• 76Sanna

Skinande ren diskho?

Vi har en ny rostfri diskho i köket (ca ½ år gammal). Jag blev snabbt klar över att jag inte kunde göra som jag gjorde med den gamla; vim och skursvamp. Det blev nämligen repor. I den gamla var så mycket repor sen innan, så några nya syntes inte. Men nu vill jag ju inte repa den nya. Men jag får inte den riktigt ren. Jag vill ha den skinande blank, och har försökt alla möjliga rengöringsmedel. Men jag har liksom en matt trist yta i hon. Någon som har nåt trick att få den riktigt ren??

• Svar på tråden Skinande ren diskho?
  • Missimo84

Brukar bara diska ur diskhon med lite yes och varmt vatten, torka den torr, och om jag vill ha den lite "skinande" tar jag fönsterputs och torkar rent den med efteråt. Vet inte om det är så nyttigt, men kranar e.t.c. i kromat blir jättefina och så går det fort också...

• RME

Tips
    Använd vanligt tvättmedel och vatten vid rengöring av diskbänk.

Använd kalkborttagningsmedel vid behov finns på Willys för typ 10 kr

• Linda25

Har hört att rengöring för spishällar även gör rent i diskhon...

♥ Älskar dig Maximilian...puss mamma ♥
  • SVejsan
    Trynträ skrev 2008-05-26 22:38:31 följande:
    Med Svinto blir den som ny. Se bara till att det löddrar ordentligt.
    När man använder svinto så gnuggar man in svartjärn i det rostfria vilket ökar risken för rostangrepp. Jämför tex när du ställer en fuktig Gjutjärnspanna på den rostfria bänken det behöver inte stå särskilt länge innan du ser hur järnet reagerat med den rostfria bänken... Samma process händer med svinto men över ett längre tidsförlopp.
    Du pajar alltså det rostfria med detta och i förlängningen...
  • 76Sanna
    RME skrev 2008-05-26 21:00:42 följande:
    TipsAnvänd vanligt tvättmedel och vatten vid rengöring av diskbänk.Använd kalkborttagningsmedel vid behov finns på Willys för typ 10 kr
    Har provat med kalkborttagningsmedel. Funkar inte...
  • Aeny

TS, har du testat rådet med tvättmedel (i pulverform) än? jag har fått bort massa fula fläckar plus att det glänste så det såg fabriksnytt ut (bortsett från bucklorna på diskbänken)!

• aatena

Ett gammalt husmorstips är att polera med vanligt tidningspapper. Kostar ju inget att testa :)

• 76Sanna
    Aeny skrev 2008-05-27 10:56:10 följande:
    TS, har du testat rådet med tvättmedel (i pulverform) än? jag har fått bort massa fula fläckar plus att det glänste så det såg fabriksnytt ut (bortsett från bucklorna på diskbänken)!
    Ja, jag har provat med tvättmedel. Gick inte särskilt bra... Idag har jag provat med klorin, men tyckte inte det heller funkade så bra. Har fått en speciell trasa som är framtagen just för rostfritt material, och den verkar vara en höjdare. Det får bli nästa gång!
  • Trynträ

Ok. Jag använder inte Svinto så ofta men hittills har jag klarat mig från rost. Däremot blir det rätt mycket fettavlagringar när man typ gör rent diskhon 1 gång per år.

SVejsan skrev 2008-05-26 22:44:56 följande:
    När man använder svinto så gnuggar man in svartjärn i det rostfria vilket ökar risken för rostangrepp. Jämför tex när du ställer en fuktig Gjutjärnspanna på den rostfria bänken det behöver inte stå särskilt länge innan du ser hur järnet reagerat med den rostfria bänken... Samma process händer med svinto men över ett längre tidsförlopp. Du pajar alltså det rostfria med detta och i förlängningen...
  • Fille Fjonkan

Har inte läst hela tråden, men så här gör jag:

Jag brukar först "diska" den med diskmedel. Sedan strö över bakpulver som får ligga och dra lite. Sedan diskar jag lite med det också innan jag sköljer. Blankt och fint blir det.

• BimBim o Knorrans Mamma

Testa vanlig trasa. typ linne eller nåt och T-röd. Funkar bra på allt annat rostfritt så varför inte prova iaf

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • 76Sanna

Fille Fjonkan skrev 2008-06-13 23:40:13 följande:

Har inte läst hela tråden, men så här gör jag:Jag brukar först "diska" den med diskmedel. Sedan strö över bakpulver som får ligga och dra lite. Sedan diskar jag lite med det också innan jag sköljer. Blankt och fint blir det.
    Bakpulver?? Det ska jag prova! Annars funkade det faktiskt ganska bra med den där trasan för rostfritt som jag har fått.

T-röd har jag inte heller hört talas om innan. Hmm...
  • Katjakatt

Var tvungen att plåta diskhon före och efter jag "fixat" den...

Svar på tråden Skinande ren diskho?