Inlägg från: Sopheia |Visa alla inlägg
  • Sopheia

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Svar på #2
    GOBLIgobli skrev 2008-06-15 13:55:17 följande:
    Redan ny tråd?! Snacka om att tiden går...Passar på att puffa för min Buff, vem var det som hade sytt såna?Vill hemskt gärna ha mått och ev. tips på en sån; materialval mm.
    Jag har sytt Buffar, världens bästa plagg. Till mig själv i äppeltyget från S&S. Måtten är 37*24,5 hopsytt, dvs en tygbit som var 37*49 cm, vik dubbel, overlocka ihop. Jag har lämnat över/underkant råa, det är de på original-buffarna, som ju är rundstickade. Jag tror att man kan lägga till ytterligare ngn cm på längden, om man vill kunna göra toppluvevarianten på "knytning, och bredden får man väl testa lite, jag har stort huvud, men den var å andra sidan lite tajt i början.

Tricket är att inte ha för tjockt tyg, tunn trikå med elastan/lycra eller så i är nog det bästa.
  • Sopheia

Lite fler funderingar om flamskyddet; Finns det kvar ens efter det att man tvättat klädseln? ( för det kan man ju göra enl tillverkarna)

• Sopheia

Ideer?

Jag tänkte sy lite presenter till familjen, som kidsen får måla med textilpennor på. Till mamma blir det en tygpåse/väska (hon är lärare och släpar alltid runt böcker och papper i en tygkasse) men vad till pappa? Vill nog inte måla på en tröja, utan nån mer accessoarliknande grej.

• Sopheia

Hej igen!

Jag har fått ett beställningsjobb Men jag har ingen aning om vad jag ska ta betalt...jag ska sy överdrag till några soffor (4st) i ett kulturhus i stan, vad skulle ni ta betalt?

• Sopheia

eller dte man kanske inte får prata om?

• Sopheia
    Lallan skrev 2008-06-19 22:58:00 följande:
    Vet att ni är några stycken som gjort bilapplikationer, vilka är ni? Skulle så gärna vilja se hur ni gjort. Sambon har ritat upp ett gäng bilar här ikväll, pickuper, traktorer, volvos, gamla bilar mm men jag vet inte hur jag ska lösa det med hjulen för att det fortfarande ska gå smidigt att sy dit.
    Jag har, en biltröja från ett Ottobrenummer, och en tshirt till klädbytet. Biltröjan har applikationer fastsydda med vanlig raksöm och råa jerseykanter, tshirten fusksatängsöm. Bilmodellerna från samma ottobre som tröjmönstret.

knoddochfjant.blogspot.com/2007/12/ntligen.html
    knoddochfjant.blogspot.com/2008/04/ett-paket-framme.html

Jag kliptte helt sonika ut lösa hjul och sydde fast den separat.
  • Sopheia

Jag har uppdaterat bloggen idag, med diverse från senaste tiden

• Sopheia

Måste bara berömma stratus här med jag också, dina dräkter är fantastiska!!!!!

Jag har en kalix älvdals dräkt (1912 års modell) själv, och blev sååå sugen att sy en till knodd när han ska döpas och ju redan vuxit ut dopklänningen. Du sätter griller i huvet på mig!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle