• MissLaila

Becel, bra eller dåligt smör?

Jag har valt Becel som bordsmargarin då det är mjölkfritt och har inte en massa dåliga fetter i innehållet..
    Men nu har jag fått höra att det finns ett ämne i smöret som kroppen uppfattar som östrogen.. Någon mer som har hört det?
    Jag kontaktade igår konsumentinformationen på Becel och dom sa att dom absolut inte hade något ämne som kan uppfattas som östrogen och hon hade aldrig hört talas om det heller..
    Man tycker ju att dom borde veta vad dom pratar om..
    Men visst blir man lite rädd när man får höra sånt..
    Någon mer som använder Becel till hela familjen?

• Svar på tråden Becel, bra eller dåligt smör?
  • Lilu

Oj vad dålig kritik Becel får. Jag som alltid köper det i tron om att det ska vara bra

Vad rekommenderar ni alltså att man ska köpa?

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • MissLaila

Men då vill jag fråga er som vet allt om smör..
    Vad ska jag och min son äta för smör om vi är överkänsliga för mjölk? Utbudet är inte så stort och jag anser att Becel är det bästa mjölkfria smör du kan hitta.. Utan massa härdade fetter..
    Jag tror på Becel, skulle det nu vara östrogen i eller vad det nu va så skulle dom väl inte få tillverka det?

• annhan

Jag instämmer. Vi använder också Becel hemma, då maken är laktosintolerant och sonen mjölkkänslig.

MissLaila skrev 2008-05-20 11:46:44 följande:
    Men då vill jag fråga er som vet allt om smör..Vad ska jag och min son äta för smör om vi är överkänsliga för mjölk? Utbudet är inte så stort och jag anser att Becel är det bästa mjölkfria smör du kan hitta.. Utan massa härdade fetter..Jag tror på Becel, skulle det nu vara östrogen i eller vad det nu va så skulle dom väl inte få tillverka det?
  • quinoa

Ladydahmer:
    Att ett fett är vegetabiliskt innebär inte att det är härdat.
    Däremot om det står "delvis härdad vegetabilisk olja" innehåller det transfetter. Om det står "innehåller härdad vegetabilisk olja" innehåller det inte transfetter, då det har fullhärdats har det omättade fettet blivit mättat.

Vi får i oss betydligt större mängder mättat fett än transfett och därför har det mättade fettet större betydelse för oss.
    Mättat fett höjer det onda kolesterolet som orsakar åderförfettning.

Varför skulle omega 6 vara så dåligt för hälsan?

Jag tror INTE att dietister generellt sätt förespråkar smör framför flyande margarin och bordsmargariner. Eller jag kan nog säga att jag vet det.

Till TS: Så länge du inte använder Becel proactive utan det vanliga Becel så går det alldeles utmärkt att använda till hela familjen!

• MissLaila
    quinoa skrev 2008-05-20 12:01:19 följande:
    Till TS: Så länge du inte använder Becel proactive utan det vanliga Becel så går det alldeles utmärkt att använda till hela familjen!
    Nej ProActive är för de som behöver stabilisera sitt kolesterol värde.. Använder den vanliga Becel..
  • Suskiv

Till mjölkallergisk skulle jag säga. Undvik margarin så mycket som möjligt dvs stek i olja och sen har man inte så mycket val än att ta det mjölkfria margarinet även om det inte är så nyttigt. Som allergiker får man ju många gånger välja ett sämre alternativ vare sig man vill eller inte.

• Mollan

Från becels hemsida:

"Alla Becelprodukter är fria från transfettsyror. I Becel Lätt smörgåsmargarin 35% samt i Flytande Becel är det ingen mjölkprodukt tillsatt. Becel pro.activ smörgåsmargarin 35% innehåller växtsteroler. Växtsteroler bidrar inte med energi. "

Så vi, som också är laktosintoleranta resp mjölkprotallergiker, fortsätter med becel på mackan. Ni som kan äta vad som helst kan ju välja det som passar er bäst. I matlagning använder vi raps- el olivolja.

• MuminMy
    quinoa skrev 2008-05-20 11:08:33 följande:
    Muminmy:”Phytosterols, especially sitosterol, with high doses have, however, been proved to have some effects on oestrogen."Men Becel innehåller väl inte fytosteroler och gör det det pga av sojalecitinet måste det ju vara spårmängder?Ladydahmer:Vet du om Becel verkligen innehåller transfetter?Annars vad gäller transfetter så är det mättade fettet mycket farligare för oss eftersom de mängder mättat fett vi får i oss är betydligt större än transfetterna.Att man däremot vill äta mat som är så naturlig som möjligt är en annan sak.
    "problemet" med växtsterolerna i becel, till skillnad från dem som finns naturligt i t.ex. linfrön och sojaprodukter är att de i becel är kemiskt destillerade och därmed har deras sammansättning ändrats.
    Mollan skrev 2008-05-20 11:23:00 följande:
    Man kan ju hoppas att de hunnit rätta till det där med hexanet på 8 år. Allt härdat fett är inte transfett.Om man inte tål mjölk kan mabn inte äta smör. Jag skrev att jag tyckte det var ett bra mjölkfritt alternativ.Hinner inte skriva mer just nu.
    Eftersom de inte själva tyckte att det var ett problem lär de ju inte ha rättat till det? De svarade ju att man får acceptera ett visst mått av hexan i deras produkter.
    Lilu skrev 2008-05-20 11:25:02 följande:
    Oj vad dålig kritik Becel får. Jag som alltid köper det i tron om att det ska vara bra Vad rekommenderar ni alltså att man ska köpa?

Jag rekommenderar bregott eller annat smör, är man laktoskänslig finns ju valios laktosfria alternativ. Har för mig att Carlshamn har något mjölkfritt också? Vet dock inte vad det innehåller.

Mollan skrev 2008-05-20 12:43:34 följande:
    Från becels hemsida: "Alla Becelprodukter är fria från transfettsyror. I Becel Lätt smörgåsmargarin 35% samt i Flytande Becel är det ingen mjölkprodukt tillsatt. Becel pro.activ smörgåsmargarin 35% innehåller växtsteroler. Växtsteroler bidrar inte med energi. "Så vi, som också är laktosintoleranta resp mjölkprotallergiker, fortsätter med becel på mackan. Ni som kan äta vad som helst kan ju välja det som passar er bäst. I matlagning använder vi raps- el olivolja.
    Frågan är om det är så lämpligt att ge det till barn som INTE har den problematiken? Frågan kom upp då jag sa att jag tyckte det var knasigt av en bekant till mig som gav sin 6-månaders becel på mackan, helt ovetande om vad det kan innebära.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Skilda Pappan

Då min lilla är laktosintolerant, så kör vi alla becel rakt av.
    Men jag kanske fått en pipigare röst på sistonde? :)

• MuminMy
    Skilda Pappan skrev 2008-05-20 13:12:34 följande:
    Då min lilla är laktosintolerant, så kör vi alla becel rakt av. Men jag kanske fått en pipigare röst på sistonde? :)
    Det finns bättre laktosfria alternativ, kolla t.ex. in skånemejeriers eller Valios sortiment.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Becel, bra eller dåligt smör?