• 76Sanna

Skinande ren diskho?

Vi har en ny rostfri diskho i köket (ca ½ år gammal). Jag blev snabbt klar över att jag inte kunde göra som jag gjorde med den gamla; vim och skursvamp. Det blev nämligen repor. I den gamla var så mycket repor sen innan, så några nya syntes inte. Men nu vill jag ju inte repa den nya. Men jag får inte den riktigt ren. Jag vill ha den skinande blank, och har försökt alla möjliga rengöringsmedel. Men jag har liksom en matt trist yta i hon. Någon som har nåt trick att få den riktigt ren??

• Svar på tråden Skinande ren diskho?
  • carola1977

Jag använder Vim cream. Brukar gnugga med diskborsten. Vet inte om det repar för jag har aldrig haft en ny diskho.

• 76Sanna

Har testat... Det repar inte, men det tar inte heller bort den där matta tråkiga ytan...

• Tjatte

Använder Svinto i nya hon och det repar inte.

• skorpionen80

Sidol för att ta bort smuts. Men för att få det blankt använder jag en köksspray från Ajax eller nåt liknande.

• Girly

Vi använder ett medel som man har för att göra rent spishällar, kan kolla upp mer exakt namn, annars finns den i en vanlig ica-affär, en svart, smal flaska.
    Det medlet är suveränt :)

På "vardagarna" kör vi med diskborste o Yes men vid städning så använder vi hällrengöringen, det polerar på något vis och repor o liknande känns som "ett minne blott" ;)
    o så blir det blankt förstås

• 76Sanna
    hallon82 skrev 2008-05-20 20:52:13 följande:
    vim eller ajax och sen fönsterputs= skinande blankt och rent
    [/citat]

Fönsterputs?? Bara sprayar på och torkar av som på ett fönster?
    Girly skrev 2008-05-20 20:53:04 följande:
    [citat]
    Vi använder ett medel som man har för att göra rent spishällar, kan kolla upp mer exakt namn, annars finns den i en vanlig ica-affär, en svart, smal flaska. Det medlet är suveränt :)På "vardagarna" kör vi med diskborste o Yes men vid städning så använder vi hällrengöringen, det polerar på något vis och repor o liknande känns som "ett minne blott" ;)o så blir det blankt förstås
    Ja tack, du får gärna kolla namnet. Är det nåt som gnuggas in i hon? Trasa eller svamp? Eftertorkas?
  • nean82

citronsyra, och vid lättare städning gnugga i en vanlig citron

• SVejsan

Använd Autosol! Kromrengöring som finns i billtillbehörshyllan på din mack, milt polermedel...Smörj in och polera upp...

Att använda Svinto rekommenderas INTE!
    När man använder det så gnuggar man in svartjärn i det rostfria vilket ökar risken för rostangrepp. Jämför tex när du ställer en fuktig Gjutjärnspanna på den rostfria bänken det behöver inte stå särskilt länge innan du ser hur järnet reagerat med den rostfria bänken... Samma process händer med svinto men över ett längre tidsförlopp.

Svar på tråden Skinande ren diskho?