• Velour

Ariskt utseende!

Sätter den under Politik då det mest är influerat av politik.

Så, hur ser en arier ut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-08 18:32
    Måste uppdatera lite, då jag varit för otydlig.

Hur TROR ni att en arier ser ut? Vill ej ha länkar till fakta osv. utan bara er egna antaganden.

• Svar på tråden Ariskt utseende!
  • Pelargonia

oj, kanske ska lägga till vad jag tänkte... hade ingen koll på att det var något annat än "blond, blåögd german/skandinav", typ...

• santos deluxe

Vad pelargonia skriver ovan är den beskrivning jag läst om UTANFÖR internet.

• Velour

Hehhe, det är väl när man skiljer en arier från en iranier som man borde söka optiker?

Ja, vikingar var duktiga. De var såpass öppna att de gjorde affärer med folk från öst. De var inga rasister om du nu trodde det.
    övergiven pappa skrev 2008-06-11 00:39:56 följande:

ho ho har ni alla syn o hörselfel, kan man inte skilja en arier från en iranier borde ni kanske uppsöka en optiker, men men det heter det väl inte i eran sagovärld??? Vikings for ever!!!
  • Velour

Intressant!

Pelargonia skrev 2008-06-11 01:00:33 följande:
    kikade in på www.ne.se för att se vad de sa om saken:"ariera´rier, den egna benämningen på de folk som talar indoiranska språk, den östliga grenen av de indoeuropeiska språken. Termen arier användes i äldre, särskilt tysk, vetenskaplig litteratur för alla indoeuropeiska språkbärare. Numera förekommer den endast i sammansättningen "indoarisk", vilken sammanfattande betecknar de till den indoeuropeiska språkgruppen hörande språken på den indiska subkontinenten. Inom nazismen användes "arier" som en beteckning för personer som ansågs vara av nordisk eller besläktad ras, i motsats till i första hand judar; jfr antisemitism."
  • Vinbärssaft

Lång (minst 185 cm för en man och 175 cm för en kvinna). Slank, men absolut inte anorektiskt utan snarare välttränad. Muskulös för en man. Frisk, stark och sund, med god kondition. Blond eller rödblond, möjligen cendré. Blå, grå eller gröna ögon. Ljus hy, men får bli solbränd på sommaren. Intelligent och med stabilt psyke. Hög moral.

• Vinbärssaft
    blipblop skrev 2008-06-08 18:28:47 följande:
    Menar du vad vi tycker eller den "klassiska" beskrivningen?Klassiskt ariskt utseende är väl Dolph Lundgren i Rocky skulle jag tro.
    Ja. Dolph Lundgren är verkligen den ideale ariern.
  • Vinbärssaft
    Lejonberg skrev 2008-06-08 20:22:09 följande:
    enligt bl a Karen Armstrong var arier benämning på en sammanslagning av folk som hade liknande värderingar. En union. Men Djingis Khan var väl en av dom? Hur såg han ut? (finns kanske med på någon gammal persisk bonad?)
    Djingis Khan tänker åtminstone jag mig med typiskt MONGOLISKT utseende. Gulaktig hy, mandelformade sneda ögon, höga kindben and all that.
  • Velour

AnnSofie,

intressant beskrivning. Vad har gjort att du tror att en typisk arier ser ut så?

• Manchester
    Vinbärssaft skrev 2008-06-13 19:03:45 följande:
    Lång (minst 185 cm för en man och 175 cm för en kvinna). Slank, men absolut inte anorektiskt utan snarare välttränad. Muskulös för en man. Frisk, stark och sund, med god kondition. Blond eller rödblond, möjligen cendré. Blå, grå eller gröna ögon. Ljus hy, men får bli solbränd på sommaren. Intelligent och med stabilt psyke. Hög moral.
    Direkt citat ur Mein Kampf, eller?
  • Manchester

Jag har bara hört en definition av arier som jag betraktar som någorlunda rumsren och inte helt ovetenskaplig. Det handlar om folk som spred sig från ett område ungefär där Indien ligger idag och mot Europa. Så det får väl bli en människa av rätt varierande hudfärg, men med hår som inte är småkrulligt. Ganska smal näsa av varierande storlek, ögon som inte är sneda. Hårfärgen varierar mellan blond och korpsvart, ögonfärgen mellan blå och mörkbrun. Kort likaväl som lång, men kanske snarare smal än tjock.

• Velour

Med andra ord, alla som inte är kinsesiska/japanska/vietnamesiska/grönländska/mongoler och liknande, eller afrikanska

Manchester skrev 2008-06-14 22:00:54 följande:
    Jag har bara hört en definition av arier som jag betraktar som någorlunda rumsren och inte helt ovetenskaplig. Det handlar om folk som spred sig från ett område ungefär där Indien ligger idag och mot Europa. Så det får väl bli en människa av rätt varierande hudfärg, men med hår som inte är småkrulligt. Ganska smal näsa av varierande storlek, ögon som inte är sneda. Hårfärgen varierar mellan blond och korpsvart, ögonfärgen mellan blå och mörkbrun. Kort likaväl som lång, men kanske snarare smal än tjock.
  • Manchester
    Velour skrev 2008-06-14 22:11:21 följande:
    Med andra ord, alla som inte är kinsesiska/japanska/vietnamesiska/grönländska/mong
    oler och liknande, eller afrikanska
    Ja, ungefär.
  • Lurvenpajsaren

Ljusa indier är de som allra mest liknar ursprungsariern.

• Velour

Nej, eftersom arier inte bara är kaukasier.

isisisis skrev 2008-06-14 22:18:48 följande:
    Arier?Det låter ganska nazistiskt...heter det inte Kaukasiskt utseende?
  • isisisis
    Velour skrev 2008-06-14 22:35:28 följande:
    Nej, eftersom arier inte bara är kaukasier.
    Oki
  • pers
    Velour skrev 2008-06-08 21:17:09 följande:
    Ja, bra och riktig information får man från böcker, inte ytlig info på nätet.

Men jag läste/hörde (osäker, för det var så längesen) att det var Hitler som föreslog att Persien skulle ändras till Iran.

Själva iranierna har dock aldrig kallat landet för Persien, utan namnet Persien var den västerländska benämningen.
    Det har alltid hetat Persien eller Pars som perserna själva säger. Det blev Iran när araberna kom, Hitler har inget att göra med saken. Jag ser ett ariskt utseende som en med mörkt hår och mörka/ljusa ögon. Arier från Iran då, syftar inte på nazi-tysklands arier där de kan ses som blonda och blåögda.
  • solens

Kate Ryan skrev 2011-01-27 23:04:06 följande:

Här kommer det några sidor att läsa och tänka förstås.
    Besök

www.familjeliv.se/Forum-26-65/m56954852.html

sok.aftonbladet.se/www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/andreas-mal...www.dn.se/Pages/SolrSearch.aspx?id=328&s=sver...

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik...

sok.aftonbladet.se/

sok.aftonbladet.se/

expo.se/

expo.se/2003/bakgrund-bakom-den-demokratiska-...

expo.se/2011/akesson-intervjuas-av-bbc_3657.h...

expo.se/2011/ingen-holl-med-sverigedemokrater...

expo.se/2010/expo-2010-1-demokratins-dilemma_...

expo.se/2011/strid-kring-ordforandeposten-hos...

www.svd.se/search.do?q=Nazister+%2F+SD&submit...

Svar på tråden Ariskt utseende!