• car

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Om man ska sy långärmade tröjor, ryms det bara en på bredden, eller får man in fler delar?

Tänkte om man kan rymma 2 pösbyxor så....

• car

hur mycket tyg behöver man för att sy en långärmad tröja i storl 98? Får man bara ut delar till en tröja av den delen tyg (vad jag menar är....köper jag en meter tyg får jag ju ut flera byxor av det trots att det står en meter i beskrivningen - förstår ni)

Så hur mycket tyg behöver jag till en, och hur mycket behöver jag till t ex 4?

• car

ni som syr väskor av alla de slag - vad använder ni för tyg?

Sydde en testväska idag, men den blev ju så sladdrig. Har ni alltid kraftigt tyg, eller vad? Nu är den ju fortfarande i enkelt tyg/utan foder, men ändå - inge styrsel alls

• car
    GOBLIgobli skrev 2008-09-06 15:36:41 följande:
    Jag har markisväv samt mellanlägg till mina, men det beror ju helt på vilken stil och finish du är ute efter.
    ok, ja det är förstås mycket kraftigare än min lilla bomullsväv

Ska testa med att sy "kanter", och med lite andra olika tyger med. Har inte heller provat med mellanlägg eller vliselin , det borde väl också fungera?
  • car

oj, jag brukar oftast tvätta i 40 grader, men det beror förstås också vilka tyger man använder då man syr. Kanske jag ska tvätta om vissa av de i 60 grader. Morgondagens projekt

• car
    yrväder skrev 2008-09-08 14:17:34 följande:
    ja jag har en skräddarlinjal, men tja, jag har aldrig fattat hur svängarna används, jag har den mest för att rita långa raka linjer och vinkelräta hörn. mönster som jag använder mkt brukar jag ibland ta ohlssons dyra mönsterpapp, den är som tygaktig, eller så brukar jag tejpa ihop skrivarpapper, dom är nästan bäst, för ohlssons mönstertyg skrynklar sig lätt och så är dom svåra att vika ut ordentligt om man haft dom ihopvikta
    skrivarpapper?
  • car

Jag har faktiskt ritat mina mönster på bokplast (som man slår ni böcker med). Fungerar bra och tar liten plats då de rullar ihop sig. Nackdelen är att också att den rullar ihop sig man får nåla fast den lite bättre på tyget

• car
    Mimmi 71 skrev 2008-09-10 10:46:02 följande:
    Jag har sådan hejdlös energi med att sy för tillfället (Mari78 du kan få lite av mig ) men det kan kanske bero på att jag snart skall börja jobba och vill hinna med så mycket som möjligt. Denna vecka har lille G varit på inskolning och då har jag fått vara för mig själv mellan 9-11, näst vecka blir det mellan 9-13. Oj, vad mycket jag skall hinna med då Men jag känner att jag inte riktigt har grepp om vad han behöver så därför skall jag resten av dagen röja i hans garderob och plocka undan sådant som är urvuxet. Sedan fortsätter jag nog med att städa resten av huset som en längre tid har lågprioriteras. Sedan skall jag fortsätta producerandet. En spark i baken skulle jag dock behöva för att ta tag i det här med tryckning. Jag vet ju inte hur länge jag har tjatat om detta, men jag kommer liksom aldrig till skott. Får se vad som kan hinnas med under morgondagen.Lite hjälp skulle jag även behöva: Är det någon som vet hur tidsinställningen på Blogspot fungerar. Har schemalagt några inlägg men tiden stämmer inte överens med verkligheten.
    inställningar, formateringar

där kan du ställa in tiden
  • car
    PajaS skrev 2008-09-10 10:43:50 följande:
    Hörni tjejer, ni som säljer till butiker: Har ni enskild firma, F-skatt eller vad det nu heter? Eller får/kan man göra på andra sätt?Jag har fått en förfrågan från en butik som skulle vilja ha in bla mina retrokläder men hennes revisor säger att jag då måste ha företag. Är det någon som vill berätta hur ni gjort? Är det mycket "bök" med en så liten firma? Får gärna inboxa! Mycket tacksam för svar! PS: Har ringt skatteverket och enligt dem får man ju inte ens stå på marknader med hobbyverksamhet. Iaf inte göra det i vinstsyfte. Dock tjäna nästan 30 000 kr/år är ok. Hmmm. Fattar inte vart gränsen går
    som jag förstått det hela räknas det som hobbyverksamhet så länge det inte är din huvudsakliga inkomst.
  • car
    Pejgan skrev 2008-09-10 11:38:26 följande:
    näe det är inte sant. Är det varaktigt och har vinstsyfte som sagt.
    ok, det var nämligen den där informationen jag fck då jag funderade om jag skulle starta företag eller ha hobbyverksamhet
  • car

Hur lång leveranstid brukar stoff i stil ha? Visst brukar de vara rätt snabba med leveransen? 1 vecka?

Kom just på att jag måste beställa, och det är rätt akut tidspress

• car
    Mimmi 71 skrev 2008-09-10 15:15:23 följande:
    Beställde i måndags och fick min orderbekräftelse idag, 12-14 dagars leveranstid stod det på den. Skall ma beställa från S&S så får man tyvärr inte ha bråttom. Lite extra tid tar det väl nu när den nya katalogen precis har kommit ut.
    ok, typiskt. jaja, kan inte hjälpas.

glömde beställa verktyg till mina tryckknappar vid senaste beställningen, och utan de kan jag inte få ut mina rockade saker. klantigt av mig
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle