• Anonym (utland)

Bruttolön pa ca 30-40 tusen - Vad är din nettolön?

Da fragor om löner oftast kan ses som mycket personliga, valde jag att lägga denna trad i "Känsliga rummet".

Jag bor utomlands och har, efter min senaste löneförhöjning en brottomanadslön pa ca 32.500 SEK. Dock, pga landets skatter och lagar, far jag bara ut 19.500 SEK. Är därför lite nyfiken pa hur det ser ut för er andra som har en bruttomanadslön pa mellan 30-40 tusen (nämn gärna om ni bor utomlands, eller i Sverige).

Vad bor du?
    Vad har du för manadslön brutto?
    Vad har du för manadslön netto?

• Svar på tråden Bruttolön pa ca 30-40 tusen - Vad är din nettolön?
  • Anonym (pers ass)
    Anonym skrev 2008-06-10 20:59:41 följande:
    Det är inte att du är outilda och tjänar 33000 i månaden som sticker i ögonen. Det är dels att du själv skriver 113 kr i timmen i grundlön, dels frågan om hur staten egentligen tänker. Man har inte råd att ge SSK mer än lite drygt 20000 i månaden samtidigt som en helt outbilad PA kan tjäna 33000.
    Låter helt otroligt tycker jag,jag har en månadslön på runt 20000 +ob på ca 3500-4000 i månaden,jobbar mycket helg ca 55-60 tim i månaden,sovande nätter(jour),har ut ca 15000-16000 i månaden.En grundlön på 29000? Vilka ass bolag har råd att betala det? Det är bara att gratulera.... Jobbar som personlig assistens.
  • Fröken perfekt

Då det kommer till privata brukare som inte har ass bolag utan är egna företagare finns dessa pengar då de i många fall lägger nästan hela ersättninge på personalen istället för övriga kringkostnader som ett ass bolag medför.
    Anonym (pers ass) skrev 2008-06-10 21:20:03 följande:

Låter helt otroligt tycker jag,jag har en månadslön på runt 20000 +ob på ca 3500-4000 i månaden,jobbar mycket helg ca 55-60 tim i månaden,sovande nätter(jour),har ut ca 15000-16000 i månaden.En grundlön på 29000? Vilka ass bolag har råd att betala det? Det är bara att gratulera.... Jobbar som personlig assistens.
  • Anonym

Fröken perfekt skrev 2008-06-10 21:01:54 följande:

Jobbar man privat är det inget staten styr över.
    Nähä, säger du det. Du menar kanske att en brukare själv tar av sin pension och betalar för sin PA. Tror inte det, eller?

Faktum är att det är FK som betalr ut ersättingen för beviljade timmar till vem et nu än är som sedan betalar lönen till en anställa brukaren. Alltså är det alltid staten som betalar i slutänan oavsett vem som står för själva löneutbetalnigen
  • ModestyB

Om det nu spelar någon roll så har jag fram till för några månader sedan arbetat för 2 olika arbetsgivare...

Det spelar ingen roll om man själv ordnar med sina assistenter och alltså blir egen företagare och arbetsgivare, eller om man får sin assistans ordnad via kommunen, summan man får utbetald för sin assistans är den samma, det som skiljer är om man väljer att anlita ett privat bolag som då i sin tur tar betalt för att ordna assistans och allt omkring det. Kan man ordna det själv som brukare är man friare att disponera pengarna och kan alltså vara frikostigare med hur mycket man betalar sina assistenter. Jag får ex. "bonus" för storhelger, utöver storhelgs ob. Hoppar jag in extra kan jag få dubbelt betalt om det är med kort varsel etc etc. Hur mycket jag tjänar är beroende av hur flexibel (och alltså bunden till arbetet) jag väljer att vara.

• Anonym (akademiker)

Jag har en lön på 30 000 kr exakt, och jag får ut runt 20k/månad +/- 1500 kr. Det varierar pga lunchkostnader som dras från konto, VAB-dagar etc. Bor i en mellanstor svensk kommun.

• Linlugg

Jag är egen företagare och får mellan 40-45.000/månaden brutton och det brukar väl bli cirka 25.000 netto. Svenska skatteverket gynnar inte direkt eget företagande...

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • Fröken perfekt

Vad är det du inte förstår? En brukare med ass stöd från fk fördelar de pengarna denne får själv. Då inget går till administration på ett assbolag finns mer pengar till att fördela på löner. Med privat menade jag givetvis att det inte går via ett annat ass bolag, att pengarna kommer från fk är ju så uppenbart att det inte behövs nämnas. Varifrån tror du att ass bolagen får sina pengar ifrån om inte från brukarens beviljade ersättningstimmar. Givetvis betalar de ut så låga löner de kan och behåller resten själva.

Anonym skrev 2008-06-10 23:22:09 följande:
    Fröken perfekt skrev 2008-06-10 21:01:54 följande:
    Nähä, säger du det. Du menar kanske att en brukare själv tar av sin pension och betalar för sin PA. Tror inte det, eller?Faktum är att det är FK som betalr ut ersättingen för beviljade timmar till vem et nu än är som sedan betalar lönen till en anställa brukaren. Alltså är det alltid staten som betalar i slutänan oavsett vem som står för själva löneutbetalnigen
  • Anonym

Fröken perfekt skrev 2008-06-11 17:15:32 följande:

Vad är det du inte förstår? En brukare med ass stöd från fk fördelar de pengarna denne får själv. Då inget går till administration på ett assbolag finns mer pengar till att fördela på löner. Med privat menade jag givetvis att det inte går via ett annat ass bolag, att pengarna kommer från fk är ju så uppenbart att det inte behövs nämnas. Varifrån tror du att ass bolagen får sina pengar ifrån om inte från brukarens beviljade ersättningstimmar. Givetvis betalar de ut så låga löner de kan och behåller resten själva.
    Men om det nu är så självklart att pengarna kommer från FK hur kan du då hävda att inte staten har med lönenivåerna för en PA att göra. Det är staten som fastställler ersättningsnivåerna för de beviljade PA-timmarna, alltså är det staten som är med och deltar i lönesättningen.
    Eftersom ersättningen idag är ca 240 kr i timmen så är alltså en lönenivå på 33000 i månaden (och även 29000) helt omöjliga utan att brukaren själv skjuter till pengar. 240 kr räcker max till en månadslön på 27000 men det förutsätter då att varenda krona går till lön och alltså inget i pensionsinbetalningar eller ens till en vanlig arbetsskadeförsäkring till en anställda. Inte heller kan den anställa vara sjuk en enda dag för det finns helt enkelt inga pengar kvar till någon sjukersättning.
  • Skidoo

Brutto 38500
    Netto 24500
    Eller en årsinkomst på 465 926:-
    Skattar även någon tusing extra för att få tillbaka på skatten (Detta gör jag som en besparing) Får alltid igen ca 30' minst!

Bor i Norrland.
    Utöver detta:

Gratis Drivmedel (Upp till viss många mil) + Arbkläder.

Jobbar skift. Gör ca 154 timmar i månaden. Bra eller dåligt? Vad vet jag.. Är 21 år. Tror dock inte att jag kommer klättra så mycket mera i lön dom närmsta åren.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (utland) skrev 2008-05-23 11:19:50 följande:
    Da fragor om löner oftast kan ses som mycket personliga, valde jag att lägga denna trad i "Känsliga rummet".

Jag bor utomlands och har, efter min senaste löneförhöjning en brottomanadslön pa ca 32.500 SEK. Dock, pga landets skatter och lagar, far jag bara ut 19.500 SEK. Är därför lite nyfiken pa hur det ser ut för er andra som har en bruttomanadslön pa mellan 30-40 tusen (nämn gärna om ni bor utomlands, eller i Sverige).

Vad bor du?
    Vad har du för manadslön brutto?
    Vad har du för manadslön netto?

Hej TS,

Vilket land bor du i?

Blir lite nyfiken för jag trodde Sverige hade bland de högsta skatterna :)

Svar på tråden Bruttolön pa ca 30-40 tusen - Vad är din nettolön?