MissLaila skrev 2008-05-20 13:49:44 följande:
Nej dom är inte bättre! Där har du palmolja och väldigt mkt soja..Valio är bra på Yoghut m.m. Men deras bordsmargarin är inte det bästa.. Och väldigt mkt mjölkproteiner i Valio och andra Laktosfria märken.. Becel använder varken mjölkproteiner, soja eller palmolja. De avnänder sig av rapsolja och rapsolja plus olivolja är inget som är spelciellt farligt när det blir härdat heller för den delen.. Vet du själv skillnaden på mjölksocker, mjölkprotein ocj laktos? Känns som att du kanske har kunskap om vad det mesta inehåller och är..
Jag är själv laktosintollerant
så jag har ganska stor koll faktiskt. Jag svarade på LAKTOSfritt alternativ, inte mjölkfritt. Självklart är det massor av mjölkproteiner i deras laktosfria alternativ, de utger sig ju inte för att vara mjölkfria så jag förstår inte problemet? De flesta smör-produkter är i princip laktosfria så är man inte supersuperkänslig så klarar man lite smör på mackan (smör då, inte margarin), är man mjölkallergiker är det ju en helt annan sak.
Mjölksocker och laktos?
Tja, ska man vara petig är väl laktos EN form av mjölksocker, finns andra också, sedan har ju de olika tillverkarna lite olika tekniker. Arlas produketer i låglaktossortimentet är t.ex. sötare än de vanliga då deras metod är att bryta ner laktosen till sötare sockerarter (som då tekniskt sett också är mjölksocker), Valio och skånemejerier jobbar annorlunda. Jag vet dock att Arla har en process på gång i danmark där de forskar mycket (känner en av tjejerna som jobbar där).
Soja i sig är väl inget problem? Det är ju den förädlade varianten man ska undvika. Jag undviker som sagt palmolja för miljöns skull men den är väl inte direkt skadlig för kroppen? Måste jag välja mellan skadlig för kroppen och skadlig för miljön väljer jag skadlig för miljön, tyvärr.
Nästan alla margarin innehåller palmolja, så även de laktosfria, jag förordar som sagt att man helt hoppar över det, även om man är laktosintollerant, och väljer riktigt smör istället.