• 76Sanna

Skinande ren diskho?

Vi har en ny rostfri diskho i köket (ca ½ år gammal). Jag blev snabbt klar över att jag inte kunde göra som jag gjorde med den gamla; vim och skursvamp. Det blev nämligen repor. I den gamla var så mycket repor sen innan, så några nya syntes inte. Men nu vill jag ju inte repa den nya. Men jag får inte den riktigt ren. Jag vill ha den skinande blank, och har försökt alla möjliga rengöringsmedel. Men jag har liksom en matt trist yta i hon. Någon som har nåt trick att få den riktigt ren??

• Svar på tråden Skinande ren diskho?
  • SVejsan

Vad jag menade Mamsie (Det blev lite rörigt); Följande är det man egentligen använder: Hög effekt min 900W, 5-6 effektsteg, Jetstart (snabbstart), digitalvisning för tiden och lätt handahavande (gärna intuitiva vred till allt). De flesta flerfunktionsknappar är av ondo. Och Behöver du allt det andra (?) - så gör du det i din vanliga UGN...

• Mamsie

SVejsan,
    tackar som niger - jag antecknar tipsen
    Jup, jag vill ha lull-lull. Min styvmor har lull-lull och jag är där typ en vecka i stöten då vi lagar mat o tar hand om alla ungarna. Jag ÄLSKAR hennes mikro! Och pajerna o klyftpotatisen mm.
    (är rädd att det här blev lite OT nu Generad)

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Zimlis

En sak som är helt suverän för att få den där "reklam-blanka" ytan är att efter man tvättat av diskhon så torkar man av med Torky eller något annat slitstarkare papper (tex tidningspapper)

Ligger det vatten kvar på hon, om än bara en liten vag hinna så gör den att hon ser matt och trist ut.

• Mamsie
    SVejsan skrev 2008-05-23 09:52:30 följande:
    Vad jag menade Mamsie (Det blev lite rörigt); Följande är det man egentligen använder: Hög effekt min 900W, 5-6 effektsteg, Jetstart (snabbstart), digitalvisning för tiden och lätt handahavande (gärna intuitiva vred till allt). De flesta flerfunktionsknappar är av ondo. Och Behöver du allt det andra (?) - så gör du det i din vanliga UGN...
    Psst - www.familjeliv.se/Forum-5-166/m32993427.html ???
  • Mamsie
    Zimlis skrev 2008-05-23 09:57:45 följande:
    En sak som är helt suverän för att få den där "reklam-blanka" ytan är att efter man tvättat av diskhon så torkar man av med Torky eller något annat slitstarkare papper (tex tidningspapper)Ligger det vatten kvar på hon, om än bara en liten vag hinna så gör den att hon ser matt och trist ut.
    "reklam-blankt"   Jo, precis så är det ju!
    Jag torkar alltid av (med mjukt verkstadspapper - av Torkytyp) men det blir ännu snyggare med universal-fixen.
    fix-universal.
    *s* inte lätt det där inte

Nu ska vi se vad den innehåller SVejsan...
    Tvålflingor, grön tvål, glycerin, växtfett, polerlera, citron, vatten, aromoljor.
    Gift- och syrafritt, fostatfritt.

Kan polerleran ha en slipeffekt som förstör i det långa loppet?
  • Zimlis
    Mamsie skrev 2008-05-23 10:09:54 följande:
    "reklam-blankt"   Jo, precis så är det ju! Jag torkar alltid av (med mjukt verkstadspapper - av Torkytyp) men det blir ännu snyggare med universal-fixen. fix-universal. *s* inte lätt det där inte Nu ska vi se vad den innehåller SVejsan... Tvålflingor, grön tvål, glycerin, växtfett, polerlera, citron, vatten, aromoljor. Gift- och syrafritt, fostatfritt. Kan polerleran ha en slipeffekt som förstör i det långa loppet?
    Garagepapper är suveränt ju Universal-fix
  • SVejsan
    Mamsie skrev 2008-05-23 10:09:54 följande:
    "reklam-blankt"   Jo, precis så är det ju! Jag torkar alltid av (med mjukt verkstadspapper - av Torkytyp) men det blir ännu snyggare med universal-fixen. fix-universal. *s* inte lätt det där inte Nu ska vi se vad den innehåller SVejsan... Tvålflingor, grön tvål, glycerin, växtfett, polerlera, citron, vatten, aromoljor. Gift- och syrafritt, fostatfritt. Kan polerleran ha en slipeffekt som förstör i det långa loppet?
    Tror att det är OK när det även rekommenderas till PLAST som är betydligt mjukare

skrubba.egetforum.se/forum/viewtopic.php
  • jummie

Jag har hittat en grön burk men nåt miljövänligt medel som gör j*klar allt skinande blankt. Går tom att ta på kastruller o duschväggar

Det säljs på markander odyl...har för mig dock att jag sett nån hemsida med det.

• Rockelina

Klorin el liknande gör det blankt hur lätt som helst - tar bort all kalk nästan utan skrubb och repar inget. Testa de gamla husmorstipsen är alltid bäst

Svar på tråden Skinande ren diskho?