• MyFine

    Photoshopparnas Paradis

    Tänkte kolla om det finns några fler Photoshops-freaks?
    Så om det finns några som gillar att hålla på med PS så kanske vi kan prata o ge varandra tips, glo på varandras bilder, få inspiration o sånt?
    Är själv nybörjare o vet knappt vad jag håller på med, men kul är det!
    Har lyckats skapa några bilder o lagt ut i galleriet, välkommen in o glo!

  • Svar på tråden Photoshopparnas Paradis
  • Roisin Dubh

    Det är faktiskt mycker lättare att animera än vad jag trodde. Åtminstone om man bara ska skifta mellan två eller några få bilder. Det blir lite mer göra om man ska få till en hyfsad händelseanimering med många olika frames. Använder man Tween så skapar programmet själv en övergång mellan en bild och en annan men det ser inte så bra ut om man vill göra en mer naturlig rörelse.

  • Pumpan81

    Ozzan tack du är en ÄNGEL!!!!!
    vad glad jag é att killenhhittade denna tråd

  • Babette

    Hej =)

    Har försökt förstå mig på PS, men det går la sådär ;)
    Har en liten fråga till er proffsiga!

    Hur gör jag ifall jag vill ha bild svartvit MEN vill behålla färgen på vissa ring?
    Har sett jättefina bilder hos där ni har gjort det, men HUR? =)

    // KRAM bett

  • Mi na

    Ett sätt är att först markera de delar av bilden som du vill ska ha kvar färgen. Experimentera gärna lite med att lägga på ett ludd/feater på markeringen om du inte vill att markeringens kant ska vara knivskarp.Gå sen in under Markeringar/Select och välj Invertera/Invert så att du får en markering på allt som ska förlora färgen. Sen går du in under menyn Bild/Image och väljer Justeringar/Adjustments och väljer 8:e alternativet uppifrån som i engelska versionen heter Hue/Saturation. På reglaget i mitten (saturation) kan du dra ner eller öka mättnaden på färgerna i bilden. Drar du handtaget längst till vänster får du en bild som har svartvita delar i markeringen.

    Om du inte vill att markeringskanten ska synas undertiden som du experimenterar med hur mycket mättnad du vill ha kvar (den lilla myrstigen) kan du klicka ctrl+h. Det går dock bara att göra detta när du inte har någon dialogruta öppen (så som exempelvis Hue/Saturationrutan) så du kan behöva stänga den tillfälligt. Efter att du klickat på ctrl+h är markeringen fortfarande kvar men den visas inte. Gör du detta är det viktigt att du kommer ihåg att markeringen fortfarande är kvar och att du behöver ta bort den innan du försöker ändra någonting på andra delar av bilden. Med ctrl+h kan du visa markeringen igen och med ctrl+d tar du bort markeringen.

  • Mi na

    Ett annat (och eventuellt enklare sätt) är att öppna bilden och plocka fram lagerpaletten (Fönster/Windows-menyn och Lager/Layer). Längst ner på den paletten finns det några knappar. Klicka på den i mitten. Create new fill or adjustmentlayer står det i engelska versionen om man pekar på den. När du klickat där har du lagt till en mask i lagret ovan som styr vilka delar av bilden som ska tappa färgen och vilka som ska bevara sin färg. Dra ner mättnaden/saturation tills det är så lite färg som du vill ha och klicka på OK. Om du kollar på lagret i lagerpaletten ser du att det är en vit yta till höger om din bild. Den ytan visar att det just nu är svart-vitt över hela bilden (hela rutan är vit).

    Vill du sen trolla fram färg på delar av bilden gör du det genom att först markera masken (klicka på den vita rutan i lagret) och sen rita på den vanliga bilden med suddverktyget för att plocka fram färg och med pennan eller penseln för att ta bort färg. Lägg märke till att den vita mask-rutan i lagret blir svart på de ställen där du plockat fram färgen igen. Om du senare vill rita på vanligt sätt i bilden igen klickar du bara på motivminiatyren i lagret (och inte på masken till höger om motivet).

    Det vanligaste felet som folk gör när de ska testa detta är att de glömmer bort att markera masken så att det istället blir så att de ritar eller suddar en del av motivet. Råkar du ut för det måste du ångra direkt innan du gör något annat. Ett sätt att ångra är att ta fram Historikpaletten (Fönster/Windows och välja Historik/History). Sen markerar du hur många steg tillbaka i historiken du vill ångra. Historikpaletten klumpar ofta ihop sig med lagerpaletten men du växlar lätt med flikarna längst upp.

    Lycka till! :)

  • Mi na

    Glitterlurven

    Att jag inte kollade det innan jag satt mig ner och skrev allt detta. ;)

  • Mi na

    Oj, såg just att jag var lite snabb när jag skrev det andra förslaget. Originalbilden syns ju inte alls till vänster om masken utan nedanför. Hm, annars ska det nog funka. Kollade hur killen som har photoshopskolan rekommenderade att man skulle göra och det var på ännu ett tredje sätt men jag tror ändå att det andra sättet jag föreslog är det bästa eftersom det är det enda sättet som tillåter en att plocka fram/bort färgen igen om man råkat ta bort eller lagt till för mycket.

Svar på tråden Photoshopparnas Paradis