Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Pocahontas: jag har sett (och laddat ner) gratismönster på en drakhuva från ottobres webbplats. Det kanske är samma som den du har? Jag har planer (tjohej vad jag har många planer... jag drunknar snart i projekt!) på att sy några olika huvor från det mönstret, drake, en med hundöron i brunt, kanske en älg? och en riddarhuva. Det borde ju fungera att sy på i stort sett vad som helst. Det var ju en jättekul idé att sy en vintermössa, lite tjockare trikå, kanske dubbelt och med roliga öron eller draktaggar på...
(på listan är alltså: hitta vaxduk som är kul och sy förkläden, sy fler jeans, till sonen och gudsönerna, testsy en klänning - någon som har tips på singoallamönster??, sy klart toppen till mig, testa mig fram till ett bättre tröjmönster och sy elefanttröjor, sy utklädningshuvor och nu även en vintermössa...)
Hur ligger det till på ugglefronten på jofotex då, är de helt och oåterkalleligen slut??
Hörni, i ottobre 1/08 finns det ett mönster på en förklädesklänning (modell nr 3) som är uppsydd i linne/bomull i tidningen. Jag skulle vilja sy den i velour till en kompis dotter - tror ni att det blir för tjockt?
Måste tipsa!
Jag kunde inte riktigt släppa det där som någon (yrväder???) skrev tidigare i tråden om att man kan fålla med flatlocksöm bara man viker lite kreativt. Jag har kollat på mina tröjor och googlat lite och hittade två trevliga sidor (för mig var det nytt, för de flesta av er gammal skåpmat men ändå!) om hur man syr alt fusksyr flatlock:
Singersida, strunta i allt om trädningarna och skrolla ner till sista sidan med sömmarna:
www.singerco.com/pdf/resources/14T967/05_flatlock.pdf
fejkad flatlock:
www.purrfection.com/projects/fakeflatlock.htm