• 76Sanna

Skinande ren diskho?

Vi har en ny rostfri diskho i köket (ca ½ år gammal). Jag blev snabbt klar över att jag inte kunde göra som jag gjorde med den gamla; vim och skursvamp. Det blev nämligen repor. I den gamla var så mycket repor sen innan, så några nya syntes inte. Men nu vill jag ju inte repa den nya. Men jag får inte den riktigt ren. Jag vill ha den skinande blank, och har försökt alla möjliga rengöringsmedel. Men jag har liksom en matt trist yta i hon. Någon som har nåt trick att få den riktigt ren??

• Svar på tråden Skinande ren diskho?
  • musli

citronsyra och ibland en halv vanlig citron... avskyr konstgjorda anti-bakteriella super fix multi prylar som inte är bra för miljö och familj.

• Gorban

Även såpa och diskborste funkar bra på rostfritt. Det blir blankt och fint.

• Konvaljen

Vi kör svinto i diskhon och det blir blankt. Jag putsar även med rengöringsmedel för rostfria vitvaror, SteelRen heter det. Det lämnar dock en liten fet hinna men om man vill ha det blänkande snyggt någon gång ibland är det en hit

• EkoMika

Här hemma är svinto det ultimata ÖVERALLT känns det som!

Repar inte (om man inte lägger hela vikten på när man gnuggar) och det blir skimrande rent!

Skulle inte klara mig utan svintot!

• isisisis

Vim och liknande produkter ger en skinande ren diskbänk utan gnugg!

Använder jag då och då.

Men inte varje vecka.

• 76Sanna
    isisisis skrev 2008-05-22 13:44:12 följande:
    Vim och liknande produkter ger en skinande ren diskbänk utan gnugg!Använder jag då och då.Men inte varje vecka.
    Har provat vim och det fungerar inte... Både vanlig och speciell för rostfritt.

Här fick jag många bra tips! Tusen tack! Ska prova mig fram till vad jag tycker funkar.
  • SVejsan
    EkoMika skrev 2008-05-22 13:42:10 följande:
    Här hemma är svinto det ultimata ÖVERALLT känns det som! Repar inte (om man inte lägger hela vikten på när man gnuggar) och det blir skimrande rent!Skulle inte klara mig utan svintot!
    Hur gör du när det rostfria inte är rostfritt längre då, utan lite brun-dassigt? Svinto är säkert OK i vissa fall men inte på en fastmonterad diskho som brukar sitta monterad i en ca 20 år. Själv tar jag enbart till det på Triangiakök (aluminium) och i yttersta nödfall vanliga kastruller (som har betydligt kortare normal livslängd än ett köks diskho!)

När man använder svinto så gnuggar man in svartjärn i det rostfria vilket ökar risken för rostangrepp. Jämför tex när du ställer en fuktig Gjutjärnspanna på den rostfria bänken det behöver inte stå särskilt länge innan du ser hur järnet reagerat med den rostfria bänken... Samma process händer med svinto men över ett längre tidsförlopp. (De metallurger jag pratar med i jobbet har verifierat att detta händer och skulle aldrig få iden att göra detta själva)

Du pajar alltså det rostfria med detta och i förlängningen/praktiken tror jag det innebär att du måste göra din svintobehandling allt oftare vilket tillslut innebär att du får en allt sämre finish...
Svar på tråden Skinande ren diskho?