bekant använde?).
    Vanliga Becel innehåller INTE växtsteroler.

• annasbäbis

Så om man inte behöver äta mjölkfritt eller laktosfritt smör. Vilket är då det nyttigaste/bästa smöret att ha på mackan?

En annan fråga. Vad är bäst att tillsätta i min bebis mat?
    Just nu använder vi flaskan med flytande smör/rapsolja från arla. Är den bra?

• Lillstrumpa 08

Oj, detta är mitt ämne så jag får försöka begränsa mig.

För att få vegetabiliska oljor hårda måste de gå igenom en process som kallas omestring. Man "tvättar" molekylerna med kemiskt bensin och försöker sen ånga bort resterna av den. Dock är inte allt borta.

Hur kan vi vara så säkra på att det är mättatde fetter som är skadliga för oss? Vi äter fettsmålare än någonsin och blir bara fetare och sjukare.

Jag väljer bregott och riktigt smör att steka i, naturliga produkter som vi vet vad de innehåller.

Är ni intresserade av detta läs Dr Dahlquists blogg på passagen. Jag är LCHF förespråkare och vad det innebär står där!

• quinoa

Lillstrumpa 08:
    Självklart är det många olika faktorer som påverkar vår hälsa negativt och att äta mycket mättade fetter är bara en av dom.
    Det går liksom inte att peka ut en enskild faktor.

Att mättade fetter påverkar negativt finns det massor av forskning under många år som pekar på.
    Om nyare forskning börjar peka åt något annat håll och flertalet väl gjorda studier skulle säga något annat så kommer självklart de rekommendationer som både SLV och WHO har angående mättade fettsyror att ändras.

annasbäbis:
    Arlas smör & rapsolja eller annat flytande margarin fungerar alldeles utmärkt.

• Lilla Linnéa

annasbäbisOffline, man inte behöver äta mjölkfritt eller laktosfritt smör så är Bregott bra tycker jag pga att det inte innehåller ngr konstigheter - bara naturliga ingredienser.

• MuminMy
    quinoa skrev 2008-05-21 08:19:35 följande:
    Muminmy:"Frågan är om det är så lämpligt att ge det till barn som INTE har den problematiken? Frågan kom upp då jag sa att jag tyckte det var knasigt av en bekant till mig som gav sin 6-månaders becel på mackan, helt ovetande om vad det kan innebära."Du pratar om fel margarin, det är inte Becel proactive som ts frågan handlar om utan vanliga Becel (vilket var det som din bekant använde?). Vanliga Becel innehåller INTE växtsteroler.
    Det kolesterolsänkande varianten
  • MuminMy
    annasbäbis skrev 2008-05-21 09:18:05 följande:
    Så om man inte behöver äta mjölkfritt eller laktosfritt smör. Vilket är då det nyttigaste/bästa smöret att ha på mackan?En annan fråga. Vad är bäst att tillsätta i min bebis mat?Just nu använder vi flaskan med flytande smör/rapsolja från arla. Är den bra?
    Bregott
Svar på tråden Becel, bra eller dåligt smör?