Inlägg från: Sopheia |Visa alla inlägg
  • Sopheia

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Ottobres mönster är mysko ibland. Jag brukar ta tjejmodellerna för de de är oftast smalare. Tröjorna, alltså

Förresten. vem var det som skrev om att man kunde se i reader hur många som prenumererade på ens blogg? Hur?

• Sopheia

Mimmi 71 skrev 2008-08-15 11:21:08 följande:

Tryck på "visa detaljer" i högra hörnet så står där antal prenumenanter.
    nope, jag hittar inget sånt alls. Nåväl.

Ryggont, man sitter ju som en hösäck efter två graviditeter, muskelkorsetten är ju minst sagt ickeexisterande. För att råda bot på detta försöker jag sitta på en pilatesboll när jag syr, då måste man sitta rakryggad. Liute meckigt, men det funkar!
  • Sopheia
    Tygtiiger skrev 2008-08-15 12:06:18 följande:
    Host host, vadå muskelkorsett, du har ju en i siden och lärft, du!
    Jo, fast den orkar man väl inte snöra på sig mär man syr
  • Sopheia

Är det för fler än mig FL muppar sig en massa?

Så nästa fråga, jag har för mig att jag nånstans sett något sätt att föra över en utskrift på skrivare till textiltryck, typ ett speciellt papper man kunde köpa och sen stryka på. Nån som känner igen det, eller har jag drömt? (Jag menar inte screentryck)

• Sopheia
    Tygtiiger skrev 2008-08-17 21:02:52 följande:
    Nja, ärende och ärende... jag är bra sugen Men risken är att jag köper högar med tyg och aldrig hinner sy. Om allt går som det är tänkt så tänkte jag ta en sväng dit på lördag och då hör jag av mig och handlar lite fleece också, bara jag får en noggrann beskrivning av exakt vad, så det blir rätt!
    Men tiger, så gör ju alla, jämt. Så handla på du
  • Sopheia
    car skrev 2008-08-19 16:11:29 följande:
    kan man sy muddbyxor i krossad velour från s&s, eller är den för tunn?Hur blir det om man syr från tunt bomullstyg? Köpte ju flera meter som jag tänkt ha till klänningar, men det var lite för tunt.Antingen får jag sy klänning i annan modell, så jag inte använder kantband, eller sy annat av det. Förslag?Gillar ju verkligen tyget
    Sy i dubbelt tyg, eller sy två likadana klänningar som du syrihop längskanterna och sen bandkantar
  • Sopheia

Jag har sytt ett stort gäng grodjeans, och tycker att de u linningen är tämligen normala i storleken, möjligen lite stora, däremot kan man nog lägga till lite på längden. De är dessutom vida i benen. Jag har klippt lite smalare sömsmån än vanligt när jag sytt dem till sonen och då har jag sytt samma som hans köpestorlek.

Och gör knappresår i midjan, istället för en fastsydd som det står i mönstret, det blir mycket bättre

• Sopheia

Jag har bloggat kaniner och kalsonger!

• Sopheia

Jag tror att mindre än var tionde plagg jag syr är helt utan sprättning. Jag använder mönster, oftast Ottobre, men klipper sömsmåner och annat helt på frihand för det mesta, och syr efter eget huvud jämt och läser sällan beskrivningar. Alltså får jag sprätta jätteofta. Och om jag är lite stressad eller trött syr jag jättefel.

• Sopheia

Jag har förresten testat min nya rullkniv (S&S) med velour idag, och hoj, vad kul det var-jag tycker tillklippning är rätt trist, men nu var det ju jättesmidigt när man hade kniv och matta. Gjorde en del svängda mönsterdelar ochskå, det funkade bra, men ifall det blir smått kan jag se problemen.

• Sopheia

first timer skrev 2008-08-25 19:13:18 följande:

Jag tänkte sy ett par dagisjeans med förstärkningar på knän och rumpa. Hur gör man det snyggt i rumpan? Två ovaler känns inte så på men det kanske blir snyggt? Nån som har gjort eller vill ge mig förslag på hur jag kan göra?
    knoddochfjant.blogspot.com/2008/04/ett-icke-hemligt-projekt.html
    Såhär har jag gjort.Ritat av den del av byxbakdelen som jag ville ha täckt, sydde grensömmen på förstärkning och byxa och vek sedan in kanterna på förstärkningarna och sydde fast dem på byxan, sydde sist ihop bägge lagren med sidsömmarna
  • Sopheia
    Småkottarna skrev 2008-08-30 18:11:17 följande:
    Alla upptagna med lördagsmys nu? Äh, jag fortsätter med mina frågor! Om jag vill sy fast en aplikation på ett plagg, räcker det med vlisofix (hette det så) mellan då för att få ett lite stadigare resultat? Har sytt med aplikation utan något mellanlägg men det blir ganska sladdrigt, även om det ändå ser och känns helt okej tycker jag.
    LIte sent (fast tidigt ) svar; Jag vlisofixar fast applikationen, sen har jag totally stable på baksida,-lösrivbart mellanlägg, för att bet inte ska bubbla sig i sömmarna
    Thea/kokalal har en jättebra tutorial;
    kokalal.blogspot.com/2008/02/applikationsguiden.html
  • Sopheia
    Svar på #4388

Snoddas Snoddas skrev 2008-09-03 20:57:29 följande:
    Hej, hej! Jag har läst er tråd ett tag och era underbara, inspirerande bloggar! Nu har jag också tagit steget in i bloggvärlden! Jättekul!
    Kul med fler sybloggare Ser fram emot dina alster.

Är det nån som prenumererar på Ottobre woman här? Har ni fått era tidningar?
  • Sopheia

Ett av numren fr[n Allt om handarbete i v[ras, tror jag. Tangentbordet har fnatt ifall ni undrar...

• Sopheia

Tyras föräldrar skrev 2008-09-08 21:22:46 följande:

någon mer som syr på barnklädesbyte i sista sekunden? skall skickas i övermorrn.... Händer det nåt dom sista sömmarna blir det muddbrallor. Nån annan räddningsaktion hinns inte med.
    Sista sömmarna precis satta här i skogen.
  • Sopheia

Jag har dessutom jobbat som en gnu senaste veckorna och syr på ett STOOORT beställningsjobb just nu. Men tråden till det tog lägligt nog slut igår, så då kunde jag sy klädbyte när jag väntade på bibbi-leverans

• Sopheia
    AMDA skrev 2008-09-09 21:43:32 följande:
    Jag har fått för mig att ottobres är korta o tjocka...dvs breda men rätt korta men sen skriver en del här inne tvärt om...
    Jag tycker nog att det inte finns nåt generellt med Ottobres mönster, en del byxor är rätt så smala, en del tröjor just korta och breda och annat sitter som en smäck på mina grabbar. Jag mäter mot kläder jag vet passar.
  • Sopheia

Såg att flera undrade över bibbi; mailade med henne igår, hennes mail har krånglat, så massor av mail har inte kommit fram. Hon sa att har hon inte svarat har hon heller inte läst mailet, så skicka ett till ni som är osäkra.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle