• Velour

Ariskt utseende!

Sätter den under Politik då det mest är influerat av politik.

Så, hur ser en arier ut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-08 18:32
    Måste uppdatera lite, då jag varit för otydlig.

Hur TROR ni att en arier ser ut? Vill ej ha länkar till fakta osv. utan bara er egna antaganden.

• Svar på tråden Ariskt utseende!
  • Velour

Ja, bra och riktig information får man från böcker, inte ytlig info på nätet.

Men jag läste/hörde (osäker, för det var så längesen) att det var Hitler som föreslog att Persien skulle ändras till Iran.

Själva iranierna har dock aldrig kallat landet för Persien, utan namnet Persien var den västerländska benämningen.

Tecken skrev 2008-06-08 20:32:21 följande:
    Hm, tror faktiskt jag hört någonting om det, när jag tänker efter... Läste en bok om det. Minns inte vad den heter. Handlade om en ung tjej, som skrev om hur lika orden iranier och arier var. Tänk, vad man kan lära sig av böcker
  • anarkokapitalist
    Velour skrev 2008-06-08 20:13:29 följande:
    Så den...eh ras...han värnade om var den germansk ariska? Inte den ariska i helhet?
    Nja Hitler pratade mest om det tyska folket, mycket genom ordet germaner. Arier tror jag inte användes så mycket i deras retorik.
  • TyskMamma

Men är/var inte Arirer något slags indiskt människosläkte egentligen??! Jag trodde bara att Hitler missbrukade det ordet för att tala om tyskar/skandinaver på ett positivt sätt.

• Velour

Men det måste väl komma därifrån? Var det inte hitlers forskare som kunde "bevisa" att de var "rena arier" osv. med sina rasbiologi? (låter lite som forskning på hundar eller nåt)

anarkokapitalist skrev 2008-06-08 21:31:23 följande:
    Nja Hitler pratade mest om det tyska folket, mycket genom ordet germaner. Arier tror jag inte användes så mycket i deras retorik.
  • Velour

Ja, det var väl en relativt stor grupp som räknades som arier som bodde i området Iran/Irak/Indien och kanske nåt mer ställe. Sen spred de sig lite överallt på jorden.

TyskMamma skrev 2008-06-09 10:02:15 följande:
    Men är/var inte Arirer något slags indiskt människosläkte egentligen??! Jag trodde bara att Hitler missbrukade det ordet för att tala om tyskar/skandinaver på ett positivt sätt.
  • anarkokapitalist
    Velour skrev 2008-06-09 20:10:40 följande:
    Men det måste väl komma därifrån? Var det inte hitlers forskare som kunde "bevisa" att de var "rena arier" osv. med sina rasbiologi? (låter lite som forskning på hundar eller nåt)
    Nja det är svårt att säga. Hitler pratade alltid om att det tyska folket skulle vara rent. Att bevara den ariska rasen ren var ingen retorik som kommer därifrån direkt. Visst fanns ordet, jag tänker på t ex Chamberlains bok nu, men det mesta pratat om arier är ett senare påfund och då mest amerikanskt.
  • Aaliyah

Det finns ju ett rockband som heter "the kristet utseende". De kanske är arier?

• övergiven pappa

ho ho har ni alla syn o hörselfel, kan man inte skilja en arier från en iranier borde ni kanske uppsöka en optiker, men men det heter det väl inte i eran sagovärld??? Vikings for ever!!!

Svar på tråden Ariskt utseende!