• 76Sanna

Skinande ren diskho?

Vi har en ny rostfri diskho i köket (ca ½ år gammal). Jag blev snabbt klar över att jag inte kunde göra som jag gjorde med den gamla; vim och skursvamp. Det blev nämligen repor. I den gamla var så mycket repor sen innan, så några nya syntes inte. Men nu vill jag ju inte repa den nya. Men jag får inte den riktigt ren. Jag vill ha den skinande blank, och har försökt alla möjliga rengöringsmedel. Men jag har liksom en matt trist yta i hon. Någon som har nåt trick att få den riktigt ren??

• Svar på tråden Skinande ren diskho?
  • jagäraf
    SVejsan skrev 2008-05-23 07:22:55 följande:
    Hur gör du när det rostfria inte är rostfritt längre då, utan lite brun-dassigt? Svinto är säkert OK i vissa fall men inte på en fastmonterad diskho som brukar sitta monterad i en ca 20 år. Själv tar jag enbart till det på Triangiakök (aluminium) och i yttersta nödfall vanliga kastruller (som har betydligt kortare normal livslängd än ett köks diskho!) När man använder svinto så gnuggar man in svartjärn i det rostfria vilket ökar risken för rostangrepp. Jämför tex när du ställer en fuktig Gjutjärnspanna på den rostfria bänken det behöver inte stå särskilt länge innan du ser hur järnet reagerat med den rostfria bänken... Samma process händer med svinto men över ett längre tidsförlopp. (De metallurger jag pratar med i jobbet har verifierat att detta händer och skulle aldrig få iden att göra detta själva)Du pajar alltså det rostfria med detta och i förlängningen/praktiken tror jag det innebär att du måste göra din svintobehandling allt oftare vilket tillslut innebär att du får en allt sämre finish...
    Ska inte argumentera emot dig eftersom jag inte vet men jag har själv använt Svinto i olika sammanhang i 25 års tid, diskbänkar, kranar, kromade barnvagnar osv och aldrig sett några biverkningar. Varken repor (obs! man måste se till att den löddrar ordentligt) eller rostangrepp. Numera smörjer jag visserligen in barnvagnar med vax efter rengöring men det gjorde jag inte förr och vagnen jag hade till mina barn höll i 20 år "trots" behandling med Svinto. Obs! Inte daglig användning förstås utan bara då och då.
  • jagäraf

Vid sista obset! menar jag med "inte daglig användning" att jag inte använde Svinto på vagnen varje dag, inte att jag använde vagnen under dessa 20 år. Som dessutom var 25 år när jag tänker efter.

Så Svinto är det som gäller för mig! Även i fastbrända kastruller och t o m på plastgolv om det är någon fläck som inte går bort. Men det ska användas med varsamma fingrar!

• SVejsan

En skillnad mellan "då" och "nu" när det gäller material... Är att nu har man bättre koll på processer och gör inte något bättre än det behövs... Tidigare så blev det ofta att man alltid tog till lite extra...

Kromade produkter som barnvagnar och kromade kranar är inte samma som rostfritt. Utan då pratar vi om en annan typ av ytbehandling med legeringar.

Att börja gno på en "sprillans ny ho" med svinto (eller något med grovt slipmedel i) tycker jag är att påskynda nedbrytningen av ett bra skydd alltför tidigt.

Har ni glömt en fuktig gjutjärnspanna kvar på något rostfritt något dygn så har ni ju fått en bekräftelse på att järn reagerar med det rostfria...
    Har ni inte fått någon påverkan så vill jag gärna ha namnet på leverantören av bänken

• Mamsie
    Katjakatt skrev 2008-05-21 08:13:17 följande:
    fix universal www.fix-universal.com/ är superbra, kan nästan spegla sig efteråt!
    Instämmer! Jag bara avgudar den rengöringspastan

Men jag undrar hur det blir när man använt det år efter år efter år...
    Jag hittade ju produkten för bara några år sen, så...

SVejsan, har DU nån aning??
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • SVejsan
    Mamsie skrev 2008-05-23 08:43:26 följande:
    Instämmer! Jag bara avgudar den rengöringspastan Men jag undrar hur det blir när man använt det år efter år efter år... Jag hittade ju produkten för bara några år sen, så... SVejsan, har DU nån aning??
    Tror vi har något liknande hemma också...(köpt på någon marknad). Var länge sedan vi använde det dock... Kolla på innehållsförteckningen. Vad man inte vill ha är hårt slipmedel ("smågrus").. Men jag har för mig att det är enbart "mjuka " giftfria ingredienser i... Och att denna gav nån typ av hinna. Funkade någorlunda också och torde kunna användas oftare än svinto... Den var beroende av svampens struktur har jag för mig...
  • Okaa san

Nya Ajax proffesionel ROSA spray bruk! UNDERBART BRA, tar bort fett och orenheter,.

I vasken kan de bli en hinna, och lite missfärgat, blöt ner hon, och lägg ner lite tvättmedel (ja tvättmedel) låt de ligga i några minuter, skrubba sedan med diskborste ocj skölj bort, blir kanonrent.

• Aeny

PulverTVÄTTmedel funkar jättebra tycker jag. Bara strö ut lite och på med lite vatten, sedan gnugga med diskborsten innan man sköljer av-

• Okaa san

prcis det jag föreslog, asbra

Aeny skrev 2008-05-23 08:59:44 följande:
    PulverTVÄTTmedel funkar jättebra tycker jag. Bara strö ut lite och på med lite vatten, sedan gnugga med diskborsten innan man sköljer av-
  • Mamsie
    SVejsan skrev 2008-05-23 08:55:00 följande:
    Tror vi har något liknande hemma också...(köpt på någon marknad). Var länge sedan vi använde det dock... Kolla på innehållsförteckningen. Vad man inte vill ha är hårt slipmedel ("smågrus").. Men jag har för mig att det är enbart "mjuka " giftfria ingredienser i... Och att denna gav nån typ av hinna. Funkade någorlunda också och torde kunna användas oftare än svinto... Den var beroende av svampens struktur har jag för mig...
    Det funkar med den skrapfria sidan av en vanlig "kökssvamp" också
    Kommer inte ihåg vad den innehåller, men jag tror det var nån vitlera?
    Kan kolla upp det senare...

Nu ska jag leta mikrovågsugn! Köpa ny mikro. Grill, crisp, vikt- program-automatik eller varmluft? HJÄLP!
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • SVejsan
    Mamsie skrev 2008-05-23 09:32:06 följande:
    Det funkar med den skrapfria sidan av en vanlig "kökssvamp" också Kommer inte ihåg vad den innehåller, men jag tror det var nån vitlera? Kan kolla upp det senare... Nu ska jag leta mikrovågsugn! Köpa ny mikro. Grill, crisp, vikt- program-automatik eller varmluft? HJÄLP!
    Ny mikro... Vi har en med massa lull-lull på. "Felköp"!! , men det var designen/inbyggnaden som avgjorde.... När det väl finns anledninga att använda något av finesserna så orkar man aldrig leta upp bruksanvisningen, för det är många faktorer man måste ta hänsyn till när man väl ska använda dessa... Och då är jag ändå ett teknikfreak som lagar mycket mat och som inte bangar att läsa bruksanvisningar.
    Hög effekt min 900W, 5-6 effektsteg, Jetstart (snabbstart), digitalvisning för tiden och lätt handahavande (gärna intuitiva vred till allt). De flesta flerfunktionsknappar är av ondo. Behöver du allt det andra (?). Då gör du det i din vanliga spis...
Svar på tråden Skinande ren diskho?