EkoMika skrev 2008-05-22 13:42:10 följande:
Här hemma är svinto det ultimata ÖVERALLT känns det som! Repar inte (om man inte lägger hela vikten på när man gnuggar) och det blir skimrande rent!Skulle inte klara mig utan svintot!
Hur gör du när det rostfria inte är rostfritt längre då, utan lite brun-dassigt? Svinto är säkert OK i vissa fall men inte på en fastmonterad diskho som brukar sitta monterad i en ca 20 år. Själv tar jag enbart till det på Triangiakök (aluminium) och i yttersta nödfall vanliga kastruller (som har betydligt kortare normal livslängd än ett köks diskho!)
När man använder svinto så gnuggar man in svartjärn i det rostfria vilket ökar risken för rostangrepp. Jämför tex när du ställer en fuktig Gjutjärnspanna på den rostfria bänken det behöver inte stå särskilt länge innan du ser hur järnet reagerat med den rostfria bänken... Samma process händer med svinto men över ett längre tidsförlopp. (De metallurger jag pratar med i jobbet har verifierat att detta händer och skulle aldrig få iden att göra detta själva)
Du pajar alltså det rostfria med detta och i förlängningen/praktiken tror jag det innebär att du måste göra din svintobehandling allt oftare vilket tillslut innebär att du får en allt sämre finish...